Beutyblogtopic XL #9

Gefeliciteeeerd

Het aanvullende verlof van 5 weken kan naar eigen inzicht worden ingedeeld he? Stel je werkt 40 uur per week, dan heb je recht op 200 uur verlof. Daarvan krijg je dus voor 140 uur betaald. Voor die overige 60 uren (12 uren per week) kan je gewoon werken he? Dus in die zin hoeft het helemaal geen geld te kosten. Ja, de mensen die het kunnen opvangen, die kunnen volledig vrij nemen.

9 likes

Maar dan blijft het toch krom dat een vader niet gewoon 5 weken fulltime bij zijn gezin kan zijn. De komst van een baby heeft niet alleen impact op een moeder, ook een vader moet wennen aan zijn nieuwe baby en leven, lijkt mij niet meer dan terecht dat vaders ook gewoon volledig door betaald worden.

Maar wat betreft zwangerschapsverlof, bevallingsverlof en vaderschapsverlof vind ik al jaren dat Nederland achter loopt.

15 likes

Ja natuurlijk. Maar het is niet zo dat de werkende armen niet meer thuis kunnen zijn dan voorheen.

Neeeee waarom moet ik over de baby uitzet en kosten lezen in het beutyblogtopic :confused: :cry:

50 likes

Ik heb hier alles geblokkeerd qua baby’s en kinderen maar heb nog nooit zoveel gelezen over baby’s in een week tijd :joy:

28 likes

Klopt! Je kan er ook je vakantie dagen voor inzetten (dus een week minder vakantie nemen in het jaar), of idd 1 dag blijven werken.
Maar - dit is naar inzicht van werkgever / werknemer

Volgens mij hoĂ©ft een werkgever daar dus niet akkoord mee te gaan, en mag die “een oplossing” voor die 30% ook weigeren
 En dan is het wel echt zuur

@Nestley_Toulhouse onderwijs heeft ook, als onderdeel van RO, een deels doorbetaald ouderschapsverlof :slight_smile:. Dan zou je ook standaard 2 dagen vrij kunnen nemen, doorbetaald door het rijk. (Als je fulltime werkt dan hĂš).

Iedere keer als Lotte iets heeft geshopt (of gekregen) dan denk ik aan het volgende:

1. Hoe veel bloemen rokken wil je hebben.
  2. Waar laaaaaat je alles???
  3. Hoe lang kan je neuzelen over 1 item???

???1?1?1

7 likes

Daarom kijk ik ook nooit meer. Echt zo simpele opvulling van videos ook.

1 like

Leuk he die 15 juli :partying_face:!

1 like

En dan zeurt ze over dat ze zo weinig ruimte thuis heeft

2 likes

Ik snap echt niet dat er mensen tĂ©gen meer verlof voor vaders/partners kunnen zijn. “Ja je kan ook gewoon meer vakantie opnemen”
Ja, dat moet kunnen, maar dan extra, niet in plaats van wettelijk verlof om je kind en je gezin een goede start en basis te geven en bij te dragen aan een geijkere maatschappij. En moeders trouwens ook, 10-12 weken na de geboorte is echt belachelijk weinig. Hoe dan, hoe kan je oprecht vinden dat het al goed genoeg geregeld is? :face_with_raised_eyebrow:

67 likes

Ik ben het met je eens maar vanuit een werkgeversperspectief kan ik het me wel voorstellen. Zeker als je een kleine onderneming hebt. Dat vind ik alsnog geen reden om tegen te zijn, maar ik snap wel dat die mensen even moeten slikken.

4 likes

Ja, dat begrijp ik ook heel goed. Het huidige zwangerschapsverlof komt bij mijn weten niet voor rekening van de werkgever maar uit het potje van de overheid. Dat hoort gewoon uitgebreider. DĂĄt is waar ik belasting voor betaal, verdorie niet voor de bonussen van KLM-topmannen.

32 likes

Dit klopt niet. Je werkgever krijgt 70% van je dagloon vergoed van de opgenomen dagen, niet 70% van de tijd die maximale verloftijd.

Als je 140 uur aanvullend vaderschapsverlof opneemt van de 200 beschikbare uren, krijgt je werkgever 70% van die 140 uur vergoed. Het is aan de werkgever of hij de vader 70 of 100 procent uitbetaalt.

Dus je kunt niet 30% blijven werken om toch op een volledig salaris uit te komen. Als je 30% blijft werken kom je uit op 79% van je normale loon (70% vergoeding over 70% van je loon en 100% salaris over 30% van je loon).

7 likes

Daarbij lijkt het me voor de werkgever ook een veel stabieler systeem om een vervanger minstens een halfjaar- of gewoon jaarcontract te kunnen bieden.

Edit: ik ben eigenlijk gewoon zoooo verontwaardigd dat er zo weinig verontwaardiging is hierover om gvd écht substantiële veranderingen door te voeren, kom op politiek!!! :triumph:

7 likes
Vaderschapsverlof

Huh? Maar bij mijn op z’n werk gaat dit wel zo?
Werkgever geeft door dat hij het volledig verlof opneemt. En Uwv betaald dan de uitkering aan dr werkgever ipv aan de werknemer. Die Betaald mijn man die 30% aanvullend. Maar mijn man gaat dan wel 10-12u werken, of neemt 10u vakantie op.

En de eerste week wordt 100% betaald door uwv

1 like

Ja absoluuuut, helemaal mee eens, dat bedoel ik ook met gelijkere maatschappij. Waarom dit niet het uitgangspunt is maakt me echt boos.

Volgens Chinese sterrenbeelden ben ik een os.

Oh wat draagt robenrita dan?

3 likes