Beutyblogtopic XL #8

Maar je kunt dan toch ook zeggen: ‘jeetje wat er nu in de wereld gebeurt heeft echt m’n ogen geopend, racisme is nog steeds aanwezig, ook in NL. Ik voel me geprivileerd dat ik hier geen last van heb. Weet dat ik hier meer over wil leren’ ofzo, weet ik veel. Het is ook niet erg als je niet alles weet, dat is ook deel van white privilege dat je hier niet dagelijks mee te maken hoeft te hebben. Alleen al dat beseffen is al een stap in de goede richting.

Ipv van Cynthia: ‘oh my god ik word aangevallen huil huil ik kan ook niks goed doen’

11 likes

Als je de afgelopen dagen een beetje meegelezen hebt heb je vast gezien hoeveel mensen zeggen dat opbouwende kritiek beter werkt en meteen negatief doen niet.

Al die mensen hadden zelf onderzoek kunnen doen maar ze vinden het allemaal makkelijker om te vragen van een ander om ze te onderwijzen. Al die mensen zeggen dezelfde dingen die al besproken zijn, die al uitgelegd zijn, die al toegelicht zijn. Ik heb de afgelopen week hier en offline al zo fucking vaak hetzelfde gesprek gevoerd dat ik gek word. Je kunt gewoonweg niet verwachten van een ander dat ze je altijd maar met zijden handschoentjes aan benaderen. En afgezien daarvan zou een harde bitse negatieve reactie juist reden moeten zijn om zelf op onderzoek te gaan. Kennelijk raak je een gevoelig punt, een punt waar mensen niet begripvol en aardig meer over kunnen zijn. Dan is het je eigen verantwoordelijkheid om je daar in te verdiepen. En als je de mogelijkheid hebt om te denken: ‘nou als het zo moet laat dan maar’. Dat is privilege en daar hebben we al helemaal geen tijd meer voor. Ik vind het eigenlijk ook gewoon een gebrek aan respect om begrip te eisen.

16 likes

haha ik versta ‘goeie kegels’ maar dat kan ook mijn eigen invulling zijn haha

5 likes

Ik vind t trouwens een raar verhaal. Je bent influencer je leeft op instagram. Gister was heel je feed zwart heel veel stories staan vol met BML dingen en hoe je je als witte europeaan kunt inzetten. En dan weet je nog niet wat je moet doen… Je zou kunnen beginnen met berichten lezen bijvoorbeeld. Je houd toch zo van lezen…
Al had je er niks van begrepen had je bij wijze van een zwart tegeltje kunnen posten of iets kunnen reposten in je stories. Al is het maar 1 ding.

Ik geloof gewoon niet dat zij aan het bedenken was hoe ze dit aan ging pakken. Call me a cold harted bitch but im done with this bullshit.

En wat gaat ze nu doen? In discussie met mensen? Luisteren naar mensen? Zich inlezen? Of gewoon 1 jank post zodat mensen stoppen met haar “aanvallen” en dan weer over naar dr terschelling poep.

14 likes

Moeite doen je ergens in te verdiepen doe je door zelf te googlen. Boeken te lezen, artikelen lezen, podcasts luisteren. Dat is moeite doen. Vragen of een ander je even kan vertellen of witte nagellak nog kan en het hele onderwerp afsluiten als de reactie je niet aanstaat is geen moeite doen. Bovendien, zoals ik al zei, als je echt geïnteresseerd bent ga je juist verder zoeken na een onaardige reactie.

11 likes

Sorry moet even heel hard lachen om deze suggestie. Vast lief bedoeld hoor maar als je dit typt denk je dan echt ja goed idee dit helpt.

38 likes

Als ik het salaris van een hoogleraar betaald krijg leg ik het met liefde keer op keer, louder for the people in the back. Anders niet. Geen tijd.

3 likes

Maar stug blijven volhouden dat je een 18+ doelgroep hebt. Deze suggestie klinkt van iemand van 12

29 likes

Vriendin, serieus. Hoeveel uren heb ik de afgelopen weken besteed aan uitleg. Ik kan het niet bijhouden. Maar nee ik ga niet elke persoon die erom vraagt lief vertellen hoe het zit. Er is een grens en die heb ik bereikt. En hallo. Het is niet aan mij om de wereld te onderwijzen. Ik begrijp echt hoe je dit kunt zeggen eigenlijk. En dan ben ik nog wit. Hoe kun je van een persoon die slachtoffer is van institutioneel racisme eisen dat ze je keer op keer rustig en beleefd uitleggen hoe hun bestaansrecht hun beetje bij beetje ontnomen wordt. Hoe kun je dat gegeven naast je neerleggen als de reactie die je krijgt niet deugt. Echt, ik heb het gevoel alsof ik gek word. Ik moet echt pauze.

24 likes

Er is een website gemaakt waar enorm veel informatie te vinden is.
https://www.withuiswerk.nl/

1 like

Maar @Mexi geeft toch aan dat ze getint is en persoonlijk de gevolgen van racisme (gevolgd in winkels etc) heeft meegemaakt en nu wordt ze door witte mensen op een pedant toontje uitgelegd hoe ze eigenlijk moet denken.

Vind dat wel vreemd.

44 likes

Oh ik dacht eigenlijk dat ze informatie wilde hebben, dus daarom dat ik met de site kwam. Niet om te vertellen hoe ze moet denken

Ik ben iig niet de enige met een pedant toontje

1 like

Oh excuus, ik heb het niet helemaal goed gelezen dan! In gesprek gaan kan inderdaad nieuwe inzichten opleveren, omdat iedereen dingen vanuit een ander perspectief bekijkt

1 like

Niemand weerhoudt je toch van concrete vragen te stellen? Met de juiste framing lukt dat gewoon:

:+1: “Waarom specifiek black lives matter? Tenzij je wit bent, krijgt iedereen toch te maken met racisme?”
:-1: “ALL LIVES MATTER!!!”

Wow jullie moeten het allemaal wel helemaal perfect vertalen op jullie social media kanalen en in jullie dagelijks leven gezien het feit dat jullie OVERAL kritiek op hebben. Ik lees hier ook de hele tijd “waar was je voor dit alles?” over bepaalde influencers, maar waar waren jullie dan?
Iedereen die aandacht schenkt aan dit onderwerp en het steunt heeft goeie bedoelingen en kunnen we dat gewoon ondersteunen in plaats van elk woord te analyseren en te bekritiseren?

60 likes

Ik doe het zeker niet perfect. Maar als iemand in mn dm komt met " Hey soy peor ik vind dit en dit niet oke" dan sta ik daar voor open en pas ik me graag aan. Het is helemaal oke om fouten te maken kan gebeuren. Maar dat luisteren en open staan is juist het gene wat ik mis bij veel influencers.

Racisme is niet zo makkelijk als goed en fout maar durf het gesprek aan te gaan en boven je ego te staan.

Maar wat doe je concreet dan?

Want ik zie hier vooral veel witte meisjes anderen vertellen dat ze iets verkeerd doen maar vervolgens geen uitleg geven want dat is niet hun taak.

Ik vind het een beetje een woke circeljerk hier. Je wint niet zoveel op een forum dat al een linkse hoogopgeleide bubbel is en waar het meerendeel dezelfde insta en Twitters volgt. Ik krijg het idee dat veel mensen hier komen etaleren hoe goed ze het zelf doen, Ipv echt iets te doen.

128 likes

Ja in een hypothetisch scenario is het makkelijk om perfect te reageren natuurlijk.

10 likes

Waarschijnlijk ben ik gewoon heel wantrouwig (of ik wil gewoon niet geloven dat mensen écht zo dom zijn), maar ik vind die vraag in Mascha’s story wel heeeeel apart… het lijkt haast wel alsof ze dat in scène heeft gezet om nog eens te kunnen benadrukken hoe woke ze wel niet is

1 like