Beutyblogtopic XL #9

Nikkie is echt geweldig.

11 likes

Nee ze gaat er echt niks aan verdienen hoor!!1 doet ze alleen maar voor haar volgers

7 likes

“vrij hoog” aka “niet het allergoedkoopste van Ali”. Belasting over verzendkosten is ook lekker zielig doen, voor zover ik weet werkt het zo dat als je bijv. 5 euro verzendkosten in rekening brengt, je daar dan belasting over betaalt (want het is omzet) maar een slimme Verspon brengt natuurlijk wel een bedrag aan verzendkosten in rekening die de daadwerkelijke kosten (die aftrekbaar zijn, want kosten) compenseert… en tsja misschien wordt ze er “zeker niet rijk” maar liefdadigheid is het ook niet :wink: dus sorry Sereen no medelijden hier

9 likes

Wat een leuke manager heeft ze ook!

2 likes

Goeie genade Lip, schei eens uit met je ge-vet.

1 like

Hahah ik moet wel hard lachen om sereen met ik ga er niet rijk van worden. Die houdt echt niet na alle kosten €1 per kaars over of zo. En anders dan is het niet haar allerslimste business move om er zoveel geld in te stoppen en er amper wat aan over te houden.

6 likes

Ja precies! Want anders dan doet ze dit voor piet snot. Hoe leuk je ook iets vind je gaat niet zo een side hussle op zetten om er niks aan over te houden. En dat is prima maar dan zo een beetje huilie huilie op IG te doen is ook erg overdreven.

3 likes

Ik vind hsp diagnosticeren echt karakteristiek voor de diagnosedrift van sommige psychiaters/psychologen. Het is niet erkend, er is minimaal onderzoek naar gedaan en 20% van de bevolking lijkt te voldoen aan iets wat je hooggevoeligheid zou kunnen noemen. Als een psychiater daar een formele diagnose voor zou stellen zou ik toch fronsen. Hsp lijkt op basis van minimaal onderzoek een industrie te worden.

41 likes

tante kiki misschien wel

5 likes

Maar gaat het bij HSP vooral over zintuigen? Qua beeld/geluid/drukte van mensen. Of ook over gevoelens van anderen overnemen, of bijvoorbeeld snel onder de indruk zijn van verhalen/situaties (alsin gevoelig/piekeren/onzeker) ik wil dit graag beter begrijpen.
Begrijp het bijvoorbeeld niet dat iemand die zich HSP noemt dan wel enge series kijkt enzo. Terwijl ik mezelf niet onder HSP vind ‘vallen’ maar wel een teer zieltje heb (snel angstig en onder de indruk bijvoorbeeld).

1 like

Is dat niet die ene van Douglas?

1 like

Ik herinner me tante Kiki als degene die cronuts maakte :woman_shrugging:t3:

4 likes

Als 1/5 van de mensen (in meer of minder mate) hsp is en een deel ervan bij hulpverlening belandt is het toch ook niet gek dat het regelmatig genoemd wordt?

Er zijn genoeg mensen die er tegen aan lopen dat dingen bij hen anders gaan dan bij anderen. Hsp zijn is niet gemiddeld. (Maar ook niet zo uitzonderlijk als Cynthia het vindt)

@Tubing Er is online veel over te vinden!

2 likes

Mensen gebruiken HSP wel alsof ze een soort aandoening hebben en verschuilen zich er dan achter ‘maar ik ben HSP’… alsof het een soort autisme is waar je honderd testen voor moet ondergaan.

5 likes
Hsp

Hsp wordt tegenwoordig in een rijtje stoornissen genoemd die minder dan 1/100 voorkomen. Als 20/100 iets heeft is dat gewoon hoe een hele grote groep mensen in elkaar zit. Die andere 80/100 hebben ook persoonlijkheden die je zou kunnen groeperen en dan zou kunnen labelen. Dan kan je als hsp nog wel tegen zaken aanlopen, maar dat is in wezen niet anders dan een extravert die niet lekker in zijn/haar vel zit omdat hij/zij slecht alleen kan zijn. Ik denk dat mensen soms vergeten (helemaal in het sociale media tijdperk) dat ze nou eenmaal een bepaalde gebruiksaanwijzing hebben en dat je jezelf behoorlijk tegenkomt als je buiten die gebruiksaanwijzing gaat leven. Denk ook dat er bij sommige mensen elementen zijn van die gebruiksaanwijzing die ze zo danig belemmert dat het zou helpen om daar wat handvatten voor te krijgen. Maar als je een veelvoorkomende gebruiksaanwijzing gaat diagnosticeren alsof je iets zeldzaams hebt dat je tegenhoudt in het leven, vind ik dat echt merkwaardig.

Het huidige hsp label is gebaseerd op een hele kleine hoeveelheid studies. Dan heb je gewoon (nog) niks en als professional hoor je dat te weten. Ik denk dat je die studies best kan gebruiken om een client uit te leggen hoe persoonlijkheden in elkaar zitten en hoe je daarmee om kan gaan, maar als je dat diagnosticeert is dat echt onnodig (je hebt er zelfs te weinig bewijs voor). Vooral omdat we weten wat diagnosticeren met mensen doet (je gaat er ook naar leven)

21 likes

Die kaarsenlijn van sereen doet mij erg veel denken aan House of 11 van de 90 days twins.

2 likes

Zoooo die heb ik ooit eens gemaakt maar die waren wel echt lekker hey

2 likes

“Wat ook grappig was: ik begon bepaalde gezichten en namen te herkennen in deze besloten Facebook groepen. Dit waren vaak dezelfde namen die reviews achterlieten bij andere coaches en hun programma’s. In die reviews waren ze lovend over de coaches en hun eigen succes, maar in de Facebook groepen gaven ze eerlijk toe dat ze geen klanten hadden en inmiddels een bijbaantje als barista hadden aangenomen. Wat ik minder grappig vond: hoe normaal het in de coaching wereld is om geld te lenen om een cursus of training aan te schaffen. Telkens wanneer iemand twijfelde of ze iets wel kon betalen, werd ze toch overgehaald om het te doen. Want voor iets dat mogelijk je leven kan veranderen is even rood staan toch niet zo erg? Het zou zonde zijn als je je door iets zoals geld lenen laat tegenhouden om niet aan jezelf te werken!”

10/10 can confirm. Ik herken dit van iemand uit mijn omgeving. Heeft bij jan en alleman al tienduizenden euro’s geleend, het spaargeld van haar kinderen eraan besteed etc. Inmiddels 5 jaar verder sinds de eerste cursus en af en toe een klantje (maar voor losse producten, niet voor haar coachingssessies) en 2 banen ernaast om rond te komen. En zich maar afvragen waarom ik wel rond kan komen van mijn bedrijf… uhm omdat ik geen gebakken lucht verkoop, geen tienduizenden euro’s in allerlei coaches met mooie verhalen heb gestopt om vervolgens die zelfde mooie verhalen te willen verkopen (terwijl ze voor haar na al die jaren geen succes zijn, maarja al zoveel geinvesteerd opgeven kan niet) en geen geld uitgeef wat ik niet heb?

Edit: jammer dat er nog geen ‘coaches’ losgaan in haar reacties :stuck_out_tongue:

17 likes

Klopt, HSP is geen aandoening/stoornis die opgenomen is in de DSM-V. Het wordt gekenmerkt als een eigenschap.

3 likes

Ja, dit is haar nieuwe blog!

2 likes