Beutyblogtopic XL #2

Ik vind het ook raar dat er wordt gedaan alsof je ‘een keuze hebt’. Onderzoek zal best uitwijzen dat gezondere mensen langer leven maar we kennen denk ik allemaal een verhaal van een super gezond iemand die plots een erge ziekte krijgt of overlijd. Uit eindelijk kun je dingen doen om gezonder te leven maar je hebt echt niks te kiezen.

Maar goed blijkbaar mag je dus alleen positief over je lichaam zijn als je gezond leeft. Ik vind dat best een ziekelijke gedachte.

(Sorry voor de dubbelpost gaat me blijkbaar aan het hart.)

19 likes

Idd, je hebt namelijk ook nog altijd de factoren pech en erfelijkheid.

6 likes

Het valt me trouwens echt op dat er steeds meer ‘minimalisme’ en productiviteitsfilmpjes op youtube zijn of zou dat door mijn eigen zoekgedrag komen? Waar je vroeger struikelde over ‘lipstick stash’ video’s met duizend lipsticks zijn er nu veel meer filmpjes zoals ‘50 things I don’t buy.’

1 like

Ik zie juist heel veel troepfilmpjes tussen m’n aanraders, maar ik ging laatst veel filmpjes van Safiya Nygaard (spel ik dat goed?) kijken en die heeft wel veel filmpjes van wat ze allemaal koopt (wish, Amazon returned items).

1 like

Tuurlijk heb je factoren als pech en erfelijkheid, maar dat sluit het hebben van een keuze echt niet uit. We hebben inmiddels behoorlijk wat factoren (zoals overgewicht, drankgebruik, drugsgebruik) waarvan we weten dat ze gezond oud worden kunnen verhinderen en de kans op chronische en acute ziekten vergroten. Je hoeft echt niet als een fitgirl te leven om die kansen enigzins te verminderen. Het verbaast mij behoorlijk hoe polariserend hier gesproken wordt er is echt wel een middenweg tussen fitgirl en overdreven bourgondisch leven.

Ik vind de discussie over de grenzen van bodypositivity eigenlijk alleen maar goed. Uit eigen ervaring: Je hoeft zeker geen fitgirl te worden of per se gezond te leven om trots op je lijf te zijn, máár wanneer je er je handelsmerk van maakt en promoot (want voor influencers is het uiteindelijk gewoon een inkomstenbron) dat je blij moet zijn met je lijf, je vetrolletjes etc, vind ik eigenlijk dat je daarbij wel goed voor jezelf moet zorgen. Als je consequent aankomt promoot je namelijk indirect ook het idee dat overgewicht hartstikke prima en leuk is & dat is het echt niet. Ik likete motiverende quotes, terwijl ik in de gevarenzone van diabetes zat en hijgend bovenkwam als ik college had op de derde verdieping. Voor mij werd bodypositivity een soort schuilmantel om maar niet te hoeven erkennen dat mijn levensstijl echt niet meer oké was. Tuurlijk is dat niet de uitwerking op iedereen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. Is geen aanval op Vera of wie dan ook, maar wel een voorbeeld van het averechtse effect van de bodypostivity hype

16 likes

Dit dacht ik dus ook. Of dat ze iemand anders laat reageren op reacties ofzo.
Misschien horen we het in de volgende weekvlog haha

1 like

Ik ontken ook niet wat je zegt, ik vind alleen dat je op moet passen om gezondheid ‘een keuze’ te noemen. Voor je het weet krijgen mensen de schuld van hun ongezondheid met alle gevolgen van dien. ‘Ja die chemo vergoeden wij niet want u heeft zelf ongezond geleefd.’
Ik vind het een gevaarlijke maatschappelijke ontwikkeling dat mensen het leven als maakbaar zien.
Natuurlijk kun je een hoop doen om gezondheidsrisico’s te beperken, maar uit eindelijk kan het iedereen overkomen.

15 likes

Ik wil je niet aanvallen, maar ik snap het niet zo? Volgens mij zijn er universele waarden die elk mens (onbewust) nastreeft, zoals gezondheid, liefde, goedheid. Ik vind het altijd een beetje raar/tegennatuurlijk dat er mensen zijn die dan aangeven dat ze juist nastreven om gehaat te worden, of slechtheid. Dat zijn een beetje van die mensen die juist om te provoceren rond bazuinen dat ze satanist zijn ofzo.

Maar in principe streeft toch iedereen gezondheid na? Ben het met je eens dat de ene er meer aan doet qua levensstijl dan de andere, maar je hoort toch eigenlijk zelden een obese iemand of een roker zeggen dat hij of zij dit doet om niet gezond te willen zijn, of dat ze gezondheid niet belangrijk vinden. Volgens mij is het eerder zo dat als ze nog relatief gezond zijn, het gemak van veel eten of roken verkiezen boven zichzelf wat ontzeggen voor een effect dat ze op de lange termijn pas zullen merken (of niet natuurlijk, er zijn inderdaad mensen die gewoon pech hebben). Dat staat natuurlijk los van of iemand zich positief voelt over zijn lichaam (al denk ik wel dat mensen zich over het algemeen positiever voelen over een gezond lichaam en met name als ze daar zelf moeite in hebben gestoken) maar ik snap niet zo goed wat je bedoelt met dat niet iedereen een gezond lichaam nastreeft geloof ik, maar ik vind het wel heel interessant, dus zou je het me nog eens uit kunnen leggen?

5 likes

Mijn punt is eigenlijk dat ik denk dat het bij mensen die ongezond leven niet zo zeer sprake is het bewust niet nastreven van gezondheid, als wel het liever nastreven van kortstondiger genoegens die op de lange termijn negatieve effecten hebben, in plaats van zichzelf iets te ontzeggen wat op de kortere termijn ‘ongemak’ geeft maar op de langere termijn positievere effecten heeft.

Ik denk inderdaad dat het weinig zin heeft daar filosofisch over te gaan doen (hoewel het wel interessant is overigens) en misschien is het dan geen universele waarde, ik denk wel degelijk dat bijna iedereen onbewust veel waarde hecht aan gezondheid, al is het maar dat ze dat pas doen als ze niet meer gezond zijn, dus ik denk dat ik daar geen uitzondering in ben.

2 likes

Oh ja, daar pas ik ook voor. Denk dat ik dan totaal geen levensplezier meer heb.

Dat is ook best een interessant vraagstuk, wanneer doe je genoeg voor je gezondheid? Is het genoeg om niet te roken en genoeg te bewegen (de twee grootste gezondheidsproblemen) of moet je inderdaad ook allerlei dingen laten staan omdat rood vlees en melk en frituur en bakken ook mogelijk voor kanker zou kunnen zorgen.

2 likes

Omdat ze heeft aangegeven aangeslagen te zijn van het nieuws? Daarbij denk ik niet dat jij precies weet wat de frequentie van het contact tussen lip en Lotte is geweest.

Vind het een beetje harteloze opmerking van je.

4 likes

Misschien een impopulaire mening dit, maar ik vind het ook echt heel smakeloos hoe ze de dood op zichzelf betrekt. Al helemaal omdat ze daarna nog zegt ik twijfel of ik naar de uitvaart ga want ik ga me er de hele week slecht door voelen. Echt stijlloos

37 likes

Nou ik had het denk ik anders moeten verwoorden: ik denk dat iedereen het wel nastreeft maar niet iedereen heeft er het zelfde voor over, zoals dingen laten waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het slecht voor je is.
Sommigen hier beweren dat ‘van je lichaam houden/bodypositivity’ gelijk staat aan ‘goed voor je lichaam zorgen’ maar dat geldt denk ik niet voor iedereen.

3 likes

Ik snap best wel dat Vera chagerijnig wordt van zulke opmerkingen: als ik iets lelijks koopt zegt alleen mn vriend of moeder ofzo er iets van. Zij krijgt duizenden meningen over zich heen geslingerd. Maar ik zou haar zo graag willen berichten: reageer er niet op! Sta erboven, trek er je niets van aan. Ik heb er ook zo m’n mening over hoor, maar als zij die dingen (om wat voor reden dan ook) leuk vind dan moet ze het toch zelf weten. Snap ook niet de behoefte van mensen om haar te delen dat ze het lelijk vinden.
Laat vera lekker genieten van die vleeskleurige schoenen?

Btw monica en noor hebben precies dezelfde bandjes en daar reageert volgens mij niemand op? Waarom nu wel? Snappiknie

1 like

Omdat Monica en Noor ze niet uitgebreid hebben laten zien in een Shoplog denk ik?

4 likes

Ja dit is precies wat ik bedoel, thanks voor je betere verwoording haha

1 like

Ik wilde ze eigenlijk al heel lang maar dacht dat veel duurder waren. Maar over een tijdje zal aliexpress ze ook wel hebben :sweat_smile:

4 likes

Omdat iets met global warming?

5 likes

bijzonderen ihob wel hoor (vlog 1395)

daar zijn ze geweest nadat het poepie ding uit de rv is gecleaned

11 likes

Haha Lip zit bij dezelfde huisarts als ik. Dacht ik al toen ik laatst haar verhaal las over de praktijkondersteuner, want was letterlijk wat hij ook tegen mij zei :sweat_smile:

3 likes