Beutyblogtopic XL #9

Prima als het een cultureel iets is, maar als je zo’n ritueel overneemt naar Nederland is het gewoon reinste kwakzalverij, omdat het verder geen wetenschappelijke basis heeft. Sowieso die hele postpartum whatever zij is, lekker veel geld aftroggelen van rijke en onzekere nieuwe moeders met allerlei rituelen die je uit andere culturen hebt gestolen.

88 likes

Ja dit… is gewoon een cultureel iets weetje doe normaal. Doet me echt denken aan van die kinderen op volledig witte scholen die ieuwwww uitkramen als ze eens wat anders zien in een brooddoos dan een broodje pindakaas

6 likes

Ik zeg ook niet dat het goed is of dat omdat het een cultureel fenomeen is dat het heilig of onaantastbaar is. Ik zou het zelf waarschijnlijk ook niet doen, maar de reacties geven me echt een zo’n naar gevoel, alsof de mensen die het doen primitief zijn en even een dosis wetenschap moeten hebben. Het is je poenie stomen boven kruiden, ik geloof echt niet dat iemand het hier zou doen of aangeraden zou krijgen door iemand als het niet verantwoord is, we hebben het hier niet over vrouwenbesnijdenis ofzo?

5 likes

Ik zeg niet dat een yoni steam tot de gewenste aandacht behoort, maar ik ben het hier ZO mee eens. Echt toxic hoeveel er gelet wordt op en gevraagd wordt naar het terug in vorm krijgen van je lijf nadat je een mensje ter wereld hebt gebracht.

21 likes

Absoluut, daar ben ik het mee eens. Ik denk dat een ontspannende massage zo vlak na de bevalling heel fijn kan zijn, maar die rituelen die je er voor een hoge prijs aan toevoegt lijken me zo onnodig. Ik zeg niet dat Mascha het niet fijn mag vinden, ik vind alleen dat die Layla nogal een kwakzalver is.

4 likes

Ik heb meerdere verhalen gehoord dat in Nederland juist door kraamzorg of onderling wordt aangeraden je puni te wassen of weken met Badedas. Lijkt me ook infectiegevoelig of irriterend. Klinkt echt als zon oud Hollands gebruik en snap niet waar het goed voor is. Heb altijd geleerd dat je lichaam zichzelf hersteld en je niet teveel gekke dingen moet uithalen daarmee. Zou ik ook geen behoefte aan hebben allemaal aan mijn lijf als je daar een dikke wond hebt zitten.

2 likes

Je mag toch ook een tijd niet in bad na je bevalling? Voor je vagina is dat slecht.

3 likes

Oh ja brb even een vrouw besnijden!

Heel extreem voorbeeld natuurlijk en snap de broodje pindakaas vergelijking ook wel (onbekend = eng), maar niet alles hoeft dan maar lukraak overgenomen te worden.

Volgens mij zijn de meningen over dat buikbinden bijvoorbeeld al veel gematigder? Maar goed Mascha heeft het stomen inmiddels al lang gedaan :woman_shrugging:

4 likes

Ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan naar dat buikbinden maar ik kan er weinig schadelijks over vinden, al kan het wel heel gevaarlijk zijn als je een bepaald iets hebt met je buikwand/buikspieren. Daarnaast kun je ook gewoon van die buikbanden kopen, het buikbinden is gewoon wat duurder en is meer een ritueel.

1 like

Ja ik weet het dus ook niet 100% zeker of het goed is, ik zou dit sowieso bespreken met de verloskundige. Mij lijkt het ook wat onnatuurlijk, maar ik kon er weinig over vinden. Het zal je in ieder geval niet sneller strak maken, maar ik kan me voorstellen dat het fijn voelt.

2 likes

Ligt eraan hoe je eraan toe bent. Je mag zolang je bloed verliest in ieder geval niet in een bad met zeep en schuim, maar alleen water kan soms al bijna direct weer

1 like

Disclaimer: ik heb zelf nog geen kind gebaard dus heb net zelf niet ervaren

Maar ik heb zelf nooit gevraagd en hebt zelf nog nooit iemand horen vragen ‘pas je al in je broek?’. De vraag of een kind doorslaapt of gewoon een beetje slaapt is niet zo heel erg verkeerd denk ik omdat je daarmee vraagt of de ouders wel aan hun nachtrust komen.

Wat mij wel opvalt ik dat nieuwe moeders mij ongevraagd vertellen ‘en ik ben niet gehecht!!!’ en ‘nog 2 kg, dan ben ik weer op gewicht!’ Of jonge moeders tegen positief gestemde zwangere vrouwen; ‘wacht maar… de bevallig gaat je tegen vallen’.
Het lijkt wel alsof moeders elkaar en de buitenwereld wat willen bewijzen? Echt een raar fenomeen. Dat zouden we als omstanders wat kunnen proberen te temperen.

14 likes

Maar de bijzonderheid van Nederlandse kraamzorg moet je ook niet onderschatten he?

Ik heb een collega die blijkbaar een hele lange bevalling heeft gehad en dit moet ze ALTIJD melden. Als een andere collega terug komt van verlof: ‘maar mijn bevalling duurde langer!!!’ Okay, we get it.

5 likes

Dit topic :sweat_smile: :sweat_smile:

12 likes

Als iemand dan aangeeft een redelijk fijne bevalling te hebben gehad dan gaat ze heel hard lachen. Mensen vragen dan natuurlijk waarom ze lacht, en dan kan ze het verhaal wéér vertellen. Vermoeiend.

1 like

Wat een naar wijf zeg. Waarom stuurt ze niet gewoon een keer haar bevallingsverhaal per mail bedrijfsbreed uit? Is het meteen klaar.

23 likes

Ik zei al, hang het anders even op het prikbord.

5 likes

Die baby boeit me niet zo maar ben zo benieuwd hoe zij straks is als ze volwassen is. Hoe is het om op te groeien met deze ouders, ik denk vet leuk

10 likes

Oh shit, verkeerde topic haha.

9 likes