foefje is thuis!
hmm ja als je er echt dagelijks last van hebt? Hangt er natuurlijk vanaf hoe erg het is maar van beide kun je wel varianten hebben dat je dagelijks pijn hebt en dat kun je wel als ziek omschrijven toch?
Ik heb reuma en mezelf nog nooit chronisch ziek of āziekā genoemd. Hangt denk ik heel erg af van de persoon? Maar snap want je zegt, het past nu niet echt bij haar positieve vibe. Ofzo.
@Krabsalade @grace ja het is wel een goeie vraag of het helpt natuurlijk. Ik heb een aantal goede vriendinnen met een chronische aandoening en merk dat ze daar ook heel anders mee om gaan qua benoemen (zijn ook wel heel andere ziektebeelden). Heb bijv. een vriendin die het bijv ook juist graag chronisch ziek noemt zodat ze wat minder vaak hoeft te dealen met mensen die niet snappen dat wat ze heeft nooit overgaat en daar allemaal goedbedoelde maar gigantisch irritante adviezen over geven. En ik snap ook dat als je er je leven heel erg op in moet richten qua energieverdeling, het handig kan zijn als je omgeving hoort dat je chronisch ziek bent en dat misschien beter begrijpt? Maar denk dat van je ziekte echt je identiteit maken maar zelden een goed idee is
Ik heb scoliose, in hele erge mate. Vier operaties verder etc.
Ik ben wel degelijk chronisch ziek. Niet dat ik dat nou van de daken schreeuw, maar ik ben niet voor niets gestopt met mijn opleiding en bezig met een afkeuring proces.
Ik heb er altijd heel veel moeite mee om mij ziek te noemen. Want over het algemeen ben ik een heel positief ingesteld persoon. Tuurlijk ben ik meer dan mijn scoliose maar het hoort wel bij mij.
Je bedoelt dat je ziek eigenlijk een te zwaar woord voor alles wat niet-gezond is vindt? Snap wel wat je bedoelt dan, herken het wel een beetje van artsen in mān omgeving trouwens (die bedoelen met āziekā toch wel minstens āligt op de IC met zware infectieā, zelfs oma met herseninfarct was niet āziekā haha).
Maar ja aan de andere kant is het in de huidige taal wel het beste woord beschikbaar en moeten mensen zichzelf gewoon lekker omschrijven hoe ze willen.
Ja het zal zeker met erkenning te maken hebben, zeker bij onzichtbare ziektes of beperkingen. Maar er is ook wel een verschil tussen jezelf als āspoonieā definiĆ«ren en zeggen dat je chronisch ziek bent (of dat je rekening moet houden met je spoons om maar even een hele letterlijke vergelijking te trekken).
Ik denk dat jij mān vader bent, belde m vanochtend ook omdat ik mezelf zielig vond en medeleven wilde (halve nacht liggen kotsen en al de hele week allemaal vastzittend slijm en voelde me gewoon kut); āah joh je bent toch niet ziekā. Grrrrr
Ik heb ook scoliose en voel me totaal niet āziekā daardoor. Maar is dat niet hetzelfde dat ze haar hsp een ābeperkingā noemt.
Ik ben ook mega gevoelig maar ik noem het nou niet een beperking oid.
Het is denk ik hoe beperkt je je zelf voelt. Ik voel me niet beperkt door mijn scoliose, mijn luie darm, mijn persoonlijkheidsstoornis, angststoornis en nu mijn diabetes.
Maar een ander voelt zich al beperkt bij een verkoudheidā¦
Een ziekte is met je verbonden, dus min of meer is het een identiteit.
Maar zolang je er niet naar leeft en positief kijkt naar andere dingen in het leven zal het niet ājijā worden.
Als je snapt wat ik bedoel?
Volgens studies is hsp aan te tonen in de hersenen.
Of in ieder geval iets wat op de een of andere manier bij iedereen hetzelfde werkt.
Edit: daarom noem ik mezelf ook geen Hspāer. Puur omdat ik niet geloof in het feit dat het als ākaraktereigenschapā wordt gedefinieerd.
On another note, hebben jullie ook zin in Vlogmas? Welke kanalen gaan jullie volgen? Ik vond het vroeger zooo leuk met Tanya Burr, Fleur de Force en Zoella! Iemand nog (Engelse) Vlogmas tips?
Ik word altijd heel onrustig van vlogmas, zoveeeeel uploads.
Ik volg eigenlijk alleen sunbeamsjess! Maar die gaat dit jaar volgens mij niet dagelijks posten maar wekelijks.
Ik ook, als gevolg kijk ik bijna niks
Ik kijk alleen Boncolor normaal ook Zoella, maar doet zij dit jaar überhaupt Vlogmas? Ik kijk haar tegenwoordig niet meer, maar zie op insta/yt ook niets over vlogmas
Ik krijg dan echt stress dat ik ās avonds nog 10 videoās moet kijken haha
En allemaal proberen ze overdreven happy en christmassy te doen, i canāt.
Teske doet ook vlogmas!
Ik heb nog altijd goede herinneringen aan Ingrid Nielsen van toen ze nog met Luke was. Wie heeft deze vlogmas toen gevolgd?