Kind heeft altijd een oranje neusje
Jawel eigenlijk wel.
Haha ja, omdat je hier in Duitsland (althans, waar ik woon) bijna nergens kan pinnen
Oh, dit heb ik altijd al willen weten!
haha als iemand hier iets over ikea zegt weet ik altijd dat jij gaat reageren
Hahaha konden we likes maar liken
Ja geloof ik zo! Het zijn natuurlijk ook allemaal grote aankopen. Maar hoe achteloos het leek te gaan vond ik vooral heel speciaal haha, even gokken met die deuren, even paar plankjes erbij blabla
En geraspte kaas erdoor
Hier moet je ook heel vaak bijbetalen als je buiten pint haha dus ik snap het wel! Maar super irritant is het
Denken ze dat echt? Ik weet niet hoe oud deze mensen waren, maar veel mensen van rond de 50 betalen nog cash ivm het vroegere communistische Duitsland en het feit dat ze zoveel mogelijk gegevens het liefst voor zichzelf houden.
Was ook in shock toen ik in 2017 ergens las dat je, jawel, nu echt contactloos kon betalen in Duitsland
Toch wel sinds 2014 denk ik. Ok, dat is ook niet zo lang, maar ik moest toen wel om die Duitse advertentie lachen
Haha ik denk pas dat ik sinds 2018 contactloos betaal, ik loop ook nog een beetje achter kennelijk
Hahaha, ik betaal echt zelden contactloos. Ik heb nog een oude pas zonder contactloos betalen, maar ik ben gewoon lui om een nieuwe pas aan te vragen
Het ligt er maar net aan waar je bent, maar wat hier in Berlijn problematisch is:
• weinig cafés en restaurants nemen pin aan. Er zijn zelfs toprestaurants waar je alleen cash kunt betalen.
• veel duitsers kunnen alleen bij hun eigen bank gratis geld pinnen, bij anderen betalen ze 5 euro
heel onhandig. Voelde me ook een mega sukkel toen ik in Amsterdam kwam en het contactloos betalen niet snappen. Dat meisje moest echt m’n hand pakken en de kaart op de goede plek houden hahaha.
Het is in het oosten van Duitsland moeilijker dan in het westen. In Keulen bijvoorbeeld heb ik nooit problemen gehad met pinnen.
Volgens mij wantrouwen veel Duitsers banken. Er is zelfs een betalingsdienst waar je bij online bestellingen naar een winkel kunt gaan om contant te betalen waarna de bestelling thuisbezorgd wordt. Ik dacht eerst dat het een 1-aprilgrap was, maar het bestaat echt…
Ook in het Westen zijn er genoeg supermarkten of bakkers waar je niet kunt pinnen, zelfs bij de grens.
Haha, dit is zo herkenbaar! Je gaat dan ook een steeds grotere portemonnee kopen om al het kleingeld in te kunnen stoppen. In NL heb je in principe genoeg aan een miniportemonnee waar veel pasjes in kunnen.
In kleinere plaatsen of bij zelfstandige winkels wel denk ik.
En er wordt niet afgerond, dus je krijgt ook een hele verzameling 1 of 2-eurocenten.
Nee hoor, ook bij ketens zoals Penny.