Beutyblogtopic XL #9

Heb jij ook een gezin met 3 kids dan? Het is toch een groot verschil of je student bent of dat je dit werk fulltime moet doen om een gezin te onderhouden?

3 likes

Ja ik snap eigenlijk ook niet dat iedereen hier zo valt over die 15 euro per uur voor oppassen. Vind dit inderdaad precies een bijbaantje voor een student zoals je die zoveel ziet. Meestal betreft dat de zorg voor meerdere kinderen en naar school, clubjes brengen etc. en daar krijg je dan 10 euro per uur ofzo voor. Nu moet je ook eten koken en een beetje opruimen en dan krijg je 15 euro p/u. Ik vind het echt een prima deal voor een student, bij de meeste bijbaantjes krijg je minder betaald.

17 likes

Het uurloon is best… ok, maar zijn je kinderen niet meer dan 15 euro per uur waard??? Dat vind ik echt belachelijk

1 like

Je kinderen zijn je waarschijnlijk alles waard, maar als jij een oppas hebt die 15 euro prima vindt is dat toch goed. Ik had een oppasgezin met 4 kinderen en daar verdiende ik 5 euro per uur, ik vond het prima en had het daar naar m’n zin. Je gaat zelf akkoord met een bedrag, of je gaat het niet. Als ik 5 euro destijds te weinig had gevonden had ik wel nee gezegd.

3 likes

Maar je hoeft iemand toch niet te betalen wat je je kinderen waard vindt? Ik bedoel dat is toch überhaupt niet in geld uit te drukken.

Je moet iemand een goed loon betalen voor het werk dat iemand verricht. Ik vind persoonlijk 15 euro per uur een prima loon, ervan uitgaande dat iemand dit als bijbaan doet.

29 likes

En hoevaak wassen ze de gordijnen dan voor dat uurloon?

9 likes

Waarom denkt iedereen hier dat schoonmaken en op kinderen passen een studentenbaan of sidejob is :joy:

30 likes

Dat is het naar mijn idee in de praktijk vaak, tenzij je bij een kinderdagverblijf/BSO of als gastouder aan de slag gaat. Dat zou in ieder geval mijn keuze zijn om te doen als ik vast in deze sector zou willen werken.

Edit: ik reageerde alleen even op het oppassen gedeelte, lees nu pas dat er ook schoonmaken staat

Ja, dat maakt uit. In het Vlaams is poetsen of kuisen gewoon een normaal synoniem voor schoonmaken. Vlaams is gewoon een taal met eigen woorden hè, het is niet “gewoon Nederlands met een ander accent.” Vertalingen achterhaald of ouderwets noemen vind ik pas denigrerend, in tegenstelling tot het woord poetsen waar niks mis mee is. :woman_shrugging:t2:

Edit: beetje spuit 11, maar wat oa @Zemraluani en @VickyViolence ook al zeggen dus haha

37 likes

Ja, en zo werkt ook winkelpersoneel/fabriekspersoneel/buschauffeurs/stratenmakers en nog vele andere voor minder.

Nogmaals, want er wordt blijkbaar straal overheen gelezen, het gaat hier om een particulier stel welke een ZZP oppas annex huishoudster in wil huren voor de zorg van 3 kleuters + een huishouden.
Dat mens houdt schoon nog geen 8 euro per uur over.

Ik weet niet in welke wereld je dat wil vergelijken met een fulltime baan op contract, maar ok.

4 likes

Jij was ZZP geregistreerd oppas op je zeventiende?

2 likes

Ja dat zou misschien wel logisch zijn inderdaad haha. Nee echt die early lijst.

Toen ik bij mensen thuis schoonmaakte vroeg 50 euro voor 3 uur dus 17 euro per uur ongeveer.

Het is niet dat mensen altijd die keuze hebben he…

Maar goed, ik heb ook heel lang schoongemaakt én opgepast als student voor 12,50 per uur en ik vond dat prima. Ik hoefde geen pensioen op te bouwen en het is niet dat daar nog wat vanaf ging, om het zo maar te zeggen. Maar je moet je eigenlijk wel beseffen dat als jij zou weinig vraagt, je mensen die wel een gezin moeten onderhouden van hun schoonmaakjob, belasting betalen en pensioen willen opbouwen wegconcurreert. Dat had ik toen nog niet echt door maar dat vind ik wel iets om te onthouden voor als ik zelf ooit iemand wil inhuren.

5 likes

En hoeveel cavia en hamsterkooien moet je leegmaken hiervoor?

En dan ook met drie uur in de week of hoogstens zes? Denk het niet.

Vind deze discussie nutteloos. Valt me op hoe vaak men elkaar verwijt hoe weinig, hoe veel etc. Terwijl de realiteit is dat ondanks de grote vraag naar schoonmakers, oppas etc en de vrij grote schandalen in dat werk de Nederlandse overheid niks doet om een enigzins veiliger werkklimaat te verschaffen (ik bedoel: kijk het verschil met Belgie hier. Het is goedkoper, dus de vraag neemt toe. Het is gereguleerd. Men krijgt een eerlijk loon). In Nederland: mega stimulans van vrouwen om ook te werken (wat in de basis een goed ding is), maar met twee fulltime werkenden en eventuele kinderen is het bijhouden van een huishouden een klotetaak. Zoek je daar hulp bij? Kom je in een louche circuit waarin je zelf moet bedenken wie, hoeveel, welke voorwaarden. Zoek je een platform uit om dat voor je te doen? Kom je bij clubs die zelf 3 euro op een mega laag uurloon wegdrukken. Vind het verwijtbaar als je iemand inhuurt voor 12,50 per uur, maar 21 euro per uur drukt wel op je portemonnee. Zeker als je beseft dat het gross van Nederland dat zelf niet eens verdient.

49 likes

In België is het systeem inderdaad mede ingevoerd om zwart werk (en dus het ongecontroleerd/onderbetaald werk) in de kiem te smoren. Mensen worden nu aangemoedigd via een bureau iemand aan te nemen want dit is veel goedkoper/fiscaal interessanter én zo krijgen de mensen die er werken meteen een goede omkadering en - hopelijk - juiste verloning. Er worden ook heel duidelijk regels meegegeven vanuit het bureau welke taken al dan niet mogen worden uitgevoerd.

10 likes

Hallo ik ben hier nieuw terecht gekomen.

Volg mascha al vanaf het begin af aan maar het is om te huilen geworden. ‘Om freaking nom’, ‘burpy burp wie gelooft in burpen?’

Kind totaal overprikkeld door hele dag geluiden en dan de verloskundige bellen omdat ze heel hard huilt.

Waar heb ik zojuist naar gekeken denk ik steeds vaker!

13 likes

Maar het is dus geen nutteloze discussie, want het blijkt dat veel mensen niet eens beseffen dat ze hiermee een schadelijke situatie in stand houden. Veel van deze mensen werken zwart, omdat ze simpelweg niet genoeg verdienen on het eerlijk te kunnen doen.

Als jij een schilder wil inhuren voor (ik noem maar wat) €50 per uur en dat vind je te duur, dan zeg je ook niet “boehoe dat drukt te veel op mn portemonnee. Doe je het niet voor €30? Dan ga je zelf schikderen oid. Maar bij een huishoudhulp moet het wel kunnen, terwijl het voor veel mensen een luxe is -> betaal dan ook fatsoenlijk.

Ik haal nog even het artikel aan dat @LizzyBennet plaatste hierover:

11 likes