Beutyblogtopic XL #9

Ik denk dat het wel helpt om al die kleine taakjes die je de hele dag in je hoofd hebt ook opschrijft. Dan hoef je er niet aan te denken. Dus het is vooral mentaal.

8 likes

Ik kan me voorstellen dat het opschrijven van de tijd die je kwijt bent aan kinderen ophalen, ontbijten etc. zorgt voor meer inzicht in hoeveel tijd je over hebt voor andere taken.
Maar dan moet je wel andere taken hebben

15 likes

Haha, ik voelde me al heel raar door al bovenstaande berichten, maar ja, ik heb ook wel autisme, dus kan ook wel wat vraagtekens zetten bij mijn geestelijke gestel

Ik functioneer echt 100x beter door alles uit te schrijven aan taken op een dag. Misschien dat ik ze anders inderdaad niet zou doen, het overzicht verlies en het teveel lijkt. Of wel zou doen, maar dan duurt het heel lang voordat ik er aan begin doordat m’n executieve functies wat minder goed zijn. Door alles in te plannen heb ik een houvast wat me heel veel mentale rust geeft. Ik zie het dan ook niet als megagrote ‘to-do’s’, maar een tijdsoverzicht. Maar als je het als ‘normaal mens’ niet nodig hebt, doe je het toch lekker niet en hou je het bij alleen echte afspraken in je agenda zetten?

(Ik heb trouwens geen planner, maar deze zelfsaboteur weet uit ervaringen uit het verleden dat het me wel vet helpt.)

38 likes

Kun je het dan beter uitleggen? Want ik zie het probleem nog steeds niet. Sowieso werk je productiever als je aan het begin van de dag taken al snel af kan vinken omdat het motiverend werkt. Dan zijn “de hond uitlaten” en “ontbijten” perfecte makkelijke taken.

Het is niet perse zo idioot zoals jij het nu wel heel makkelijk stelt.

1 like

Dat is jouw ervaring en jouw mening. Niet heel raar dat het voor iemand anders juist gestructureerd werkt, of wel?

Mocht je je erin willen verdiepen, gillend gek worden - iets is idioot - en iets wijten aan iemands ‘geestelijke gesteldheid’ zijn validistische termen en kun je beter niet gebruiken.

Hoe onze taal vol zit met validisme

Los van deze indeling in vier niveaus, die veel inzicht geeft in het fenomeen validisme en de maatschappij waarin het plaatsvindt, onderscheiden we ook validistisch taalgebruik. Validistisch taalgebruik ondermijnt de positie van mensen met een beperking, hoewel dat doorgaans niet de opzet is. Voorbeelden van validistisch taalgebruik: ‘hij is gestoord’, ‘wat is dat gek’, ‘zij is achterlijk’, ‘die situatie is echt ziek’, ‘hij is blind voor de gevolgen’, of ‘wat een debiel gedoe’.

Uit de vele voorbeelden van validistische taalgebruik wil ik hier de woorden ‘idioot’, ‘imbeciel’ en ‘debiel’ onder de loep nemen. Deze woorden geven aan dat bepaalde vormen van intelligentie meer waarde hebben dan andere vormen van intelligentie. Daarbij hebben ze een geschiedenis in de diagnostiek van mensen met een verstandelijke beperking: de term idioot werd vroeger gebruikt voor mensen met een IQ van 0 tot 25, imbeciel werd gebruikt voor mensen met een IQ van 26 tot 50 en mensen met een IQ tussen de 51 en 70 werden debiel genoemd.

Van oudsher hebben mensen met een (verstandelijke) beperking bepaalde rechten niet, die mensen zonder diagnose doorgaans wel hebben. Wie in een instelling woont kan niet kiezen met wie hij of zij samenwoont en naast wie aan tafel wordt gezeten. Eten wordt door anderen bereid, soms in grote keukens. Keuzes over maaltijden of bereidingswijzen ontbreken daarom vaak.

VERPLICHTE ANTICONCEPTIE

HET RECHT OP EIGEN REGIE, OP SEKSUALITEIT EN EEN GEZINSLEVEN WORDT PERSONEN MET EEN BEPERKING VAAK ONTNOMEN

Vrouwen met een beperking krijgen nog altijd vaak de prikpil ‘opgedrongen’, opdat ze niet zwanger worden en mensen met een lichamelijke beperking wordt het recht op zwangerschap met behulp van ivf ontzegd door artsen. In instellingen zijn (seksuele) relaties vaak verboden. Het recht op eigen regie, op seksualiteit en een gezinsleven wordt personen met een beperking hiermee ontnomen.

Mensen met een (verstandelijke) beperking zijn gedurende de geschiedenis misbruikt, onderdrukt, gesteriliseerd en zelfs vermoord vanwege hun beperking. Denk bijvoorbeeld aan Aktion T4: het eugenetische programma van nazi-Duitsland, op basis van ‘euthanasie’ en verplichte sterilisatie, dat in 1939 werd gestart op bevel van Adolf Hitler. De naam T4 is afgeleid van het adres van het kantoor, Tiergartenstraße 4 in Berlijn. De diagnose, en dus de benamingen imbeciel, idioot en debiel, rechtvaardigde wat hen werd aangedaan. Dit is een extreme vorm van validisme. Gezien de geschiedenis ligt het uiterst gevoelig om deze woorden als scheldwoord te gebruiken. Racisten idioot of achterlijk noemen is pijnlijk: je bestrijdt dan racisme met behulp van validisme.

Door deze validistische termen te bezigen zet je mensen met een (verstandelijke) beperking in een kwaad daglicht. Je koppelt slecht gedrag aan het hebben van een beperking. Wie dingen doet die tegen de wet zijn, is niet ‘achterlijk’. Het is gemakzuchtig en lui om die persoon zo te noemen en er zijn veel betere woorden te bedenken, zoals crimineel of misdadiger. De snelweg blokkeren om anti-Zwarte-Piet-demonstranten tegen te houden is niet ‘idioot’: wel is het racistisch, gevaarlijk en onwettig. Een machtige man die seks heeft met vrouwen die dat niet willen is niet ‘gestoord’; hij is een verkrachter.

heb je wat te lezen op de wc :grin:

60 likes

OneWorld is echt de beste. Ik las dit gisteren en ik maak me hier dus zo schuldig aan :flushed:. Had echt geen idee.

1 like

Nee dat vertrouwen heb ik totaal niet, aangezien ik een neurologische aandoening heb die in de weg zit. Als ik op mijn dagelijkse planning niet zet dat ik mijn haar moet wassen en die dag mijn nagels even wil lakken dan vergeet ik het. En baal ik later omdat ik last heb van mijn hoofdhuid of met afgebladderde nagellak bij een klus verschijn.

8 likes

Ja ik ook hoor, zit er zo ingebakken. Maar wel goed om op te letten

1 like

Voor een hoop mensen levert het juist veel rust op in hun hoofd. Eenzijdige reactie van je.

2 likes

Wat voor abonnement heb je?

En verder krijgt @Milkyway wel erg de volle lading nu, ik ben er vrij zeker van dat meerdere users vrijwel hetzelfde hebben gezegd (nu of in het verleden) over “de overkill aan planning van Cynthia”.

16 likes

Jeetje, wat moet je hier toch altijd enorm voorzichtig zijn met wat je zegt

Ja, er zijn mensen die alles moeten plannen omdat het anders niet overzichtelijk is. Daar kunnen verschillende dingen voor aan grondslag liggen. Hartstikke fijn dat dit een oplossing is.

Maar kom nu zeg. Voor het gros van de mensen met zo’n planner is gewoon leuk om die vol te klatten met onzinnige dingen welke geen enkele planning vereisen . Zoals ‘ik moet 5 keer per week mn koters ophalen van school’ Kijk mij eens lekker druk zijn.
Moeten ze lekker zelf weten, maar daar mag je in hemelsnaam toch wel om grinniken?

• Geen idee waarom ik je quote Wilfred, sorry :slight_smile: )
24 likes

Niet :flushed: Ik lees het altijd op insta en soms op de website. Maar ik zie nu dat je een proefabbo kan nemen dus dat zal ik eens doen.

Ik ben het trouwens met je eens (ik heb nota bene zelf nog een post geliked van iemand die het overdreven vond) maar dat vind ik nog wel anders dan twijfelen aan iemands geestelijke gesteldheid. Hoe dan ook moet iedereen het eigenlijk zelf weten natuurlijk.

@Frenky is dit de forumversie van ‘Je mag ook niks meer zeggen’? Want dat artikel heeft echt goede punten hoor.

4 likes

Zelfs die dingen kan ik vergeten. Nou gaat mijn kind nog niet naar school, maar de keren dat ik pas door flinke honger eraan dacht om te eten of door buikpijn dat ik naar de wc moest. En vergeten ben de hond uit te laten
 voor sommige mensen werkt het gewoon fijn en het is vervelend als daar zo neerbuigend over wordt gedaan.

En wat betreft de “je mag ook niks meer zeggen” achtige comments
 misschien goed om daar als lering uit te trekken dat er goede redenen zijn om sommige dingen niet te zeggen.

6 likes

Ik heb net een papieren proefabonnement genomen. Dat wilde ik al een tijdje maar ik heb mezelf moeten beloven dat ik het dan ook echt ga lezen. :sweat_smile:

2 likes

Wat je zegt klopt maar aan de andere kant hoeft men zichzelf dan ook niet zo aangesproken te voelen. Desondanks vind ik het goed dat je opstaat en zegt dat het zo niet voor jou werkte want juist dat biedt perspectief aan mensen die er makkelijk over denken.

1 like

Nou mijn moeder haalde mij vroeger vaak van school. Had ze mijn vader gevraagd om het die vrijdag te doen, ben alleen naar huis gelopen want hij kwam maar niet. Dus ja dit kan je vergeten😉

4 likes

Zou stom eigenlijk ook niet okay zijn dan?

Niet dat ik je veroordeel hoor, in tegendeel want mijn scheldkannonades zijn verre van deugdelijk. Weet ook eigenlijk niet zo goed of ik het wel volledig wil gaan filteren? Geldt ook niet alleen voor de woorden uit het artikel.
Hou me aardig in in het bijzijn van anderen, maar dat is het wel. Is heel egoïstisch natuurlijk, want kan er niet veel meer van maken dan dat ik blijkbaar geen zin heb er constant op te letten aangezien er al wel woorden zijn die ik “gewoon” in zijn geheel niet gebruik.

Jezus wat lomp dit

1 like

Hmm ja als in doofstom bedoel je? :thinking: hmm ja zou kunnen
 Wat kan je dan zeggen?

Ik snap wel wat je bedoelt met niet alles willen filteren: ik dacht ook mag ‘te gek‘ dan bijvoorbeeld ook niet?

Maar ik merk wel dat ik, naarmate ik wat ouder wordt, wat beter op mn taalgebruik wil letten. Vroeger vloekte ik bijv best wel veel, tot mn (gelovige) schoonmoeder zei dat echt vervelend te vinden omdat ze dan denkt dat ik in de hel kom. Los of ik daar zelf in geloof, ben ik wel blij dat ik anderen daar nu niet meer (onbewust) mee stoor of kwets. Waarom zo dat niet met achterlijk/gek/debiel en dat soort termen kunnen? Ik kan mezelf best leren zulke termen achterwege te laten?

Oh wat ik eigenlijk wil zeggen: Het hoeft niet meteen perfect, maar er bewust van zijn en de wil om aan te passen, is al een eerste stap voor mij!

1 like