Ik kan @anon18050057’s posts bevestigen, meeste winkels hebben wel een pinautomaat hier in Berlijn (maar ook niet eens alle), maar cafés en restaurants echt niet. Het heeft inderdaad denk ik te maken met angst voor/gebrek aan vertrouwen in elektronisch betalen. Ik heb wel eens ellenlange gesprekken gehad met collega’s over online bestellen/met creditcard betalen, dat was allemaal maar gevaarlijk en moeilijk, en hoe weet je dan dat het allemaal goed gaat, en blablabla. En ik werkte bij een ecommerce bedrijf, in het team dat met betalingen te maken had… Ze maken het het liefst gewoon zelf over vanaf hun rekening als ze niet cash kunnen betalen, en dan ook niet met internetbankieren, maar via een automaat bij hun bank.
Maar ik heb sinds oktober afgelopen jaar wel eindelijk een pas met contactloos betalen optie, en het kan ook gewoon bij de meeste supermarkten! Ergens anders heb ik dat eigenlijk nog niet gezien, jij @anon18050057? Hij doet het overigens niet in NL kwam ik achter
Dat bonnetje ondertekenen moet ik echt nog steeds te vaak overigens @grace. Laatst nog bij de ballentent zelfs, alhoewel het dan wel op een schermpje was, maar dus geen pin, wel een handtekening. En dat is dan gewoon met EC-Karte, geen creditcard.