Beutyblogtopic XL #6

Wat heftig en naar zeg, want kunnen mensen toch enorm stom en rot en belachelijk en achterlijk doen

3 likes

Mensen zijn soms echt kut inderdaad… er is natuurlijk (vast niet bij iedereen) ook een stukje ‘mentale last’ die je op zo’n manier op Instagram niet ervaart. Ik weet niet, vind het idee van awareness natuurlijk goed, maar kan de keuze niet begrijpen om dat op deze manier te realiseren. Hoe langer ik erover nadenk hoe vreemder ik de hele actie vindt

Maar op deze manier letten mensen juist op omdat het een bekend persoon betreft: doordat ze bezorgd en benieuwd zijn, houdt zij de aandacht vast. Later zien mensen wat de reden was en omdat ze op dat moment al betrokken zijn bij die persoon, blijft de boodschap waarschijnlijk beter hangen.

Ik snap dat het vervelend is dat de andere kanten van de ziekte niet belicht worden, maar er is een doelgroep die vooral aanslaat op hoe het eruit ziet. Dat het vreselijk jeukt is vreselijk, maar dat kun je gewoon niet zo goed overbrengen dat mensen daar emotioneel op reageren. Ik werk in de reclame, dus ik kijk er op een heel andere manier naar, dan iemand die de ziekte heeft. Maar even heel bot: de mensen die psoriasis hebben, zijn ook niet de doelgroep. Ze kijken juist: hoe kunnen we zorgen dat mensen die niks van psoriasis weten er toch interesse voor krijgen en hopelijk geld doneren oid en op basis daarvan wordt zo’n campagne ontwikkeld.

3 likes

Eens. Ze hadden het beter kunnen aanpakken. Ik heb zelf Nf1 (milde vorm), mijn moeder zit onder de bultjes waar ze een behoorlijke mentale klap door heeft gekregen. Ik zou het dan ook niet kunnen waarderen als iemand dit nabootst zonder te weten hoeveel lichamelijke als geestelijke pijn dit meebrengt.

2 likes

Maar bedenk wel dat mensen helemaal niet bezorgd zijn. Mensen zijn denk ik eerder nieuwsgierig, op een kleine groep oprechte bezorgden na. Ik denk dat je met zo’n campagne echt niet bereikt wat je zou willen. Namelijk begrip, bewustwording en normalisering, zodat discriminatie uitblijft. Een oppervlakkige foto bereikt dat niet.

6 likes

Mascha roept altijd dat ze reisvlogs zoooooo leuk vindt om te maken en die worden ook goed bekeken, nu is ze op persreis en dan heeft ze een vlog van 5 min met 4,5 min schokkende beelden vanuit de auto maar het gaat te snel om echt iets te kunnen zien. Zou echt willen dat ik zo’n topvlogger was. :slightly_smiling_face:

22 likes

Ik denk letterlijk schokkende (schuddende) beelden :grin:

35 likes

Ik heb het bericht van Debbie gelukkig niet op m’n eigen tijdlijn voorbij zien komen, want deze campagnes schieten bij mij echt in het verkeerde keelgat. Dat Debbie dit doet om te cashen en denkt dat ze hierbij nog een beetje awareness creëert is tot daar aan toe, maar Omarm Psoriasis zou toch als geen ander moeten weten dat de ziekte zoveel meer is dan slechts zichtbare vlekjes op de huid? Tuurlijk, ik vond het altijd super kut als ik in de zomer onder de plekken zat en mensen me aankeken, maar de chronische jeuk, opengebarsten droge huid, tweewekelijkse behandelingen in het ziekenhuis en de depressiviteit die het bij mij veroorzaakte in mijn pubertijd zijn tien keer zo erg geweest dan het aanstaren van mensen zo nu en dan. En dan wordt er met deze campagne niet eens gedacht aan de mensen die psoriasis arthritis hebben, wat ook enorm pijnlijk is omdat je gewrichten dan aangedaan worden. Wat een kut campagne van Omarm Psoriasis zeg. Ik ga ook een bericht met een klacht over de campagne sturen in ieder geval.

7 likes

Maar ze geeft toch niet een verkeerde boodschap, het is toch een gedeeltelijke boodschap? Je kunt in één deel van een campagne niet alle info geven, dan krijg je een beetje dit effect: hoe meer boodschappen je communiceert, hoe minder er blijft hangen.

giphy

@Eddie nee, dat maak ik er niet van. Zo zie ik het helemaal niet :slight_smile: ik vind alleen deze manier niet fout. Het is niet het volledige verhaal, maar dat kan naar mijn mening ook niet via één deel van een campagne.

@Shaaar als je via zo’n post van een influencer mensen nieuwsgierig kan maken, is dat al heel wat. Ze bereikt nu een hele groep mensen waarvan een heleboel mensen misschien niet eens wisten wat psoriasis is, dat lijkt me juist een goede eerste stap op weg naar begrip, bewustwording en normalisering. Het is niet het hele verhaal dat ze brengt, maar dat kan ook niet, maar het is een beginnetje.

4 likes

Ik ga ook ff mailen denk ik. Ik heb geen psoriaris maar wel hele flinke eczeem en ook ik ervaar veel van de negativiteit die hier wordt genoemd zoals jezelf openkrabben van de pijn, schaamtegevoel, gek worden en janken van de jeuk… die post van debbie maakt dat voor mij echt niet minder hoor

6 likes

Maar niemand zit toch te wachten op nieuwsgierigheid? Als je een zichtbare aandoening hebt is nieuwsgierigheid er per definitie al. Zodra er ook maar iets zichtbaar aan je mankeert staart de hele wereld je aan.

5 likes

Ik vind de vergelijking niet echt opgaan tussen deze awareness creeren van Debbie en awareness creeren voor zwarte piet. Dat zou het pas zijn als witte anti-zwartepiet activisten als blackface de straat op gaan. Want dat is een beetje wat Debbie doet. Hiermee wil ik overigens geen van beide problemen bagetalliseren, maar uitleggen waarom ik het niet gelijk op vind lopen

1 like

Tof dat je deze kant belicht, ik ben het wel met je eens!

1 like

Je kan wel heel goed de theorie toepassen. Maar als het slecht wordt ontvangen heb je er ook niks aan. :stuck_out_tongue:

Haha nou inderdaad gister al amper wat te verstaan (want veel wind) en nu alleen maar schokkend beeld.

Dat is aardig van je :slight_smile:

@Neroli dat is waar. Ik ben daarom ook wel benieuwd naar de cijfers van de campagne, dat er hier en in de comments gediscussieerd wordt zegt helaas niet zoveel.

@Eddie ik begrijp je nu wel beter, je verwoordt je argumenten heel goed. Maar we gaan het niet eens worden. Wat betreft je laatste punt, het is natuurlijk vervelend als mensen hier het vervelend vinden, maar ik ben niet van mening dat omdat een paar mensen die betroffen zijn zeggen dat het fout is, het er definitie fout ís. Dat is geen algemene regel en kan je alleen per situatie bekijken, maar in dit geval vind ik dat wel.

1 like

Eerder dit. Het is voor de rest geen probleem dat zij ‘instaperfect’ is want ze maakt ook vaak genoeg filmpjes met dat ze er last van heeft en hoe ze het camoufleert met make-up. Het sluit juist goed aan op haar merk; open zijn en veel delen met volgers en make uptips geven. Nu ze ook een foundation voor het lichaam verkoopt kan ze bij de promoten daarvan ook benoemen dat het helpt tegen haar psoriasis dus ze heeft natuurlijk ook een commercieel belang.

Ik zou het echter te cynisch vinden om te zeggen dat ze het puur daarvoor doet, want ook voordat ze eigen make-uplijn had deelde ze weleens wat over haar psoriasis.

Ik vind dat helemaal niet vergelijkbaar met Debbie eigenlijk

5 likes

Mascha plaatst in haar nieuwste story een screenshot van een bericht dat ze heeft gekregen van een full service marketing bureau die erg blij zijn met een boek. Het berichtje wordt afgesloten met “liefs en groetjes”. Ben ik de enige die dat raar vind vanuit een marketingsbureau?

12 likes

Vind het ergens ook raar dat ze bij een bureau de naam weg krast.

1 like

Ze hebben ook maar 400 volgens, Mssn daarom?

1 like