Bloed/plasma doneren topic

Ah ja he, vind ze altijd zo fijn daar, voelt ook altijd een beetje als uitje om te gaan (al komt dat natuurlijk ook door de lekkere koeken :innocent:). Was een tijdje terug tijdens het plasma doneren niet lekker geworden en toen zijn ze eerder gestopt, toen belde ze de werkdag erna nog even om te checken hoe het ging. Vond ik echt goed. En toen iemand een keer misprikte kwam ie daarna ook echt weet ik veel hoe vaak zn excuses aanbieden en tijdens de donatie nog helemaal bij me zitten enzo (al was het rustig en was het meer omdat hij toch niets anders te doen had gok ik haha).

1 like

Ik mocht gister weer, ik heb B+ en word maar 1x per jaar opgeroepen ofzo. Is daar minder van nodig?
Normaal loopt het voor geen meter, dus ze hadden dat bandje om mijn arm al extra strak gedaan, tafeltje met zakje laag en ik was al aan het knijpen in het balletje, maar het kwam er nu veel te snel uit :sweat_smile: Waarschijnlijk omdat zo’n warme dag was. Toen de naald er weer uit ging spoot het helemaal :rofl:

2 likes

Ik mag vandaag weer bloed doneren! Ik had begin dit jaar een mislukte donatie (apparaat werd uitgezet terwijl ik nog niet klaar was). Daarna geen uitnodiging gekregen toen de bus er weer stond. De keer daarna mocht ik niet doneren, omdat ik verkouden was. Nu ben ik gelukkig niet ziek (geweest) in de afgelopen maanden en mag ik weer. Dit wordt mijn 8e donatie als het goed is, doneer sinds mijn 18e en ben nu 24.

8 likes

Vanmiddag bloed gedoneerd. Sta ik van de stoel op en loop ik terug naar voren. Val ik ineens uit het niets flauw, ik hoorde net voordat ik viel nog iemand roepen gaat het. Moment dat ik bij kom staan er allemaal mensen over mij heen gebogen en wordt ik opgetild en op een ligstoel gelegd. Nu heb ik mij tijdelijk uitlaten schrijven, omdat ik de vorige keer ook niet lekker werd na donatie.

Baal er wel van dat mijn lichaam het schijnbaar niet aankan.

Werd wel echt heel goed geholpen, ontzettend lieve mensen. Die ook zeiden dat mijn eigen gezondheid voorop staat.

1 like

Wat een nare situatie om mee te maken. Voel je je nu weer goed? Na het flauwvallen?
Begrijpelijk dat je je (tijdelijk) hebt laten uitschrijven. Je eigen gezondheid staat voorop! Hoe mooi en belangrijk het doneren ook is

Ik voel mij best zwak, wat misselijk en hoofdpijn. Al komt die hoofdpijn denk ik door de val. Ben echt heel goed opgevangen! Vanavond vroeg naar bed en zal mij morgen denk ik al een stuk beter voelen.

Lig nu thuis op de bank. En hoef vandaag niets meer te doen.

Ik vind het jammer, misschien over een aantal jaar dat het dan wel lukt.

Dat is voor mij een van de redenen geweest om over te stappen op plasma.
Je levert dan alleen vocht in in plaats van je rode cellen.
Ik ben alleen wat meer dorstig erna maar verder geen last van :slight_smile:

1 like

Lekker rustig aan doen idd. Gelukkig hoefde je verder niks meer te doen vandaag. Hopelijk voel je je morgen weer een stuk beter!

1 like

Voor nu laat ik het even zitten. Voor plasma moet je ook een bepaald gewicht hebben en daar zit ik soms onder. Misschien over een aantal jaar.

Nu een dag later voel ik mij weer goed. Heb alleen hoofdpijn, want komt door de val. Ben vroeg gaan slapen en heb zelfs vanochtend gesport.

4 likes

Ik heb voor het laatst bloed gedoneerd in de week van Sinterklaas. Dit was de vierde keer. Sindsdien merk ik dat ik opeens super snel duizelig ben, hoge hartslag, snel buiten adem. Kan niet eens alle keukenkastjes afnemen met een vochtige doek zonder dat ik dizzy en met hoge hartslag ff moet gaan zitten. De afgelopen keren heb ik nergens last van gehad, altijd nette bloeddruk en Hb ook. Tussendoor nog covid zelftesten gedaan maar ook steeds negatief. Dus ik heb nu maar een afspraak bij de huisarts gemaakt, want dit vind ik toch wel heel gek zo veel weken na dato.

Om de 5 keer doneren wordt je ferritine gemeten, dat is je ijzervoorraad. Zie ferritine als je spaarrekening en je hemoglobine als de lopende rekening.

Misschien is je ferritine nu heel laag, terwijl je hb oke genoeg was om te doneren? Of je kwakkelt van een verkoudheid/griepje etc?

2 likes

Zou goed kunnen van de ferritine, zit qua Hb wel altijd ruim boven de ondergrens. Waarschijnlijk moet ik eerst bloed prikken voordat ik naar het spreekuur van de huisarts ga dus dat moet ook wel inzicht geven in wat er mogelijk aan de hand is.

Ik zat qua hb ook altijd ruim (rond de 9) maar op een gegeven moment werd mn ferritine toch te laag, dus dat hb zegt niet per se heel veel!

2 likes

Goed om te weten dat dat kan. Ik zag op de website van Sanquin dat ze bloed testen op ferritine en dat je een brief krijgt als dat te laag is. Maar misschien doen ze dat pas na 5 keer zoals @Drosera aangeeft.

Huisarts wil idd dat ik eerst ga bloed prikken. Hij heeft een vrij breed beeld aangevraagd, oa algemeen bloedbeeld, vitamines en schildklier functie. We gaan het zien of daar iets uitkomt. Thanks voor jullie reacties in ieder geval!

Ze sturen een brief idd, maar ik kan ook niet precies vinden hoe vaak ze het checken. Ze geven alleen aan “met enige regelmaat”

1 like

Ik heb zelf een ferritine van 3 (weet ff de eenheden niet) gehad, terwijl referentiewaarden 30-200 waren bij dat lab. Toen ik aan de ferrofumaraat zat (ijzertabletten), voelde dat als doping. :sweat_smile:
Dit was in 2017. Edit: was naar de HA gegaan ivm haaruitval

De laatste keer vroeg ik het, hoe vaak ze het checken: per 5 keer doneren dus, behalve als ze je ferritine in de gaten houden. Ik zat in 2020 weer op 27 microgram/l dus mag maar 2x geven per jaar. 2021: 26 microgram/l.
Volgende keer gaan ze weer ferritine checken. Ik heb altijd een hemoglobinewaarde boven de 8 gehad, overigens.

1 like

Ooh bij jou hebben ijzertabletten dus wel geholpen om je ferritine weer op te krikken?
Ik heb inmiddels 2x een brief gehad, laatste keer een jaar geleden was mijn waarde 4, en nu vorige week een buisje laten afnemen om ferritine te testen voor ik weer mag doneren. Heb me al voorgenomen om nu wel naar de huisarts te gaan als het weer te laag is, maar uit het gesprek met de arts van sanquin werd me niet helemaal duidelijk of de huisarts er ook echt iets aan kan doen (ze ging alleen maar door over rood vlees eten terwijl ik uberhaupt geen vlees eet :sweat_smile: ). Nouja, eerst maar even die brief afwachten.

Ja, bij de HA heb ik het na een paar maanden het weer laten meten en toen zat ik rond de 100. Maar ja, dat was in 2017. (En inmiddels een kapsel met superveel babyhaartjes van 15 cm))

Ik heb ongeveer 3 maanden aan de ferrofumaraat gezeten, ik hoop het met bewuster eten zoals osvicee ferro drinken, rood vlees en goed timen van thee/zuivel (dat vermindert juist de opname van ijzer) mijn huidige lage ferritine weer op te lossen, die staaltabletten gaven me best wel buikpijn. De haaruitval lijkt tot nu toe mee te vallen.

2 likes

Ik kreeg vorige week een brief van Sanquin dat mijn ferritinegehalte te laag was gebleken en dat ik nu een jaar niet mag doneren. Na de vorige donatie kreeg ik ook al een brief, mocht toen een half jaar niet doneren… en nu is het zelfs nog lager dan toen. Heb expres juist veel rood vlees gegeten (wat me een beetje tegen stond).
In de brief staat ook dat voeding hier niet echt invloed op heeft, dat het vooral genetisch is.
Ik baal wel en maak me eigenlijk ook wel een beetje zorgen, maar hopelijk helpt een jaar niet doneren wel.