Nouja toch is dat hele handboek daarop gebasseerd natuurlijk dus sorry ben het niet met je eens
Dat mag uiteraard, ik ben hier ook niet om anderen mijn mening op te leggen. Je mag vinden wat je vind.
Ik heb het niet zo met de DSM. Dit is heel lang gewoon een handboek geweest dat werd opgesteld door oude mannen met een witte baard die zich enkele dagen opsloten en discussieerden wat een stoornis was en wat de criteria waren volgens hun, niks evidence-based aan. Zo was homoseksualiteit ooit een gedragsstoornis als ik het mij goed herinner. En vrouwelijke hysterie ook. Tegenwoordig komt er meer evidence-based onderzoek aan te pas waardoor er veel vooruitgang wordt gemaakt. Maar zo eenvoudig als āje vinkt bepaalde criteria af en daarmee heb je je diagnoseā is het dus niet, voornamelijk omdat ze het zelf niet altijd goed weten wanneer iets echt correct is in hun diagnostiek.
Maar je kan toch nu gepriviligeerd zijn ook al was je dat vroeger niet?
Als je nu bakken met geld verdient, een duur huis huurt in het centrum van amsterdam en twee hypotheken hebt en vanwege dat allemaal āzuinigā zegt te leven, waarna je alsnog businessclass naar Las Vegas vliegt enkel om te shoppen, dan ben je hartstikke gepriviligeerd, ongeacht het aantal borden nasi dat je vroeger voorgeschoteld kreeg.
Vind mascha eigenlijk helemaal niet zo geprivileged. Vroegah heeft ze nog best hard moeten werken om dit op te bouwen, als ik het me goed herinner van haar wekelijkse blog diaries waren haar weken insane. Heeft ze wel allemaal mooi bereikt door zichzelf, niet door iemand anders. Ze was er misschien op het juiste moment, maar ze blijft wel haar business model telkens tweaken en er geld mee verdienen. Kwaliteit is wel crappy tegenwoordig en nu doet ze weinig, maar dat zoiets kan heeft ze wel zelf bereikt.
Denk overigens dat ze ook echt wel niet zware jeugd gehad heeft, zou best kunnen dat ene gedeelte van haar gedrag daar vandaan komt. Of ze leeft haar leven zoals ze zelf wilt, zonder te denken wat mensen van zulk koopgedrag vinden.
Maar hoe bevoorrecht is het als je het gewoon zelf hebt opgebouwd en er eerder hard voor gewerkt hebt?
Ik vind het ook zoān rare uitspraak dat alles maar leuk moet zijn. En dat ze niet gelooft in dat als je iets wil bereiken dat de weg ernaartoe dan soms niet leuk is. Tuurlijk is dat niet altijd het geval, maar je komt toch altijd bepaalde obstakels tegen en iedereen moet toch wel eens dingen doen die je niet leuk of eng of lastig vindt, al dan niet om een bepaald doel te bereiken? Vind dat juist getuigen van een gepriviligeerde positie, als je kunt zeggen dat je dat nooit hebt ervaren
Als je het zo brengt heb je wel gelijk.
Vind het alleen al gauw zo negatief klinken als gepriviligeerd zijn zo gebruikt wordt. Misschien ligt het aan mij. Of laat ik het zo zeggen: het is toch niet erg om te genieten van de privileges die je zelf opgebouwd hebt (of van mij part gekregen hebt toen je geboren werd). Zolang je het er maar bewust van bent.
Ja bij haar misschien wel omdat ze de link met de realiteit kwijt is zo nu en dan.
DSM is ook maar ƩƩn handboek wat een indicatie geeft over mogelijke diagnostiek. Er zijn meerdere, maar de DSM is de āpopulairsteā.
(De DSM wordt daarnaast ook flink gefinancieerd door farmaceutische bedrijven, zegt ook wat over de validiteit)
Is dit dat ene boek dat net uit is precies over dit onderwerp? Heheh cryptisch
Jaa deze! Wat leuk dat dat een vriendin van je is, ik denk er over om hem ook aan te schaffen!
Echt heel gaaf. Ik herken mezelf heel erg in haar dus ik ga haar boek zeker kopen!
De keuken niet toch? De badkamermeubels.
Alsnog even wanstaltig.
Wat een PRACHTMENS is ze toch, ons Sereentje, stiekem betalen!! 
Valt me vaker op, wil het toch even kwijt: het is het plebs (:
Ik hoorde ooit iets over bestellen bij B ol en dat een schrijver er dan minder aan overhoudt. Is dit de enige plek om het te kopen? En weet iemand of het überhaupt waar is?
Huh marmer zwart met roze kastjes? Kan mij er echt geen voorstelling van maken. Zie je in de Vlog een voorbeeld? Anders vind ik het zonde om de Vlog te kijken