Beutyblogtopic XL #6

De obese kaart…
Please don’t

12 likes

Dan kan je dus je berichtje over je zorgen over haar (toekomstige) gewicht achter wegen laten.

Verder wie de fuck leeft er wel volgens de definitie van gezondheid? Ik ken ze niet.

16 likes

Het is voor de meeste denk ik moeilijk om een balans te vinden. En ik vind niet dat je super gezond leven of juist alle remmen losgooien moet verheerlijken. Maar juist balans zoeken zodat je gevarieerd en met mate kunt genieten en over het algemeen gewoon voedzaam eet.
Die balans is denk ik voor iedereen iets verschillend ook afhankelijk van hoeveel iemand beweegt en andere zaken.

Ik vind het een mega lastig onderwerp met verschillende kanten waar ik me in kan vinden;
Enerzijds het bemoeien met anderen hun gewicht of levensstijl. In the end moet iedereen het lekker zelf weten.
Anderzijds moet er wel een soort awareness of richtlijn zijn vanuit de maatschappij zodat men betere keuzes kan maken en dit gezonder leven stimuleert. Want soms weet je als persoon niet zo goed wat wel of niet goed voor je is op korte/lange termijn.

Ik vraag me dan af, hoe zou de wereld eruit zien als men nooit meer commentaar of tips of feedback zou geven op elkaar, iedereen zijn ding laat doen etc. Dat zorgt misschien wel voor overconsumptie of andere ongezonde kwesties omdat het niet meer echt bespreekbaar wordt gemaakt.

4 likes

Dat bezorgd zijn over iemands gezondheid een façade is voor het bekritiseren van iemands gewicht, daar ben ik akkoord mee, maar van wat ik hier begrijp (ik volg haar niet) lijkt Cynthia wel een heel ongenuanceerd beeld van een “goed” (in dit geval: wat haar gelukkig maakt) eetpatroon te geven.
En dat doe je als iNfLuEnCeR volgens mij beter niet. Vanaf je 2 à 3 keer per week uiteten gaat en dagelijks alcohol drinkt kun je je eetpatroon moeilijk als goed uitdragen.

Eens! En daar heb je als influencer ook een rol in, vind ik.

2 likes

Ik heb het zeker gelezen, ik ben het er alleen niet helemaal mee eens.

Eigenlijk zou het natuurlijk het mooiste zijn als we elkaar überhaupt niet zouden bekritiseren op wat voor grond dan ook, maar ik denk dat dat ook deels in de aard van de mens zit, anders had dit forum amper bestaansrecht.

Gezondheid is een deel beïnvloedbaar en een deel niet. Je eetpatroon is een keuze en ik vind ‘alles eten wat je wil omdat je daar gelukkig van wordt’ persoonlijk geen verstandige keuze. Als jij die keuze zelf maakt is dat prima, dat moet ieder voor zich weten. Ik vind dat alleen zelf niet iets om te propaganderen. Ik vind haar (of mensen in het algemeen) overigens echt niet als persoon minder waard oid omdat ze in mijn ogen onverstandige keuzes maakt, wat jouw bericht lijkt te impliceren. Ik heb een oordeel over haar keuzes, niet over haar als mens.

Maar het schijnt in het algemeen de laatste tijd een beetje de tendens te zijn ‘doen wat jij wil en waar je je goed bij van voelt’ en dat vind ik zelf geen goede tendens. Vind het vaak nogal korte termijn denken. Maar dat ‘probleem’ is een stuk breder dan mensen hun eetpatroon hoor, daar is dit slechts een klein dingetje van wat ik daaronder schaar.

6 likes

He ja zoveel wijn drinken is ook niet gezond.
Elke dag wijn. Fransen zweren er bij he.
En die leven ook nog.

Maar dit kan je heel erg doortrekken he. Als ze minder dan 10000 stappen per dag zetten moeten ze dat niet kenbaar maken (ik zeg maar wat), maar meer dan 30000 wordt obsessief dus dat mag ook niet. Als ze veel vliegen mag niet, want dat is slecht en dan geef je niet het goede voorbeeld. Shoplogs kunnen koopgedrag in de hand wekken en dat kan ook niet, mukbangs kan eetgedrag in de hand wekken en dat mag dan ook niet. Ze zegt toch nergens: jongens het is supergezond om 100x per week uit eten te gaan en 4 flessen wijn te drinken ik raad het iedereen aan!
Waar ga je dan de grens trekken van wat wel en niet mag? Dan worden het perfecte poppetjes en dat mag OOK niet want dan is het weer niet realistisch genoeg.

5 likes

Niks mag!

image

9 likes

Je mag je leven lijden als een goed deugmens en je belasting betalen.

3 likes

Daar heb je gelijk in, daarom zie je ook veel influencers die zich meteen indekken door allerhande disclaimers te vermelden.

Ik vrees dat kritiek enigszins de prijs is die je betaalt om te kiezen voor een publiek leven.

3 likes

Ik denk dat we een andere definitie hebben bij het woord balans. :wink:

Met jouw laatste zin ben ik het wel helemaal eens. Onderwijs en een vangnet, en eventuele andere preventieve oplossingen door de overheid georganiseerd. En iets minder vanuit mensen onder elkaar bemoeien met elkaar.
Maar soms ik dat moeilijker gezegd dan gedaan want ook al sta ik wel in het leven van laat iedereen zijn ding doen, het is ook wel eens lekker om commentaar te hebben op een ander. :no_mouth:

1 like

Ik bedoel het niet vanuit de influencers, maar vanuit ons als publiek. Volgens mij weten wij ook niet meer wat we willen hoor.

Nou ja, een publiek bestaat natuurlijk uit een heleboel individuen. Dat daar verschillende meningen uitkomen, is niet meer dan normaal.

Persoonlijk kan ik wel een lijn trekken in de youtubers die ik graag kijk: ze zijn allemaal heel zelfrelativerend tot zelfkritisch.

Maar vind je dat Cynthia dat propagandeert? Ik denk dat ze gewoon doet wat ze wil en dat deelt op instagram. Dat is nou eenmaal haar werk. Maar ze zegt niet dat dit dé manier van leven is, of dat iedereen dit zou moeten doen. Het enige wat ze propagandeert is dat mensen moeten ophouden met elkaar veroordelen en afwijzen onder het mom van “gezondheid”, en daar ben ik het wel mee eens. Jij niet dan?

2 likes

Dit vind ik ook, maar jij hebt het beter verwoord haha.

Als ik kijk naar mijn persoonlijke situatie heb ik best veel keuzevrijheid (financieel, vrije tijd/werk verdeling, voeding etc) ben ook redelijk vrij opgevoed dat veel mogelijk is als je maar een goed mens bent etc. maar hierdoor weet ik soms gewoon niet wat ik met mezelf aan moet en vind ik het moeilijk keuzes te maken, waardoor ik alles wil en rupsje nooitgenoeg ben want alles is mogelijk en ik wil alles eruit halen. Bijvoorbeeld en veel sporten en bewegen, en veel werken, en lekker / luxe eten, en veel leuke dingen doen met vrienden, en eigenlijk ook voldoende ontspanning(vind ik nog het moeilijkste) Hierdoor heb ik bijna nooit een voldaan of tevreden gevoel en ben ik vaak onrustig. Soms heeft een mens wat meer richtlijnen en normen nodig van hoe het ‘hoort’. Iets waar je naar kunt streven ofzo. Daarom haal ik “balans en mate” misschien aan.

Nou, dan stop je toch gewoon met Cynthia volgen als jij een van de individuen bent die haar niet relaxed vindt?

Edit: oh sorry zie dat je haar helemaal niet volgt. Dan snap ik dit eigenlijk niet :woman_shrugging:

ik maak heel veel op een dag een keuze waarbij ik dan kies wat ik het “gezondst” vind. Zo probeer ik zo gezond mogelijk te leven. Ken eigenlijk heel veel mensen die dat doen.
Iedereen doet het alleen op z’n eigen manier en vindt zijn eigen definitie van gezondheid.

Haha ik hoef haar toch niet te volgen om een mening te kunnen vormen over hoe influencers hun eetpatroon in beeld brengen invloed kan hebben op hun kijkers.

Zeker, hetzelfde geldt voor mij haha. Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten, maar in essentie wel met elkaar eens zijn: dat je je als influencer je continu bewust moet zijn van hoe jouw gedrag overslaat op je (jonge) volgers. De vraag is in hoeverre :slight_smile:

2 likes