Bijzondere huizen op Funda

Oh ok, vond dat een rare constructie aangezien ze per kamer verkocht worden. Ik dacht dat de situatie in Nederland mss ondertussen zo erbarmelijke geworden was dat het beter was te kopen als student dan te huren :’)

Ken meerdere mensen die in Utrecht op deze manier iets gekocht hebben. Los van de prijs en bijkomende kosten denk ik alleen maar zal slecht geïsoleerd zijn waardoor je veel overlast zal hebben van elkaar…

3 likes

Niet raar daarom dat je het hier ziet! :rofl:

Dit is huis is 561.000 euro WOZ waarde, dus voor de verkoper een uitstekende prijs voor zo’n huis, ook met al zijn ophokinvesteringen.

@Chesirecat Kun jij er chinees van maken wat voor constructie dit is? Want het is geen VVE, het huis is niet gesplitst. Wie is eigenaar, wie controleert de uitgaven van die enorme servicekosten, waarin ze een hypotheek verstoppen. Dat betekent dat je geen eigen hypotheek hebt, maar iemand anders hypotheek betaald. En hoe verkoop je je eigen hokje weer?

Ik lees ook ongedeeld eigenaarschap. Dat komt nog wel eens voor als er in de familie een vakantiehuis wordt ge-erfd en in handen blijft van de kinderen. Als die er niet uitkomen omdat 1 wil verkopen en de andere niet, en dat komt voor de rechter dan zal die altijd dwingen tot verkoop. Nou fijn, bij zoiets… 6 pappa’s kopen dit voor hun kindjes, 1 studeert wat langer, of 1 is asociaal en wil niet weg. Hop naar de rechter en iedereen moet verkopen.

Ik zie alleen maar rode vlaggen.

8 likes

Nouja als je het koopt en verhuurt wordt iemand anders er de dupe van

4 likes

Dat is dus niet zo hè. Er zit niet altijd echt een controle op wat daar allemaal op gezet wordt. Ik kom in mn werk vaak genoeg onjuistheden tegen. Dus met dit soort dingen; ga zelf ook altijd na of iets mag.

3 likes

Ja het is ook eigenlijk helemaal niet correct om uit te gaan dat het mag omdat xyz.

Belachelijk gewoon dat dus veel dingen gewoon gedaan worden ongeacht wat de regels zijn :frowning:

Oh helemaal mee eens hoor!

Ik ben niet ChesireCat maar ik vermoed dat je gewoon geheel mede-eigenaar van het geheel wordt. Zolang het niet kadastraal gesplitst is kun je naar mijn weten ook nooit eigenaar van alleen ‘jouw deel’ worden. Dus daar komt inderdaad onvermijdelijk herres van.

Edit: het staat er inderdaad bij. “Gedeeld eigendom, 1/6e onverdeeld aandeel in het eigendom. (het betreft geen woonvereniging!)”.

2 likes

Ja interessant is dat, want er zijn verschillende prijzen, 195, 164, deze 149. En dat vertaalt in een gelijkwaardig aandeel. Ik denk ook dat je gedeeld eigenaarschap is, gelijk een onverdeelde boedel. Ik zie ook alle notarissen bedenkelijk kijken.

1 like

Nou, dat is als er onenigheid ontstaat. Maar hoe ga je dit verkopen? Wellicht dat in een studentenstad dit als een goede investering wordt gezien?

De broer van mijn vriend heeft bij zo’n constructie een restschuld van 20 duizend euro opgelopen. Kwam er maar niet vanaf. Hij had het ook op een hoogtepunt gekocht en in de crisis die volgde, ging niemand dat meer kopen voor die prijs.

7 likes

Klopt, ik moet het iets nuanceren. Het pand is onverdeeld, als mede eigenaar heb je recht op een deel. Naar buiten toe kun je dat niet vastleggen want het is kadastraal gewoon een pand.

Bij gewone partners zie je dit vaak maar dan met 1/2e deel. Als er dan verkocht of geveild moet worden wil geen hond natuurlijk een onverdeeld aandeel. De rechter kan dan eventueel beslissen om de hele woning te verkopen om zo tot ‘verdeling’ te komen. In dit geval is het waarschijnlijk wel iets makkelijker om zonder algehele verkoop de woning te verdelen (mocht het nodig zijn).

Ik denk vooral: alles leuk zolang je met leuke mensen woont, maar stel je krijgt een hele louche mede eigenaar of vreemde bewoners in je ‘gedeelde’ pand. Ook bij strafzaken zal je al snel als mede eigenaar verantwoordelijk gehouden worden lijkt mij. En veel gemeentes hebben ook een maximum aantal bewoners per ‘woning’ (in dit geval 1) dus benieuwd hoe dat is geregeld.

2 likes

Ja en anders wel van die badrand :sweat_smile: doet nu al pijn aan m’n schenen haha

14 likes

https://www.funda.nl/koop/rotterdam/huis-42388832-vrouwe-justitiahof-125/

Een gepimpte kapelwoning middenin Rotterdam

14 likes

Heel vet! Maar inderdaad, grijze vloer en grijze keuken is wel wat saai

1 like

Ik vind het idee leuk, maar de uitvoering minder. En het oogt allemaal zo hokkerig en krap en dan ook nog al die schuine wanden en hoekjes. Daar zou ik niet blij van worden en de inrichting is leuk nu, maar over 5 jaar zie je precies dat het in 2021 is opgeknapt. En dan zit je met je grijze hokkerige toestand waar je nergens een fatsoenlijke kast neer kan zetten.

En dan is het vooral leuk alleen of met zijn tweeën als je net samen gaat wonen, maar ken weinig starters die zes ton ophoesten.

2 likes

Ik zag net deze advertentie langskomen, ze hebben ze blijkbaar toch maar te huur gezet :clown_face: €950 per maand voor 14m2… Appartement te huur H.J. Schimmelplein in Utrecht voor € 950

Edit: Ik had even de €150 servicekosten/GWL en de €150 ‘huur’ voor de skere Ikea meubels over het hoofd gezien. €1250 per maand inclusief, dus.

3 likes

godverdomme ik moet ook huisjesmelker worden, hoe wordt dit zelf vergund?!

2 likes

Ook duidelijk chatgpt prompt om skere situatie qua toilet beter te omschrijven

Gedeeld Comfort, Gemeenschappelijke Waarden
Delen is zorg dragen voor elkaar. Zelfstandig, maar toch niet alleen. Met één toilet per verdieping, gedeeld tussen twee studio’s, en een gezamenlijke wasmachine- en drogeropstelling, creëren we een gemeenschap waarin respect en overweging de kernprincipes zijn. De gezamenlijke ruime achtertuin met overkapping en lounge hoek creëert een gezellig samenkomen.

Nog zo’n parel in die tekst ‘knusse retraite, midden in de stad’
Zou trouwens helemaal in de war zijn als je die tekst leest, gaan we nou huren of kopen want het staat er allebei

4 likes

Fuck de gemeenschap aan 1.250 euro. Echt de markt misbruiken dit!

3 likes