Beutyblogtopic XL #4

Mijn vader is zo’n type dat gewoon naar de huisarts gaat als hij zich slecht voelt en hij wordt dan vaak vanuit de huisarts met spoed opgehaald door de ambulance om naar het ziekenhuis te gaan. Hij is chronisch ziek dus dat komt stiekem toch wel een paar keer per jaar voor.

Er komen ook mensen voor loopneuzen en jeukende muggenbulten. Ja echt

16 likes

Omg waar ik werk gaat iedereen standaard naar de dokter voor een verkoudheid, te gek voor woorden gewoon.

weg

6 likes

Dat is toch ook gewoon zo. Een tijdje geleden was er namelijk nog een campagne dat mensen te snel gebruik maakten van HAP en SEH en dat je goed moet nadenken of het niet een dagje kan wachten.

(Maar ja zelf bel ik dan inderdaad gewoon en dan moet degene van de HAP het maar beslissen. Mijn vriend is een tijdje geleden geweest voor een gebroken arm en daar zijn ook de meningen over verdeeld of dat erg genoeg is, maar als degene van de HAP zegt dat je moet komen kun je daar toch op vertrouwen.)

Hoe dan ook is het een beetje lastig om over te speculeren bij de Fufs want we waren er niet bij en hebben zijn medisch dossier niet, dus misschien beter niet doen?

1 like

Maar misschien heeft het ermee te maken dat Gregor die hernia heeft? Dat straalt toch ook meestal uit naar je been. En als ‘ie dan ineens zo’n pijn heeft is het misschien wel met elkaar te verwarren.

Weet verder ook niet of acute pijn bij een hernia iets is om mee naar een SEH te gaan hoor.

Maar weet je de situatie al van Greg? Vond dit weer zo makkkelijk, oordelen zonder het verhaal te weten.

8 likes

Of dat erg genoeg is om naar de HAP te gaan? Ik dacht dat dat juist 1 van de dingen was waar je niet echt mee rond kan blijven lopen. Ik had mijn vinger gebroken (was op dat moment nog niet zeker maar ik had een heel sterk vermoeden) op een zaterdag en ik was dus echt niet van plan om tot maandag te blijven zitten met een vinger die ik niet kon bewegen, laat staan een arm.

1 like

Hier zitteh HAP en SEH gelukkig naast elkaar.
Ze delen zelfs een ingang.

What else is new.

15 likes

In België is dit echt te gek voor woorden maar wij hebben dan ook een ziektebriefje van de huisarts nodig vanaf één dag afwezigheid… soms kan je dan pas de tweede dag langsgaan en voel je je eigenlijk al beter, maar voor de zekerheid krijg je dan soms zelfs drie dagen, wat een tijdverspilling voor huisartsen…

3 likes

Jezus, wat een aansteller.

34 likes

Ja ik ken dit ook uit andere landen, en ik vind dit zo raar. In dat andere land(letland) gaf de dokter idd een briefje mee voor 7 dagen(haar inschatting) en na 7 dagen moest ik weer terug komen zodat ze kon beoordelen of ik weer beter was. Na 6 dagen was ik echt al wel fit voor school dus ben gewoon gegaan.

Ik hoorde ook dat je niet verzekerd bent als je toch gaat werken op dagen dat de huisarts je als ziek opgeeft?
Maw, als je vijf dagen opgeschreven wordt en je na drie al beter bent kun je legaal gezien beter nog twee dagen thuisblijven.
Ik weet niet of dat echt klopt (vlaamse collega vertelde het me) maar het lijkt me zo raar en contraproductief?

Krijg je dan ook niet doorbetaald als je ziek bent? Lijkt me heel kut als je dan dus steeds veel langer dan nodig thuis moet zitten

Ja echt hè. :flushed:

1 like

Hahaha nee denk het niet toch? Hahaha

1 like

In Spanje moet je vanaf dag 2 een briefje halen bij de huisarts, zo irritant als je je slecht voelt en dan een uur in die wachtkamer moet zitten. En inderdaad, als je weer beter bent, moet je opnieuw langskomen om een briefje te krijgen dat je weer kan werken! Je mag ook niet eerder aan de slag dan dat je het briefje hebt.

Het hangt van je contract af, maar over het algemeen krijg je sowieso telkens de eerste 7 dagen nog volledig loon (en vaak ook langer, maar dat hangt van je statuut af).

Zijn werknemers dan minder geneigd om zich “zomaar” ziek te melden als ze eerst naar de huisarts moeten? Ik weet niet hoe vaak dat eigenlijk gebeurt. :stuck_out_tongue: