Komt ie! Artikel hieronder.
Samenvatting
Hoe één gesprek het huwelijk van Davy en Hanne had kunnen redden: “Twee dagen ervoor wilde ik nog ‘ja’ zeggen”
Een gemiste kans. Dat was voor veel kijkers het overheersende gevoel bij de laatste momenten van Davy en Hanne in ‘Blind Getrouwd’. Ook al leek hun huwelijk wekenlang gedoemd, met de eindmeet in zicht leek het ijs plots wél te gaan smelten. Wij vroegen de twee naar hun beslissing en stelden vast dat enkele misverstanden en de ziekte van Hannes papa hun relatie bemoeilijkten. “Zelf ‘ja’ zeggen om dan een ‘nee’ te krijgen… Die ellende wou ik mezelf besparen.”
Het is altijd jammer om in ‘Blind Getrouwd’ een koppel te zien stranden. Zeker wanneer achteraf blijkt dat het eigenlijk anders had kunnen aflopen. “Twee, drie dagen voor het beslissingsmoment was ik nog van plan om ‘ja’ te zeggen en was ik een mooie tekst aan het schrijven”, verrast Davy. “Had ik een signaal gekregen dat ook Hanne verder wilde, dan was ik zeker bij dat idee gebleven. Maar zelf ‘ja’ zeggen om dan een ‘nee’ te krijgen… die ellende wou ik mezelf besparen.”
En dus ging je tegen je gevoelens in toen je zei dat je niet getrouwd wilde blijven?
Davy: (knikt) Ik kreeg m’n woorden amper op papier. Een negatieve boodschap formuleren, dat was héél lastig. Expert Wim Slabbinck was me zelfs nog komen opzoeken om te zeggen dat ik mijn hart moest volgen. En ‘ja’ zeggen. Om zeker te zijn dat ik nadien geen spijt zou hebben, en het als een gemiste kans zou zien.
Door de ziekte van papa wist ik ook wel dat ik er niet honderd procent zou kunnen zijn voor Davy.
Hanne
Eigenlijk wilde je jullie huwelijk nog wat meer tijd gunnen?
Davy: (knikt) Een relatie beslaat in mijn ogen zoveel facetten, die kan je niet ontdekken op die zes, zeven weken tijd. Daar komt nog bij dat het dit jaar zulke uitdagende omstandigheden zijn geweest. Weinig contact met vrienden of familie, niet kunnen uitgaan… We hadden ook nog veel uitstapjes gepland, precies om elkaar op een ontspannen manier beter te leren kennen. Maar die zijn door de coronamaatregelen in het water gevallen.
Hanne: Dat legde druk, sowieso. We waren ook dikwijls alleen samen, en dan vallen er al eens stiltes die jij moeilijk opgevuld krijgt. Dat maakte het extra moeilijk.
Heb jij ook overwogen om het huwelijk toch nog kansen te geven, Hanne?
Hanne: Zéker. Maar tegelijk besefte ik dat ik voor mezelf moest kiezen en dat er onvoldoende basis was voor een vervolg. Maar dat was niet het enige. Mijn papa was in die periode zeer zwaar ziek. (stil) Een strijd die hij een maand geleden helaas verloren heeft. Door de ziekte van papa wist ik ook wel dat ik er niet honderd procent zou kunnen zijn voor Davy. En dat we dus niet op een goeie manier verder zouden kunnen gaan.
Davy: Dat begrijp ik hoor. Toen kon jij ook niet inschatten hoelang je voor je papa zou moeten zorgen. En dan siert het jou wel dat je mij niet aan het lijntje hebt gehouden.
Hanne, was jij verrast toen je hoorde dat Davy eigenlijk wel verder wilde?
Hanne: Ik weet dat dus nog niet zo heel lang, hé. En ja, ik ben daar echt wel van geschrokken. De laatste week zat ik óók met twijfels. Ga ik het erop wagen? Ik was zo onzeker. Ik kon me niet voorstellen dat Davy zou overwegen om ‘ja’ te zeggen. We hebben dat ook nooit goed besproken die laatste week. Het feit dat hij er zelf niet over begon, was voor mij dan ook het definitieve teken dat hij er niet meer in geloofde.
Maar het tegendeel was waar. Als dat gesprek er wél was geweest, dan zouden jullie nog getrouwd geweest zijn?
Hanne: Dat kan, ja.
Davy: Hadden we eens voorzichtig gepolst bij mekaar, dan was het misschien anders uitgedraaid. Anderzijds… Vooraf onze antwoorden op elkaar afstemmen, dat zou ook wel geforceerd kunnen overkomen. Nu hebben we oprecht geantwoord, op basis van onze ervaringen van die zes weken. Dat is óók iets waard.
Is er ooit sprake geweest van romantiek tussen jullie, iets wat op kriebels in de buik lijkt?
Hanne: Bij mij zeker wel. Zeker op huwelijksreis. Hij is een aantrekkelijke man, met een zeer mooie glimlach. En er zijn momenten geweest dat ik hem eens goed wilde vastpakken. Maar ja, dan begon ik weer te veel na te denken.
Davy: Ik vind jou ook een mooie, naturelle vrouw. Dat heb ik wel dikwijls gezegd, denk ik. En ik zag jou graag bezig met je zussen en vriendinnen. Ik sloeg dat vanuit m’n ooghoeken gade: geloof het of niet, maar dat was genieten.
Ik had net iets meer zekerheid van Davy’s kant gewild, en die heb ik eigenlijk nooit gekregen. Het zou geholpen hebben, want door zijn terughoudendheid werd ik ook almaar onzekerder.
Hanne
Je zag naar het einde toe wel dat jullie plots wel op gelijke golflengte zaten.
Hanne: En toch was ik toen zelfs op zoek naar meer diepgang. Ik had net iets meer zekerheid van Davy’s kant gewild, en die heb ik eigenlijk nooit gekregen. Het zou geholpen hebben, want door zijn terughoudendheid werd ik ook almaar onzekerder.
Hoe kijken jullie nu terug op jullie parcours? Vrij positief, toch?
Hanne: Absoluut. Met de nodige ups en downs, dat zeker. En af en toe zelfs met tranen. Maar het ging dikwijls ronduit goed tussen ons. We hebben er echt wel voor gevochten.
Davy: Dat hadden we elkaar ook op onze huwelijksdag beloofd. We zijn allebei doorzetters, en we zouden tot de laatste dag blijven vechten.
Gaan jullie contact houden?
Hanne: Ons contact blijft warm en hartelijk, ja. Er is een periode geweest dat mijn prioriteiten bij m’n familie lagen en dat afspreken niet aan de orde was. Maar we blijven bellen en berichten sturen, we zijn zeker niet uit elkaars leven verdwenen. En hopelijk kunnen we straks samen een pint gaan drinken, hé.
Davy: Ik wens Hanne ook het allerbeste toe in de toekomst. Ze verdient een man die haar gelukkig maakt. Iemand die net zoals zij een spring-in-’t-veld is, die over van alles kan meepraten en heel enthousiast is. Een levensgenieter, die er ook kan van genieten om op zondagmiddag een boek te lezen.
Nieuw liefdesgeluk hoeft geen maanden of jaren op zich te laten wachten.
Davy
Hanne: Amai, dat klopt redelijk goed, denk ik. Ik wens jou ook alleen maar alle geluk toe, Davy. ’t Zal niet bij mij zijn, maar ik hoop dat je blij en gelukkig bent met alles wat je doet. Met iemand die wat rustiger is dan ik, en sportiever ook, misschien. Een naturel iemand, die niet zo met haar uiterlijk bezig is. Iemand die voor geen gedoe zorgt.
Hoe kijken jullie de toekomst tegemoet?
Davy: De eerste tien dagen na dat beslissingsmoment ben ik écht een wrak geweest. Maar je weet dat je die periode door moet. En ik ben er dan ook wel bovenop gekomen. Ik ben 33 jaar en helemaal klaar om m’n leven met iemand te delen. Dat was voor ‘Blind Getrouwd’ zo, da’s nu nog altijd zo. We voelen ons goed in ons vel en hebben weer wat levenswijsheid opgedaan. Nieuw liefdesgeluk hoeft geen maanden of jaren op zich te laten wachten.
Hanne: Ik ga de boot toch even afhouden. Het zijn turbulente maanden geweest, die ik eerst nog wat moet verwerken.
De aanbidders staan nog niet in de rij voor jullie?
Hanne: Och, ik krijg al eens een berichtje, maar meer ook niet. En m’n hoofd staat er nu niet naar.
Davy: Ik krijg ook wel wat berichtjes. Maar het zijn er nu ook weer niet uitzonderlijk veel. ’t Hoort gewoon bij zo’n ‘Blind Getrouwd’-deelname. Ik antwoord er ook zelden op. Eerst maar wat andere prioriteiten stellen. Ik sport veel, er is m’n werk, ik wil de banden met familie en vrienden wat meer aanhalen en ik bereid enkele reizen voor. Daarna zien we wel weer.