Mascha in de vlog van vandaag: “Mila (een baby van 1,5 maand oud) is best wel sociaal”
Misschien ligt het aan mijn referentiekader maar ik zie dat dat juist vaak wel verwacht wordt (gaat het vaak over in van die fb groepen). Ik dacht juist dat het iets is waar bijna alle zzp’ers last van hebben, maar misschien bij huishouden en kinderzorg wel nog erger.
Serena is ook weer lekker aan het schooien voor een verbouwing in huis
Heel goed gezegd! Mijn voorbeeld van de schilder voor €50 pu is idd niet dat iedereen maar krom moet liggen om dergelijke zaken te onderhouden, maar meer bedoeld om aan te geven dat men daarbij ook gewoon betaalt wat het kost of waard is. Zo’n systeem als België, voor zowel huishoudelijke hulp als kinderopvang, beter geregeld is en juist goed om zwart werken ed te voorkomen.
Ik denk dat veel mensen prima inzien dat 12,50 te weinig is. De gemiddelde forummer met een baan komt zelf voor 12.50 bruto niet uit bed en beseft dus prima dat het bizar is dat wel van een ander te verwachten. Daarnaast: als je je schoonmaker/oppas zwart betaalt, besef je hoogstwaarschijnlijk ook dat je iemand voor je laat werken zonder de bescherming die bij werk hoort. Ik denk dat je echt onder een behoorlijke steen leeft als dit nieuw voor je is.
Probleem is alleen: dit probleem is groter dan individuen. Zolang als dat schoonmakers overgelaten zijn aan de grillen van mensen die vaak terecht geen werkgever zijn en niks van werkgeverschap weten, zul je deze situatie behouden. Tuurlijk doe je er goed aan om meer te betalen, maar ook daar kan je wit niet comfortabel van leven als je afhankelijk bent van verschillende gezinnen. Je kan ook niet van mensen verwachten dat ze een sterk contract met de schoonmaker sluiten. Wat als de schoonmaker langere tijd ziek thuis komt te of met de emmer in de hand van je trap valt. Betaal je ook voor de tijd die de schoonmaker tussen gezinnen in besteed zodat deze geen lange dagen hoeft te maken? Die verantwoordelijkheid is te groot voor het individu. Dit is echt niet opgelost met simpelweg iets meer betalen. Daarom vind ik het een beetje onzin om naar elkaar te wijzen om de schoonmaaktarieven.
Daarnaast: dit probleem speelt juist ook behoorlijk in de bouw. Met als enige voordeel dat de vraag daar momenteel zo hoog is dat ze kunnen eisen.
Ik ben het in principe helemaal eens met jouw post, maar “onzin” is een beetje overdreven aangezien aangezien er ook mensen zijn waar we wél naar kunnen wijzen. Hierboven werden al wat voorbeelden gegeven van mensen die het geld goed kunnen missen en vervolgens hun schoonmakers en babysitters afschepen met een laag uurtarief. Dat is ook wat ik zelf om mij heen zie: een groep van relatief rijke gezinnen die bewust voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Mee eens. Onzin is niet de goede woordkeus.
Wat ik vooral bedoel: een iets hoger inkomen lost de voorwaardelijkheid, het risico en de onzekerheid van het inkomen niet op. Er speelt meer dan individuen die voor een prikkie hun huis laten schoonmaken.
Dit is echt precies de reden dat ik nog geen schoonmaker in de hand heb genomen. Ik wil iemand die doorbetaald wordt bij ziekte, verzekerd is tijdens het werken en pensioen opbouwt. Als particulier is dat gewoon niet te regelen of te betalen. Via helpling is het nauwelijks beter en wordt vooral helpling er beter van.
Ik heb ook alleen een mail gehad dat ik op de lijst sta, maar verder niks. Kon er op Twitter oid ook niks over vinden hoe laat dat dan is. Zal wel komen in de loop van de middag denk ik? Maar irritant dit ja
Het is even geleden dat ik er echt goed naar gezocht heb, dus misschien inmiddels meer dan toen. Ga nog maar eens op zoek. Woon ook niet in de randstad dus misschien dat er hier minder behoefte aan is?
Dat is de gewone sale toch, niet de early bird? Nouja we zien wel haha
Ik vind het ook irritant dat ze niet zeggen wanneer die early access emails komen. Ik wil hem niet missen😔
Die early access heeft toch geen zin? Ze doen dat puur om zich voor te kunnen bereiden op de hoeveelheid mensen, zodat de server niet crasht.
Ik zit elk half en heel uur te checken of ik al mail heb maar vind het zo irritant dat ik niet weet hoe laat die early access is. Lees net wel op hun insta stories dat ze met een queue systeem gaan werken. Volgens mij wordt dit echt drama.
Ben ook zó benieuwd hoeveel palletten ze hebben gemaakt. Heb echt niet eens een idee aan welk aantal ik ook maar een beetje moet denken?
ik vind het altijd vooral extreem doorzichtig hoe influencers voordat ze iets lanceren lopen te zielepoten dat ze echt ‘geen idee hebben’ of er wel animo gaat zijn voor hun product. Pls meid, je hebt 10 miljoen volgers, natuurlijk kopen mensen het. Besides, this isn’t her first rodeo en ook niet die van BeautyBay, dat kunnen ze echt wel redelijk inschatten