Ik vind het ook een heel lastige kwestie hoor. Maar mijn basisgedachte hierbij is wel dat vliegen een luxe en een privilege is en niet iets waar je recht op hebt, zoals veel mensen lijken te denken. Ik begrijp dat er situaties zijn (bijvoorbeeld de situaties die jij beschrijft) waarin we geneigd zijn uitzonderingen te maken, maar ook hierbij geldt: ik vind het voortbestaan van de aarde als leefbare plek toch altijd hoger op het prioriteitenlijstje staan dan welke situatie dan ook. En bovendien zijn we natuurlijk verwend geraakt. Doordat we weten dat de optie er is lijkt het ineens (en dat is in sommige situaties heel begrijpelijk) heel erg om daar geen gebruik meer van te kunnen / mogen maken. Terwijl vliegen echt geen eerste levensbehoefte is en de mens in principe ook prima zonder kan.
Maarja, een praktische oplossing voor dit probleem is zo ingewikkeld. Van mij mogen in ieder geval de prijzen van vliegtickets flink omhoog. Ik denk dat geld uiteindelijk het enige pressiemiddel is wat mensen er echt toe zet hun gedrag aan te passen. En het lijkt me ook heel goed als er een maximum aantal vliegkilometers per persoon per tijdseenheid komt, of als vliegen exponentieel duurder wordt naarmate je meer kilometers maakt.
)