Beutyblogtopic XL #3

Het ligt er maar net aan waar je bent, maar wat hier in Berlijn problematisch is:

• weinig cafés en restaurants nemen pin aan. Er zijn zelfs toprestaurants waar je alleen cash kunt betalen.
• veel duitsers kunnen alleen bij hun eigen bank gratis geld pinnen, bij anderen betalen ze 5 euro

:smiley: heel onhandig. Voelde me ook een mega sukkel toen ik in Amsterdam kwam en het contactloos betalen niet snappen. Dat meisje moest echt m’n hand pakken en de kaart op de goede plek houden hahaha.

12 likes

Het is in het oosten van Duitsland moeilijker dan in het westen. In Keulen bijvoorbeeld heb ik nooit problemen gehad met pinnen.
Volgens mij wantrouwen veel Duitsers banken. Er is zelfs een betalingsdienst waar je bij online bestellingen naar een winkel kunt gaan om contant te betalen waarna de bestelling thuisbezorgd wordt. Ik dacht eerst dat het een 1-aprilgrap was, maar het bestaat echt…

3 likes

Ook in het Westen zijn er genoeg supermarkten of bakkers waar je niet kunt pinnen, zelfs bij de grens.

Haha, dit is zo herkenbaar! Je gaat dan ook een steeds grotere portemonnee kopen om al het kleingeld in te kunnen stoppen. In NL heb je in principe genoeg aan een miniportemonnee waar veel pasjes in kunnen.

1 like

In kleinere plaatsen of bij zelfstandige winkels wel denk ik.
En er wordt niet afgerond, dus je krijgt ook een hele verzameling 1 of 2-eurocenten.

Nee hoor, ook bij ketens zoals Penny.

Dat heb ik nog niet meegemaakt en kom regelmatig in gehuchten in Nordrhein Westfalen. Maar mijn indruk is dat je in Berlijn lastiger kunt pinnen dan in Keulen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn natuurlijk.

1 like

Of ‘nur mit EC-karte’ ook zo irritant :grimacing:

1 like

Ik kan @anon18050057’s posts bevestigen, meeste winkels hebben wel een pinautomaat hier in Berlijn (maar ook niet eens alle), maar cafés en restaurants echt niet. Het heeft inderdaad denk ik te maken met angst voor/gebrek aan vertrouwen in elektronisch betalen. Ik heb wel eens ellenlange gesprekken gehad met collega’s over online bestellen/met creditcard betalen, dat was allemaal maar gevaarlijk en moeilijk, en hoe weet je dan dat het allemaal goed gaat, en blablabla. En ik werkte bij een ecommerce bedrijf, in het team dat met betalingen te maken had… Ze maken het het liefst gewoon zelf over vanaf hun rekening als ze niet cash kunnen betalen, en dan ook niet met internetbankieren, maar via een automaat bij hun bank.

Maar ik heb sinds oktober afgelopen jaar wel eindelijk een pas met contactloos betalen optie, en het kan ook gewoon bij de meeste supermarkten! Ergens anders heb ik dat eigenlijk nog niet gezien, jij @anon18050057? Hij doet het overigens niet in NL kwam ik achter :roll_eyes:

Dat bonnetje ondertekenen moet ik echt nog steeds te vaak overigens @grace. Laatst nog bij de ballentent zelfs, alhoewel het dan wel op een schermpje was, maar dus geen pin, wel een handtekening. En dat is dan gewoon met EC-Karte, geen creditcard.

2 likes

Mas die heeeeel enthousiast over die stalk berichten verteld

12 likes

Ik vond het wel goed dat ze vertelde dat het niet ok is, ook niet als je het als ‘grap’ bedoeld

Ik ga verhuizen naar België en daar zal ik echt aan moeten wennen. Misschien moet ik een nieuwe portemonnee kopen, want in mijne kunnen alleen pasjes.

Huh, waarom gaat het in WJEKW ineens over Mascha?

5 likes

Hahah Mas deelt weer een ‘vegan’ gerecht in haar vlog maar het flatbread bevat melkpoeder :thumbsup: Niks geleerd van de vorige keer.

4 likes

Wou gewoon ff flauwe grap maken omdat het zo vaak off topic gaat, 300 dagen per jaar komkommertijd in beutyland tegenwoordig

10 likes

Maar de trein is voor plebs dus dat is geen optie.

7 likes

Ik vind het ook raar dat ze daar zo blij mee is. Den Haag is inderdaad ook dichtbij. Daarnaast wilde ze ook minder reizen toch? Dan maakt het helemaal niet uit dat je wat langer naar Schiphol moet rijden.

1 like

Zeker alleen ze doet wel erg in de gloria voor het best serieuze onderwerp imo.

Hahaha ik dacht ook echt :o_o: ik kan zo vijf leukere cocktail bars verzinnen

Ik versta haar ook niet nadat ze zegt dat ze iedereen kan vinden op internet. Iets Engelstaligs geloof ik.