Nog even over HSP/prikkelgevoeligheid: eigenlijk zijn er geen kaders en dat maakt het zo lastig. Want iedereen voelt dingen en veel mensen vinden het fijn om na een drukke dag vol afspraken bv. onder een dekentje te Netflixen. Maar wanneer heb je er dan meer last van dan gemiddeld? Je weet idd vaak ook niet of maar tot op zekere hoogte hoe het voor een ander is.
Maar ik moet bv. kotsen nadat ik een paar uur in een druk café/club/feest met harde muziek ben geweest, dan heb ik dus wel meer last van licht-/geluidprikkels dan de meeste mensen omdat zij er niet ziek van worden. Was lachen hoor, begon ik op mijn 15e met uitgaan en begreep ik maar niet waarom ik moest kotsen en me nog een hele dag ziek voelde. Ik had immers maar 1 passoa-jus op.
En mijn ouders dan lekker hi-ha-ho ‘Daar leer je van!’
Als ik beelden van hardcore- of technofeesten zie met hele hallen vol met mensen kan ik me zo slecht voorstellen dat je daar niet doodziek van wordt, maar de meeste mensen kunnen zoiets dus prima handelen qua prikkelverwerking. Ik denk dat er veel gradaties/vormen zijn: heel persoonlijk waar iemand wel of geen last van heeft. Ik noem mezelf nooit HSP oid, maar ik vind het altijd wel ingewikkeld om uit te leggen waarom ik bepaalde dingen niet doe/niet meega. Want het is toch vaag en mensen zijn snel geneigd te vervallen in: ‘Ah joh, maar is toch gewoon gezellig. Valt echt wel mee. Ga lekker mee, je kan altijd naar huis als het teveel is.’ En je wil niet altijd in een discussie belanden of uitleg ‘moeten’ geven. ‘Dit werkt niet voor mij, want zus en zo dus ik ga niet mee, maar wens jullie veel plezier.’ zou genoeg moeten zijn.