Beutyblogtopic XL #6

Maar wat doe je dan wél als stagiaire? Haha sorry ik kan me er weinig bij voorstellen, heb er zoals ik hierboven al aanhaalde weinig ervaring mee, en de stagiaires die ik in “mijn” teams heb gehad kregen ofwel de makkelijke klusjes (onvergoed) of werden quasi volwaardige werknemers (vergoed, ± 2/5 van een volwaardig loon).

Dit heb ik bijvoorbeeld nog nooit ervaren van een stagiair haha. Ik ben écht benieuwd hoe een Nederlander een stage bij een Belgisch bedrijf zou ervaren.
Of misschien zijn mijn ervaringen met Belgische bedrijven helemaal vertekend, dat kan ook.

Ik vind de gedachtegang dat je meer van een stagiaire mag verwachten wanneer hij/zij een stagevergoeding ontvangt wel raar. Ik heb tijdens mijn opleidingen nooit een cent gekregen voor stages die ik heb gelopen.

2 likes

Het is geen gedachtegang, het is gewoon de wet? Zet je iemand in als kracht, dan gaat het om een arbeidsovereenkomst en geen stageovereenkomst. En dan moet je gewoon loon betalen?

4 likes

Een stagiaire is, als het goed geregeld is, altijd boventallig. In bepaalde sectoren krijg je echt geen cent voor je stages hoor.

2 likes

Ja een stagiair hoort inderdaad dus boventallig te zijn, dat is een van de kenmerken van een zuivere stageovereenkomst. Je werkt vervolgens mee om het werkveld te leren kennen, een netwerk op te bouwen, kennis te vergaren. Maar je werkt boventallig dus, je dient ruimte te krijgen voor begeleiding en ondersteuning. Tuurlijk mag je volwaardige taken uitvoeren, maar geen ‘normale’ werkweek draaien? Ik vind het lastig uit te leggen zo, maar er is veel jurisprudentie te vinden waarbij de rechter oordeelde dat er sprake was van een arbeidsovereenkomst (dus recht op loon, doorbetaling bij ziekte en ontslagbescherming)

3 likes
Wat een stagiair kan doen

Je hoort taken uit te voeren waar je van leert. Dat kan in het begin bijvoorbeeld makkelijke taken zijn, die gedurende de stage in moeilijkheid oplopen. Het is daarin vooral belangrijk dat je misbaar bent. Als je bijvoorbeeld veel ondersteunende taken doet, of bij elke vergadering moet aansluiten om te notuleren of steeds de gespreksverslagen uittypt

Klein voorbeeld: ik ben projectleider op een project met veel kansen. De basis draai ik zelf. Een stagiair zou mij daar af en toe op kunnen ondersteunen (Als ik in een week 1500 postpakketen moet klaarzetten helpt een stagiair daar ook gewoon bij), maar moet vooral leren. Dus bijv: meegaan naar partnerbesprekingen om het werkveld te leren kennen. Aanschuiven bij vergaderingen en brainstorms. Eigen ideeën mogen uiten en onder begeleiding mogen uitvoeren. Gedurende de stage loopt de moeilijkheid op. Denk aan strategische mails opstellen, helpen met het maken van persberichten. Samen de test runs doen in de week voor de lancering. Maar alles moer erop gericht zijn dat de stagiair boventallig is. Als die een week uitvalt moet dat geen invloed hebben op mijn project. Anders is het productie en moet ik gewoon een projectmedewerker hebben. Ik kan ren stagiair in dit project inderdaad alle kleine kutklussen toeschuiven, maar dat is gewoon ronduit uitbuiting en daar leer niemand iets van. En daarnaast moet ik de tijd en ruimte hebben om iemand mee te nemen op sleeptouw, van uitgebreide feedback te voorzien en diegene te begeleiden in zijn/haar ontwikkeling.

.

23 likes

Oh nee dit klinkt nog vrij herkenbaar, thanks!

2 likes

Yep precies dit. De ontwerpers waar ik bij werkte hadden niet eens medewerkers, draaide allemaal op stagaires. Geen vergoeding en aleen een bedankje als je weg ging.

1 like

Ik heb stage gelopen als journalist en als ik geen item had voor op de radio was er paniek in de tent. Is echt een kutgevoel hoor.

Ik heb stage gelopen bij fucking Italie.nl en dat was echt zo klote. Ik zat de hele dag in mn eentje artikelen voor die kutsite te schrijven en na 3 maanden kreeg ik opeens 80% van mijn 200 euro per maand stage vergoeding omdat ik maar 4 hele dagen ipv 5 kwam. Terwijl dit zo was afgesproken in mijn contract. Jezus wat een uitbuiters, iets meer dan een euro per uur!!! Ik wil nog steeds een keer een DDOS bij ze uit laten voeren.

21 likes

Oei het was niet mijn bedoeling er zo’n offtopic discussie van te maken. Merk dat de meningen enorm zijn verdeeld. Even om te nuanceren. Het is een klein bedrijf en ze mag 80% van de tijd haar eigen ding doen en vooral veel leren, omdat ik haar in veel factoren kan betrekken met werkzaamheden. maar ik merk juist dat ze met meer aansturing en meewerken beter functioneert. Wanneer ik haar meer los laat wordt er niet tot nauwelijks werk verzet. Is voor het bedrijf niet zozeer erg maar het is een meewerkstage en dus wil ik haar leren efficiënt te werken etc. Zelfstandig werken zit er nog niet in, als ik haar voor een middag een opdracht geef, ze loopt dan vast en gaat niksen, doet het minimale. Ik moet er telkens bovenop zitten. Vooral afspraken niet nakomen vind ik vervelend. Wat ik haar ook wil leren is hoe het in een commercieel bedrijf gaat, dus werk doen wat ook echt resultaten bied(wat wel en niet werkt) en niet alleen omdat het leuk is bijvoorbeeld. (zeker bij een commerciele opleiding die ze volgt) ik heb het misschien te zwart wit verwoord ook om mijn punt te maken. Het gaat mij meer om de inzet, houding en respect. Ik zal nooit daadwerkelijk moeilijk doen dat ze geen vrij kan krijgen, wil alleen wel aangeven dat het niet altijd zo makkelijk gaat en wel even overlegd of besproken
moet worden bijvoorbeeld. (ook terzijde maar ik beloon haar wel op andere manieren binnen het bedrijf; shoptegoed, lunch, andere vergoedingen etc) dit Is mijn eerste stagiaire en heb ook met de school overlegd die aangeeft dat ik haar meer mag aansprekend op bepaalde verantwoordelijkheden en dat niet alles vrijijvend is als stagiaire.

23 likes

Ik begrijp heel goed dat dit jouw ervaring is en snap ook dat het heel lastig kan zijn. Maar mijn zusje doet ook werken/leren op een “errug laag niveau” en ze is prima opgevoed en zou bijvoorbeeld nooit zo maar afzeggen of te laat komen. Maar zij krijgt soms te maken met zulke onwijze onaardige begeleiders die zo veel vooroordelen hebben. Dus als dan een keer iets mis gaat of ze vergeet iets dan wordt ze daar direct op aangesproken alsof ze het niet serieus neemt of als ze vinden dat ze niet genoeg “initiatief” neemt dan wordt ze gelijk bestempeld als lui of dat ze sloom is. Terwijl dat helemaal niet zo is, maar heel veel dingen zijn gewoon moeilijk en kosten veel tijd en positieve aanmoediging om zich ermee vertrouwd te voelen.

Bedoel overigens niet dat jij zo doet hoor, maar meer om aan te geven dat er echt zo veel verschillende kinderen zijn en het is echt niet zo simpel als niet goed zijn opgevoed of niet willen.

1 like

Ik hoop niet dat dit het nieuwe manier van communiceren hier wordt. Eerst je excuses aanbieden om daarna iemand, zonder het hele verhaal te kennen, voor iets uit te maken. Zo werkt het niet.

12 likes

Ik vond het wel goed dat een stagiaire leert dat in het bedrijfs leven geen luxe is zoals de school vakanties.
Dus een schoolvakantie doorwerken vind ik wel logisch.

3 likes

Ook als je niet betaald wordt?
En uiteindelijk a la je een half jaar stage loopt betekend dat dat je een half jaar geen enkele dag vrij bent. Dat vind ik totaal anders dan hoe het eraan toe gaan op de werkvloer.

10 likes

Hoi! Ik schrijf ‘van een errug laag niveau’ en dat bedoel ik in de ruimste zin van het woord. Dus laag niveau op alle fronten. Niet alleen leerniveau, maar ook opvoedniveau, sociaal niveau.
Daarnaast denk ik dat wij eigenlijk juist op één lijn zitten met wat wij bedoelen; wat voor sommige mensen makkelijk is, is voor andere mensen heel moeilijk.
Als de tram niet rijdt, en ik kom daardoor te laat op een afspraak bel ik gewoon even om het door te geven. Iemand van wat ik dan een ‘errug laag niveau’ noem raakt in paniek, weet niet wat te doen en durft niet te bellen.

Sommige mensen hebben gewoon extra begeleiding en aanmoediging nodig waar wij bepaald gedrag vanzelfsprekend vinden.

Overigens ben ik zelf geen stagebegeleider, maar zit ik in een sector waar ik te maken heb met de Raad van de Kinderbescherming, leerplicht, bureau Halt, leerplicht.

Ik vind dat je als stagebegeleider verantwoordelijkheden hebt op dit gebied en niet enkel mag profitieren van de lusten - (bijna) gratis arbeid.

2 likes

Heeft Mascha nog wat gekocht.

24 likes

Vast wel.

1 like

Goh je dan ook op iedere slak zout leggen.
Je wil kennelijk een punt maken, dus dan doe ik dat ook:
Als jij universitair geschoold bent maar wel in paniek raak van een niet rijdende tram en dan ook niet durft te bellen, heb jij kennelijk een hoog IQ maar ben je op een ander gebied wat minder capabel. Niets mis mee. Ik hoop dat mensen begrip daarvoor hebben.

Edit; want dat is wat ik probeer uit te leggen; Heb aub begrip voor elkaar. Heb begrip voor de moeite die een ander ervaart bij dingen die je zelf misschien als vanzelfsprekend ervaart.

7 likes

Ik had je graag een privebericht gestuurd maar dat kan blijkbaar niet.
Hoe zou jij het dan omschrijven? Ik ben echt benieuwd.