Beutyblogtopic XL #3

Ik dacht dat dit mijn linkse bubbel was :disappointed_relieved:

9 likes

Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar dat gevoelens en gedachten volgens de grondwet openbaart mogen worden is gewoon een feit. En zolang dat een grondrecht is mag dat dus wel, ja.

1 like

Ben heel benieuwd wat de grondslag is van het niet mogen, als het niet het strafrecht is?

3 likes

Maar een grondrecht is ook dat er niet gediscrimineerd mag worden.

1 like

In de Nederlandse Grondwet (artikel 7), lid 1: “Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.”
En in lid 1 van artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) luidt als volgt: “Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen.”

1 like

Geloof dat vanaf groep 6 sowieso standaard is en zij bovenbouw les gaf, dus regelmatig engels spraken ik het dan bizar vindt dat ze het zo spannend vindt in het engels even random te praten. Het is niet alsof ze een afstudeerpresentatie in het Engels moest geven, gewoon over koetjes en kalfjes praten. Geeft wel een beetje aan hoe vloeiend de taal is hoor als dit een issue is.

1 like

Er staat helemaal nergens dat je verplicht bent om een mening te beargumenteren. Of een mening zonder argumenten wel/niets toevoegt aan welke discussie dan ook, staat daar compleet los van.

4 likes

Klopt. “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”. Dit gaat echter over gelijkwaardige behandeling, oftewel, dat een vrouw bijvoorbeeld net zoveel salaris dient te ontvangen als een man wanneer er sprake is van dezelfde of sterk vergelijkbare werkzaamheden.

1 like

Ik interpreteer het helemaal niet bewust verkeerd. Ik ben het gewoon absoluut niet met je eens dat je een grondrecht niet als verdediging zou ‘mogen’ gebruiken in een discussie. “Dat je iets mag vinden kan je gewoon letterlijk nooit als argument gebruiken om hetgene wat je vindt te verantwoorden.” - Jawel, dat kan en mag dus wél.

Ik verafschuw discriminatie overigens echt, laat dat duidelijk zijn.

5 likes

Eén iemand maakt een opmerking en opeens is de hele discussie niet meer waardevol en respectvol? Overigens was de opmerking van @Banananana ook op een andere manier te interpreteren zoals @Eddie hierboven schrijft.

5 likes

Maar zeggen: ik mag dit vinden want dat is mijn grondrecht, is toch nooit een argument voor een bepaalde statement?

2 likes

Is zij wel een beutyblogger? Anders moet je even naar een ander topic. Hier praten we alleen over beutybloggers en de grondwet

58 likes

Ik mag zeggen dat ik vind dat gras rood is, maar dat maakt het toch niet ineens waar.
Of iets rascisme is, is in veel gevallen geen mening maar een feit.

18 likes

Ik heb een studie aan de uni gedaan waarbij ik wel engelse teksten en boeken moest lezen en soms een college in het engels, maar verder alles in het Nederlands was. Heb ook geen engelse toets moeten doen ofzo

2 likes

Als ik de discussie moet verplaatsen naar white privilige bijvoorbeeld, hoor ik het wel. “Laat het hieronder achter in de comments etc.”

6 likes

Ik vind het een interessante discussie, ik snap ook waarom het in dit topic plaatsvindt n.a.v. Xelly’s instagrampost, maar het gaat nu wel heel lang door haha

5 likes

Nee, dat maakt het inderdaad niet ineens waar. Maar je mag het dus wel vinden. Hoe idioot ook.

Ik heb vanmiddag ook blarenpleisters gehaald bij de Action! Die bevatten hetzelfde spul als de compeed die zij in haar video gebruikt . Gewoon omdat ik te nieuwschierig ben geworden of het werkt. Vond het wel weet een fijne ‘old school’ mascha video met zo’n tip!

3 likes

Als iemand het gras rood vindt moet diegene dat lekker vinden, daar heeft niemand last van. Maar waarom moet je mogen vinden dat bijvoorbeeld homoseksualiteit onnatuurlijk en vies is of dat moslims allemaal geitenneukers zijn. Waarom is het zo belangrijk dat mensen dat mogen vinden? Dan gaat het ‘mogen vinden’ toch boven het recht op discriminatieverbod bijvoorbeeld? Sommige dingen moet je niet mogen vinden, er zijn grenzen.

Als iemand tegen jou zegt: ‘ik vind dat witte mensen stinken’. Dan zeg je toch niet serieus: dat mag je vinden.

6 likes

Gelukkig, was even bang dat ik het verkeerd had begrepen.