Beutyblogtopic XL #9

Mensen gebruiken HSP wel alsof ze een soort aandoening hebben en verschuilen zich er dan achter ‘maar ik ben HSP’… alsof het een soort autisme is waar je honderd testen voor moet ondergaan.

5 likes
Hsp

Hsp wordt tegenwoordig in een rijtje stoornissen genoemd die minder dan 1/100 voorkomen. Als 20/100 iets heeft is dat gewoon hoe een hele grote groep mensen in elkaar zit. Die andere 80/100 hebben ook persoonlijkheden die je zou kunnen groeperen en dan zou kunnen labelen. Dan kan je als hsp nog wel tegen zaken aanlopen, maar dat is in wezen niet anders dan een extravert die niet lekker in zijn/haar vel zit omdat hij/zij slecht alleen kan zijn. Ik denk dat mensen soms vergeten (helemaal in het sociale media tijdperk) dat ze nou eenmaal een bepaalde gebruiksaanwijzing hebben en dat je jezelf behoorlijk tegenkomt als je buiten die gebruiksaanwijzing gaat leven. Denk ook dat er bij sommige mensen elementen zijn van die gebruiksaanwijzing die ze zo danig belemmert dat het zou helpen om daar wat handvatten voor te krijgen. Maar als je een veelvoorkomende gebruiksaanwijzing gaat diagnosticeren alsof je iets zeldzaams hebt dat je tegenhoudt in het leven, vind ik dat echt merkwaardig.

Het huidige hsp label is gebaseerd op een hele kleine hoeveelheid studies. Dan heb je gewoon (nog) niks en als professional hoor je dat te weten. Ik denk dat je die studies best kan gebruiken om een client uit te leggen hoe persoonlijkheden in elkaar zitten en hoe je daarmee om kan gaan, maar als je dat diagnosticeert is dat echt onnodig (je hebt er zelfs te weinig bewijs voor). Vooral omdat we weten wat diagnosticeren met mensen doet (je gaat er ook naar leven)

21 likes

Die kaarsenlijn van sereen doet mij erg veel denken aan House of 11 van de 90 days twins.

2 likes

Zoooo die heb ik ooit eens gemaakt maar die waren wel echt lekker hey

2 likes

Hahaha @anon50301661 ik ga helemaal stuk. Nail on fucking head

3 likes

“Wat ook grappig was: ik begon bepaalde gezichten en namen te herkennen in deze besloten Facebook groepen. Dit waren vaak dezelfde namen die reviews achterlieten bij andere coaches en hun programma’s. In die reviews waren ze lovend over de coaches en hun eigen succes, maar in de Facebook groepen gaven ze eerlijk toe dat ze geen klanten hadden en inmiddels een bijbaantje als barista hadden aangenomen. Wat ik minder grappig vond: hoe normaal het in de coaching wereld is om geld te lenen om een cursus of training aan te schaffen. Telkens wanneer iemand twijfelde of ze iets wel kon betalen, werd ze toch overgehaald om het te doen. Want voor iets dat mogelijk je leven kan veranderen is even rood staan toch niet zo erg? Het zou zonde zijn als je je door iets zoals geld lenen laat tegenhouden om niet aan jezelf te werken!”

10/10 can confirm. Ik herken dit van iemand uit mijn omgeving. Heeft bij jan en alleman al tienduizenden euro’s geleend, het spaargeld van haar kinderen eraan besteed etc. Inmiddels 5 jaar verder sinds de eerste cursus en af en toe een klantje (maar voor losse producten, niet voor haar coachingssessies) en 2 banen ernaast om rond te komen. En zich maar afvragen waarom ik wel rond kan komen van mijn bedrijf… uhm omdat ik geen gebakken lucht verkoop, geen tienduizenden euro’s in allerlei coaches met mooie verhalen heb gestopt om vervolgens die zelfde mooie verhalen te willen verkopen (terwijl ze voor haar na al die jaren geen succes zijn, maarja al zoveel geinvesteerd opgeven kan niet) en geen geld uitgeef wat ik niet heb?

Edit: jammer dat er nog geen ‘coaches’ losgaan in haar reacties :stuck_out_tongue:

17 likes

Klopt, HSP is geen aandoening/stoornis die opgenomen is in de DSM-V. Het wordt gekenmerkt als een eigenschap.

3 likes

Ja, dit is haar nieuwe blog!

2 likes

Amen!

1 like

Nog even over HSP/prikkelgevoeligheid: eigenlijk zijn er geen kaders en dat maakt het zo lastig. Want iedereen voelt dingen en veel mensen vinden het fijn om na een drukke dag vol afspraken bv. onder een dekentje te Netflixen. Maar wanneer heb je er dan meer last van dan gemiddeld? Je weet idd vaak ook niet of maar tot op zekere hoogte hoe het voor een ander is.

Maar ik moet bv. kotsen nadat ik een paar uur in een druk café/club/feest met harde muziek ben geweest, dan heb ik dus wel meer last van licht-/geluidprikkels dan de meeste mensen omdat zij er niet ziek van worden. Was lachen hoor, begon ik op mijn 15e met uitgaan en begreep ik maar niet waarom ik moest kotsen en me nog een hele dag ziek voelde. Ik had immers maar 1 passoa-jus op. :sweat_smile: En mijn ouders dan lekker hi-ha-ho ‘Daar leer je van!’

Als ik beelden van hardcore- of technofeesten zie met hele hallen vol met mensen kan ik me zo slecht voorstellen dat je daar niet doodziek van wordt, maar de meeste mensen kunnen zoiets dus prima handelen qua prikkelverwerking. Ik denk dat er veel gradaties/vormen zijn: heel persoonlijk waar iemand wel of geen last van heeft. Ik noem mezelf nooit HSP oid, maar ik vind het altijd wel ingewikkeld om uit te leggen waarom ik bepaalde dingen niet doe/niet meega. Want het is toch vaag en mensen zijn snel geneigd te vervallen in: ‘Ah joh, maar is toch gewoon gezellig. Valt echt wel mee. Ga lekker mee, je kan altijd naar huis als het teveel is.’ En je wil niet altijd in een discussie belanden of uitleg ‘moeten’ geven. ‘Dit werkt niet voor mij, want zus en zo dus ik ga niet mee, maar wens jullie veel plezier.’ zou genoeg moeten zijn.

7 likes

Ik dacht dat je een grapje maakte

17 likes

Ik vind de andere namen nog wel sexy. Maar kutje waar sperma uit druipt… :no_mouth:

19 likes

Is gewoon pure marketing hè. Mensen praten er over omdat het zulke rare namen zijn, maar mensen die er over praten = gratis publiciteit = wss een gekkie extra die een creampie kaars koopt :+1:t4:

13 likes

Ik vind creampie ook een beetje uit de toon vallen? Had de rest dan bukake, circle jerk en two girls one cup (of candle) genoemd.

110 likes

k.aars hahaha zo droog in het nederlands. Dan kan ‘bruine ster(retjes)’ er ook wel bij.

19 likes

Ik vraag me vooral af waar die creampie kaars naar ruikt. Waarschijnlijk vanille of patchouli

1 like

Ja en fluffy burn

3 likes

Of ‘burn your fluf’
‘Foef on fire’

19 likes

Vind de nieuwe haarkleur van Veracamilla haar heel goed staan! Haar wenkbrauwen vind ik hier ook heel mooi.

37 likes

Hahah ik vind deze foto dus echt weeïgheid overload. Strong payayavibes en als ik ergens misselijk van word is het papaya.

(Niet dat ik misselijk word van Vera maar wel van die al die peachtinten)

35 likes