Iedereen die niet blank of oranje is kan helaas bij de meeste drogisterij make-up merken niet terecht in Nederland.
Ergernis hoor, Mascha had toch bij H&M zo’n dienblad voor die shitload aan parfums besteld. Is dat kloteding DE HELE TIJD uitverkocht
Heel erg white privilege:
Ik ben er pas achter gekomen toen ik naar een ander land verhuisde hoe het is als een assortiment 20 kleuren heeft en geen één matcht met jouw huid. Heeft me echt met de neus op de feiten gedrukt en wakker geschud want hallo, hoezo!? Zonder een hele discussie te ontketenen, ik vind het belachelijk dat er voor zoveel mensen in Nederland gewoon niet eens een optie is, maar dat ze speciaal naar een bepaalde winkel moeten gaan waar dat ene merk verkocht wordt wat de juiste kleur heeft.
Nou inderdaad!
Toen ik 11 was en geïnteresseerd raakte in make-up viel het me op dat er bij de drogisterij inderdaad alleen maar kleurtjes voor blanken verkrijgbaar waren. Ik heb toen met een vriendinnetje een keer gevraagd aan de medewerkster van zo’n winkel waarom dat was. Kregen we als antwoord: “Tjaaa weet ik veel, nooit bij nagedacht eigenlijk, maar dat is toch overal… Buitenlanders hebben hun eigen winkels daarvoor, hoop ik dan” Heel triest dat het blijkbaar nog steeds zo werkt hier, na al die tijd
Wauw dat van die verkoopster is pas erg. Sneu eigenlijk…
Ja hè, ik stond echt perplex. Dat er niet genoeg kleuren in de winkel zijn is een direct gevolg van mensen die op dezelfde manier denken als die verkoopster. Bizar.
Ja precies… Echt heel droevig eigenlijk. Zo vastzitten in je eigen denkpatronen. Als zij denken dat het zo is, dan is het dus ook zo? Nope…
Precies. Ik vond het toen als 11-jarige al heftig dat iemand vond dat ‘buitenlanders’ maar gewoon bij een andere winkel moesten gaan shoppen…
Daar word ik dus echt verdrietig en boos van, hoe k*t moet het zijn om als donker getint persoon nergens je kleur te vinden? Om zo als industrie een groep buiten te sluiten anno 2019… Echt niet okee.
Ik voel content mogelijkheden.
Massa, je leest toch mee, zet ff die Marie kondo Netflix op pauze en laat de innerbeautyblogger naar boven borrelen.
Ga gewoon eens echt ff aan de slag. Doe je research: Zoek 3 merken uit die verkrijgbaar zijn in NL en die een fatsoendelijk aantal huidtinten in foundations/concelears aanbied. Maak een leuke video ervan. Review deze (NEE PLEASE NIET WRIJVEN MET JE BEAUTYBLENDER) foundations en geef je mening welke je de beste vind. En praat alsjeblieft op een rustig tempo. Kruip achter je veel te kleine bureau in JOUW kamer met een flinke Starbucks mok en edit de video. Ik zweer je dit wordt denk ik serieus goed bekeken en mensen zullen je dankbaar zijn.
Ik zou kijken.
Een paar donkerdere kleuren aanbieden is één ding, maar of die tinten ook bruikbaar zijn… Ik kijk graag naar Jackie Aina op Youtube, zij reviewt vaak foundations en daar zie je vaak dat veel van die kleuren veel te rood/roze/grijs zijn.
Hoewel het mooi is dat blanke beautybloggers zich (zouden) uitspreken over het inclusiviteitsprobleem om die kleuren goed in te schatten heb je toch echt iemand met kennis ter zake nodig.
Eerlijk is eerlijk: al die lichte kleuren lijken spreken op elkaar maar die kleuren zijn soms ook nog veel te donker voor sommige mensen. Ik gebruikte altijd nr 11 van gosh maar bij essence en catrice zat ook nooit een kleur voor me bij. Dat komt idd omdat 5 kleuren vrijwel identiek zijn en dan meestal 1 donkerdere tint erbij en dat was het wel. Ik heb ook nooit begrepen waarom ze niet een wittige kleur en een hele donkere kleur maken en dan wat kleuren ertussenin waarmee je zelf kan mengen hoe je het hebben wil. Dat is nog eens een gat in de markt!
En @DOLCExBANANA als zij zo’n video zou maken, zou je haar mening dan echt vertrouwen? Mascha heeft zo vaak van die dme uitspraken (een kat die zichzelf schopt?!) dat ik haar niet meer serieus kan nemen. + hoe ze filmt kan je zelf het resultaat wss toch niet zien dus hhmm. Ik zou zo’n video (of Blog post) dan eerder van cynthia willen zien.
wordt
Ja
Ik zit me net dus te bedenken: Cynthia wandelt elke dag 2 uur voor haar 11000 stappen. En ze werkt ook 80 uur per week. Dit is als je 7 dagen per week werkt ongeveer 11,5 uur plus 2 uur wandelen. En ze slaapt elke dag 7 uur. Houdt ze 3,5 uur per dag over voor al die boeken die ze leest en wat je echt in kan plannen. En dan heb je geen vrije tijd. Dit kan toch niet.
Wilde ik even kwijt.
oh woow die nieuwe celine tas van cynth is 3080 euro! Mijn god, denk dat ik maar mee ga doen aan die jumbo recepten wedstrijd zodat ik ook vlogger kan worden.
Nou ja, als zij die tas wil kopen, vooral doen. Lig ik niet wakker van. Als ik het geld had, zou ik ‘m ook kopen (niet die kleur btw). Maar ik vind die vragen onderaan dat artikel zo sneu. Wederom meteen weer verdedigen. Alle reacties voor willen zijn. Laat lekker gaan meid.
Ik ben dus donker en ben om deze reden nooit begonnen met dagelijks make up dragen (achteraf blij mee want scheelt tijd, geld en men weet niet beter dan mijn blotebillengezicht). Als er al winkels donkere kleuren verkopen is de onderliggende teint (dit geldt ook voor bijv lippenstift) vaak heel onnatuurlijk waardoor de kleur in de winkel acceptabel lijkt, maar in het licht niet om aan te zien is. De enige merken (ik zweer bij Bobbi Brown) die wel een echt assortiment aan donkere kleuren hebben zijn voor een tiener onbetaalbaar.
Daarbij kunnen winkelmedewerkers in Nederland ook echt hondsberoerd advies geven aan donkere mensen. Ik vraag inmiddels als ze (kleur)advies geven altijd of ik het ook even mag uitproberen en dan is het standaard geen gezicht. Dan hebben ze in een blaadje gelezen dat roze lippenstift leuk is bij donkere mensen en zou ik (5 tinten donkerder/lichter dan het model in dat blaadje) dat ook makkelijk moeten kunnen hebben.