De combinatie van je kinderen laten zien op een platform waar je nul controle hebt over wie de beelden ziet én privacy beschermen bestaat niet.
Je kunt toch de privacy van je kind beschermen door je kind niet herkenbaar in beeld te brengen?
Je kan veel over Nicolette van Dam zeggen, maar ik heb geen flauw idee hoe haar kinderen er uit zien. Dat vind ik oprecht heel knap en goed! De oudste is ook “al” acht jaar.
Nee. Een onherkenbaar kind is alsnog een kind. Privacy gaat over toestemming (die heb je niet) en bescherming tegen ongewilde inmenging in jouw leven (dat kan je niet want je weet niet wie de foto’s zien). Ook als je over een onherkenbaar kind post is dat kind super herleidbaar. Het is immers jouw kind en je hebt er geen duizend.
Voorbeeld: een vlogger die het kind niet herkenbaar filmt, maar wel consequent laat horen of zijn/haar acties beschrijft, schaadt ook de privacy van een kind. Wij kunnen er bijvoorbeeld over gaan praten, over de opvoeding, over dat jouw kind al zindelijk is etc. Ondanks dat we dan geen gezicht hebben, weten we wel precies wie dat kind is, het is immers het jouwe. Als we de vlogger met een kind zien lopen weten we: dat is die. Als het kind naar school gaat kan iedereen in de school diens jeugd reconstrueren.
Gelukkig zijn er ook heel veel influencers die het helemaal niet over de zindelijkheid/driftbuiten/whatever van hun kinderen hebben, en ook niet herkenbaar in beeld brengen. Daar heb ik, zoals gezegd, waardering voor.
Daarom ben ik dus ook zo verbaasd over Mascha (jaja we gaan weer ontopic) dat ze zo fel over andere influencers oordeelt, terwijl ze zelf nu zoveel laat zien van haar kind in deze kraamperiode.
Dit is het ideale voorbeeld voor mijn punt hierboven. Ik weet niet hoe de gezichten van deze kinderen eruit zien. Echter: als ik Nicolette met twee meisjes op straat zou zijn, zou ik het wel weten. Daarnaast weet ik hoe hun kamers eruit zien, met welke knuffels deze kinderen slapen, welke pyama ze aanhebben, wat voor kaart ze voor oma gemaakt hebben, dat ze erg knuffelig zijn, welke sporten ze beoefenen en ik volg deze mensen niet eens. Een kind onherkenbaar in beeld brengen is echt niet per se veel beter op het gebied van privacy. En zijn de bovenstaande zaken nou ernstig, nee zeker niet. Maar ik weet veel meer van die kinderen terwijl zij niks van mij weten. Je deelt het allemaal zonder de toestemming van je kind en hebt er nul controle over. Nicolette heeft bijvoorbeeld bijna een miljoen volgers die al het bovenstaande zien.
Oh ja wow! Goed dat je het zegt, zo heb ik er nog nooit over na gedacht…
Bizar eigenlijk hoeveel mensen zo veel dingen delen.
Ja het is eigenlijk echt raar, maar heeft denk ik heel veel te maken met dat dit de eerste generatie ouders met sociale media is en vooral ook de generatie die niet met socialemedia is opgegroeid is. Ik zie bij veel jonge tieners dat zij al veel strategischer met sociale media omgaan dan oudere generaties.
Hmm ja daar zit ook wel wat in.
Als ik mijzelf als voorbeeld neem, is er de afgelopen jaren ook veel veranderd. Toen ik 14/15 jaar oud was en op hyves zat, had ik heel vaak een andere profielfoto. Of ik poste allemaal foto’s van mijzelf en deelde elk klein dingetje.
Bijna tien jaar later heb ik mijn facebook en instagram afgeschermd en plaats ik heel erg weinig. En als ik dingen plaats, zijn het meestal foto’s van eten/drinken of de natuur haha.
De tijd zou het leren. Hopelijk gaan meer mensen nadenken over hun privacy en de privacy van hun kind.
Mascha deelt nu foto’s op insta van Mila en Gregor en Mila en haarzelf. Met daarbij een tekstje dat ze een kloon van Gregor is maar dat ze wel een aantal dingen van haar heeft, namelijk: cupido boogje, oogleden, huid en wenkbrauwen. Nou kan ik het cupidoboogje nog wel begrijpen maar verder zie ik de gelijkenis op de genoemde punten niet echt. Maar sowieso bij oogleden, huid en wenkbrauwen van een baby denk ik ook een beetje ??? Dat zijn toch niet echt eigenschappen die je bij een pasgeboren baby al duidelijk kan zien (huid en wenkbrauwen) of waarin je echt op een ouder kunt lijken (oogleden)? Had zelf het idee op een andere foto dat ze de neus van Mascha had, maar die benoemt ze zelf niet. Vind het overigens wel heel schattig hoor, kan me goed voorstellen dat als de baby echt sprekend op de ene ouder lijkt je ook heel graag wat van jezelf in de baby wil herkennen.
Als cupidoboog, oogleden, huid en wenkbrauwen op Mascha lijken. Wat lijkt dan nog op Gregor?
Ik zie een aardappel.
(love alle baby’s maar het zijn wel aardappelen)
Ook over dat cupidoboogje twijfel ik, die van Mascha is niet helemaal puur natuur toch?
Hoe awesome is Mascha dat ze zonder gêne of moeilijk doen laat zien hoe (mooi) haar lijf eruitziet 18 dagen na een bevalling. Bewonder haar echt daarin.
Heel goed dat ze dat doet vind ik! Lekker realistisch ipv al die strakke buiken xx aantal dagen na de bevalling. Prima als jouw buik wel “snel” plat is natuurlijk. Maar dat is iig wel vaak het beeld of de norm die afgegeven wordt online of in magazines. Zsm weer een strakke buik na je bevalling, incl de nodige tips om dat te bewerkstelligen
Dit was toch juist altijd het ding met Mascha haar wenkbrauwen? Heel licht van kleur en korte haartjes? Tegenwoordig heeft ze PMU toch, waardoor het sws al weer andere wenkbrauwen zijn qua vorm en kleur dan haar natuurlijke wenkbrauwen?
Maar welke baby heeft WEL wenkbrauwen? Ik bedoel…dat het dan nu op haar natuurlijke wenkies lijkt, ja dat zou met elke baby zo zijn.
Maargoed, who cares. Als ouders van een pasgeboren baby zie je altijd dingen die anderen niet zien.
Ik hoop inderdaad ook dat ze zich aan haar no-spon voor Mila houdt ! Ik vind dat interview waarin ze daar heel stellig over is leuk, dus hoop dat we deze gif nooit sarcastisch hoeven te gebruiken
Ik geloof Mascha wel dat ze dat echt niet gaat doen. Ze heeft het ook niet nodig.
Ik vond dat echt fijn en verfrissend om te zien. Vaak willen mensen of meteen weer helemaal strak zijn of ze verafgoden juist hun niet strakke lichaam als het symbool van vrouwelijkheid en motherhood. Dat is allebei helemaal prima, maar Mascha doet gewoon heel tevreden en neutraal over haar lichaam en dat vind ik wel echt een fijne visie en heeft een goede invloed op mij, haha.
Grappig, ik ervaar dit totaal niet zo. Ik zie juist op Instagram, social media en ook in klassieke media heel veel tegengeluid (tegenwoordig is dat bijna het standaard geluid) van vrouwen die hun post-partum buik laten zien zoals ie echt is. Dat zie ik veel vaker dan vrouwen die na de bevalling direct weer een strakke buik hebben. En gelukkig maar!