Beutyblogtopic XL #8

Moeite doen je ergens in te verdiepen doe je door zelf te googlen. Boeken te lezen, artikelen lezen, podcasts luisteren. Dat is moeite doen. Vragen of een ander je even kan vertellen of witte nagellak nog kan en het hele onderwerp afsluiten als de reactie je niet aanstaat is geen moeite doen. Bovendien, zoals ik al zei, als je echt geïnteresseerd bent ga je juist verder zoeken na een onaardige reactie.

11 likes

Sorry moet even heel hard lachen om deze suggestie. Vast lief bedoeld hoor maar als je dit typt denk je dan echt ja goed idee dit helpt.

38 likes

Als ik het salaris van een hoogleraar betaald krijg leg ik het met liefde keer op keer, louder for the people in the back. Anders niet. Geen tijd.

3 likes

Maar stug blijven volhouden dat je een 18+ doelgroep hebt. Deze suggestie klinkt van iemand van 12

29 likes

Vriendin, serieus. Hoeveel uren heb ik de afgelopen weken besteed aan uitleg. Ik kan het niet bijhouden. Maar nee ik ga niet elke persoon die erom vraagt lief vertellen hoe het zit. Er is een grens en die heb ik bereikt. En hallo. Het is niet aan mij om de wereld te onderwijzen. Ik begrijp echt hoe je dit kunt zeggen eigenlijk. En dan ben ik nog wit. Hoe kun je van een persoon die slachtoffer is van institutioneel racisme eisen dat ze je keer op keer rustig en beleefd uitleggen hoe hun bestaansrecht hun beetje bij beetje ontnomen wordt. Hoe kun je dat gegeven naast je neerleggen als de reactie die je krijgt niet deugt. Echt, ik heb het gevoel alsof ik gek word. Ik moet echt pauze.

24 likes

Er is een website gemaakt waar enorm veel informatie te vinden is.
https://www.withuiswerk.nl/

1 like

Maar @Mexi geeft toch aan dat ze getint is en persoonlijk de gevolgen van racisme (gevolgd in winkels etc) heeft meegemaakt en nu wordt ze door witte mensen op een pedant toontje uitgelegd hoe ze eigenlijk moet denken.

Vind dat wel vreemd.

44 likes

Oh ik dacht eigenlijk dat ze informatie wilde hebben, dus daarom dat ik met de site kwam. Niet om te vertellen hoe ze moet denken

Ik ben iig niet de enige met een pedant toontje

1 like

Oh excuus, ik heb het niet helemaal goed gelezen dan! In gesprek gaan kan inderdaad nieuwe inzichten opleveren, omdat iedereen dingen vanuit een ander perspectief bekijkt

1 like

Niemand weerhoudt je toch van concrete vragen te stellen? Met de juiste framing lukt dat gewoon:

:+1: “Waarom specifiek black lives matter? Tenzij je wit bent, krijgt iedereen toch te maken met racisme?”
:-1: “ALL LIVES MATTER!!!”

Wow jullie moeten het allemaal wel helemaal perfect vertalen op jullie social media kanalen en in jullie dagelijks leven gezien het feit dat jullie OVERAL kritiek op hebben. Ik lees hier ook de hele tijd “waar was je voor dit alles?” over bepaalde influencers, maar waar waren jullie dan?
Iedereen die aandacht schenkt aan dit onderwerp en het steunt heeft goeie bedoelingen en kunnen we dat gewoon ondersteunen in plaats van elk woord te analyseren en te bekritiseren?

60 likes

Ik doe het zeker niet perfect. Maar als iemand in mn dm komt met " Hey soy peor ik vind dit en dit niet oke" dan sta ik daar voor open en pas ik me graag aan. Het is helemaal oke om fouten te maken kan gebeuren. Maar dat luisteren en open staan is juist het gene wat ik mis bij veel influencers.

Racisme is niet zo makkelijk als goed en fout maar durf het gesprek aan te gaan en boven je ego te staan.

Maar wat doe je concreet dan?

Want ik zie hier vooral veel witte meisjes anderen vertellen dat ze iets verkeerd doen maar vervolgens geen uitleg geven want dat is niet hun taak.

Ik vind het een beetje een woke circeljerk hier. Je wint niet zoveel op een forum dat al een linkse hoogopgeleide bubbel is en waar het meerendeel dezelfde insta en Twitters volgt. Ik krijg het idee dat veel mensen hier komen etaleren hoe goed ze het zelf doen, Ipv echt iets te doen.

128 likes

Ja in een hypothetisch scenario is het makkelijk om perfect te reageren natuurlijk.

10 likes

Waarschijnlijk ben ik gewoon heel wantrouwig (of ik wil gewoon niet geloven dat mensen écht zo dom zijn), maar ik vind die vraag in Mascha’s story wel heeeeel apart… het lijkt haast wel alsof ze dat in scène heeft gezet om nog eens te kunnen benadrukken hoe woke ze wel niet is

1 like

Even een reactie op je stukje over het achtervolgd worden in een winkel. Ik vind dit altijd best een lastig punt, want hoe weet je dat dit komt door je huidskleur? Ik ben wit en ben ook weleens achtervolgd in een winkel omdat ze dachten dat ik wat ging stelen. Ik heb vandaag ook dat filmpje met vingers omlaag doen als je ‘…’ hebt meegemaakt met een zwarte man en witte vrouw gekeken. Hierbij houden ze allebei 10 vingers omhoog en bij iedere situatie gaat er bij de man een vinger omlaag en de vrouw zit aan het einde nog met al haar vingers omhoog. Een van de genoemde voorbeelden was dus ook het achtervolgd worden in een winkel. Sommige voorbeelden waren crystal clear racistisch, maar bij andere voorbeelden vond ik het lastiger. Bijv. is iemand weleens de straat overgestoken als hij/zij je moest passeren. Dat heb ik zelf ook weleens gedaan, bijv. ‘s nachts als ik alleen over straat loop. Maar dat heb ik weleens gedaan bij zowel witte als zwarte mannen, heeft te maken met het man zijn en niet met de huidskleur van de betreffende man. Misschien is dit een bijzaak voor de discussie hoor, want ik ontken zeker niet dat (onbewust) racisme bestaat. Maar in bepaalde gevallen vraag ik me dus ook weleens af of incidenten niet ten onrechte als racistisch aangemerkt worden. Maar goed misschien is dat ook wel inherent aan het probleem: als er geen racisme meer zou zijn dan zouden dit soort ‘misverstanden’ ook niet voorkomen.

2 likes

Vind het bij Mascha altijd zo … opvallend? Dat ze alleen maar “goede” dingen doet als die toevallig al op haar pad liggen/lagen. Ook met duurzaamheid. Bijv. aangeven niet racistisch te zijn door een diverse vriendengroep te hebben of vega(n) eten terwijl dat voornamelijk voor haar gezondheid was (right?) in plaats van actief veranderingen doorbrengen.

10 likes

Ik vind dit heel lastig om in een kader te plaatsen. In mijn coschappen heb ik ook meegekeken bij bevallingen (en dat was allemaal alleen als de vrouw daar toestemming voor gaf) en dit herken ik niet van het ziekenhuis waarin ik was. Snap dat dat maar een heel kleine steekproef is en dat betekent natuurlijk uiteraard niet dat het nooit gebeurt, en dat is echt verschrikkelijk. Maar wat ik wel gezien heb, is soms de wanhoop bij gynaecologen als een patiënt zn eigen ideeen heeft over het een of ander. Want hoewel iedereen het recht heeft om over zijn eigen leven en behandelingen te beschikken, gaat het hier om nog patiënt dan alleen de vrouw die gaat bevallen. En die kan helemaal niet voor zichzelf spreken. Ik vond dat ze dat in het ziekenhuis wel goed deden. “ Ok, als u niet wilt dat een mannelijke arts u behandelt, dan respecteren we dat, maar u kan overlijden als we niet ingrijpen”. Ik wil niets goed praten en ik kan niet ontkennen dat er vrouwen zijn met trauma na de bevalling en het is verschrikkelijk als je lichaam binnengedrongen wordt zonder je toestemming, maar ik kan me soms ook de paniek van de arts voorstellen die weet wat er kan gebeuren bij geen ingrijpen en die daar ook op aangekeken wordt. Informed consent is super belangrijk, maar soms is er iets onverwachts en is er geen tijd voor uitleg, omdat er NU iets gedaan moet worden. Ik vind dat echt een heel lastige afweging.

12 likes

Zat er overigens aan te denken en ik besef dat ik dat soort praktijken dan wel niet tijdens bevallingen heb gezien, maar wel tijdens de verzakkingspoli. Was een oude professor, die zonder veel communicatie of uitleg zn vingers naar binnen duwde en een beleid schreef. Ik keek met hem mee, en op een gegeven moment zegt hij dat ik wel als eerst mag toucheren (zonder die vrouw te vragen). Ik heb toen die vrouw gevraagd of ze daar akkoord mee was, en dat was ze, en daarna uitgelegd wat ik ging doen en waarschuwen dat ik haar aan ging raken, maar toen kwam hij voorbij het gordijn. JA DUURT TE LANG en hop die vingers erin zonder inleiding. Mocht daarna ook niet meer toucheren omdat ik te traag was en zijn poli ophield. Daar kreeg ik wel echt een naar gevoel van maar ik durfde er niets van te zeggen. Later moest ik naar de wc en toen zag ik ook een vrouw van die poli in de wc en was duidelijk dat ze net gehuild had. Ik vroeg me toen af of dat te maken had met de bruuske benadering van die arts, maar durfde dat ook niet te vragen natuurlijk. Weet nog wel dat ik letterlijk buikpijn had die ochtend.

23 likes