Beutyblogtopic XL #4

nope, ik ben ooit gediagnostiseerd met borderline, na de dsm ingevuld te hebben, ik had idd wat trekjes maar was het er niet mee eens.

Nu 10 jaar later is het ingetrokken omdat ik de criteria wel heb maar niet erg genoeg.

Plus in hoeverre zijn de stoornissen niet gewoon karaktereigenschappen?

Was het maar zo simpel, dan was ik niet al 15 jaar bezig met de juiste therapie vinden.

1 like

Zeker wel hoor? Je moet aan bepalen criteria voldoen voor je en diagnose krijgt

1 like

Borderline is ook niet altijd chronisch dus zou toch kunnen dat je het niet meer hebt? Schijnt veelvoorkomend te zijn dat je daar ā€˜overheen groeit’.

3 likes

Is ā€˜iets met social media’ juist niet een baan die je gemakkelijker kunt doen als je een sociale angststoornis hebt? Je kunt het vanuit huis doen en kiest zelf welk deel van jou in beeld is. Lijkt me dan makkelijker dan bijv. in een winkel werken.

(Ik heb er geen verstand van en ik geloof iemand gewoon als iemans claimt zoiets te hebben. Wat heb je daar aan om daar aan te twijfelen.)

*plus inderdaad dat een angststoornis niet betekent dat je altijd voor alles en iedereen bang bent.

7 likes

Nee. Zo makkelijk lijkt het misschien maar in de praktijk is het lastig. Bij mij duurde het twee jaar voor ik een diagnose kreeg. Bij sommige mensen duurt het nog langer.

Nee ben er niet overheen gegroeid.
Persoonlijkheidsproblematiek zit gewoon erg complex in elkaar, net als een angststoornis.

Een fobie is vaak geconditioneerd, een gegeneraliseerde angststoornis zoals ik heb is vaak een symptoom van een onderliggend probleem ( in mijn geval een foute overtuiging) maar je kunt stoornissen hebben zonder aan de dsm te voldoen of in ieder geval niet helemaal er aan te voldoen, dan val je onder de nao ( niet anders omschreven)

Maar ik heb wel geleerd dat diagnoses heel makkelijk te geven zijn, maar niemand is in een hokje te plaatsen dus niet alle criteria gelden voor iedereen. Elke persoon is anders, zo ook elke stoornis.

Edit: psychiatrie blijft gissen en ze weten nog zo weinig erover, laat staan dat ze mensen kunnen onderverdelen in hokjes als die hokjes elk jaar bijgesteld moeten worden

1 like

Nouja toch is dat hele handboek daarop gebasseerd natuurlijk dus sorry ben het niet met je eens

3 likes

Dat mag uiteraard, ik ben hier ook niet om anderen mijn mening op te leggen. Je mag vinden wat je vind.

2 likes

Ik heb het niet zo met de DSM. Dit is heel lang gewoon een handboek geweest dat werd opgesteld door oude mannen met een witte baard die zich enkele dagen opsloten en discussieerden wat een stoornis was en wat de criteria waren volgens hun, niks evidence-based aan. Zo was homoseksualiteit ooit een gedragsstoornis als ik het mij goed herinner. En vrouwelijke hysterie ook. Tegenwoordig komt er meer evidence-based onderzoek aan te pas waardoor er veel vooruitgang wordt gemaakt. Maar zo eenvoudig als ā€œje vinkt bepaalde criteria af en daarmee heb je je diagnoseā€ is het dus niet, voornamelijk omdat ze het zelf niet altijd goed weten wanneer iets echt correct is in hun diagnostiek.

24 likes

Maar je kan toch nu gepriviligeerd zijn ook al was je dat vroeger niet?

Als je nu bakken met geld verdient, een duur huis huurt in het centrum van amsterdam en twee hypotheken hebt en vanwege dat allemaal ā€˜zuinig’ zegt te leven, waarna je alsnog businessclass naar Las Vegas vliegt enkel om te shoppen, dan ben je hartstikke gepriviligeerd, ongeacht het aantal borden nasi dat je vroeger voorgeschoteld kreeg.

86 likes

Vind mascha eigenlijk helemaal niet zo geprivileged. Vroegah heeft ze nog best hard moeten werken om dit op te bouwen, als ik het me goed herinner van haar wekelijkse blog diaries waren haar weken insane. Heeft ze wel allemaal mooi bereikt door zichzelf, niet door iemand anders. Ze was er misschien op het juiste moment, maar ze blijft wel haar business model telkens tweaken en er geld mee verdienen. Kwaliteit is wel crappy tegenwoordig en nu doet ze weinig, maar dat zoiets kan heeft ze wel zelf bereikt.

Denk overigens dat ze ook echt wel niet zware jeugd gehad heeft, zou best kunnen dat ene gedeelte van haar gedrag daar vandaan komt. Of ze leeft haar leven zoals ze zelf wilt, zonder te denken wat mensen van zulk koopgedrag vinden.

1 like

Maar hoe bevoorrecht is het als je het gewoon zelf hebt opgebouwd en er eerder hard voor gewerkt hebt?

2 likes

Ik vind het ook zo’n rare uitspraak dat alles maar leuk moet zijn. En dat ze niet gelooft in dat als je iets wil bereiken dat de weg ernaartoe dan soms niet leuk is. Tuurlijk is dat niet altijd het geval, maar je komt toch altijd bepaalde obstakels tegen en iedereen moet toch wel eens dingen doen die je niet leuk of eng of lastig vindt, al dan niet om een bepaald doel te bereiken? Vind dat juist getuigen van een gepriviligeerde positie, als je kunt zeggen dat je dat nooit hebt ervaren

7 likes

Als je het zo brengt heb je wel gelijk.

Vind het alleen al gauw zo negatief klinken als gepriviligeerd zijn zo gebruikt wordt. Misschien ligt het aan mij. Of laat ik het zo zeggen: het is toch niet erg om te genieten van de privileges die je zelf opgebouwd hebt (of van mij part gekregen hebt toen je geboren werd). Zolang je het er maar bewust van bent.

2 likes

Ja bij haar misschien wel omdat ze de link met de realiteit kwijt is zo nu en dan.

DSM is ook maar ƩƩn handboek wat een indicatie geeft over mogelijke diagnostiek. Er zijn meerdere, maar de DSM is de ā€˜populairste’.
(De DSM wordt daarnaast ook flink gefinancieerd door farmaceutische bedrijven, zegt ook wat over de validiteit)

1 like

Is dit dat ene boek dat net uit is precies over dit onderwerp? Heheh cryptisch

1 like

Jaa deze! Wat leuk dat dat een vriendin van je is, ik denk er over om hem ook aan te schaffen!

wat leukkk, zag pas een interview met haar, zij is leuk! ik ga hem kopen.

1 like