Bloed/plasma doneren topic

Dit had ik ook! Inmiddels mag ik weer na 2x een jaar tussen donaties, ben benieuwd wat mijn ferritine dan is. ik kreeg de tip om roosvicee ferro te drinken als vega!

2 likes

Heb precies hetzelfde. Brief met laag ferritine gehalte, maar die keer erna was mijn ijzer wel weer goed en mocht ik weer doneren. Maar daarna weer een brief gekregen dat mijn ferritinegehalte te laag was! Snap het niet :see_no_evil:

1 like

Je ijzer of Hb? Want dat laatste wordt daar ter plekke gemeten en is doorslaggevend. Uitputting van je ferritine is schijnbaar een risico om later bloedarmoede te ontwikkelen en niet direct.

Sorry, hb bedoel ik!

1 like

Ja hb en ferritine staat los van elkaar en hb kan inderdaad goed zijn terwijl ferritine wel te laag is, het is me vorige keer heel duidelijk uitgelegd maar ik weet niet meer precies hoe het zat. Maar ferritinegehalte is inderdaad je ijzervoorraad die uitgeput kan raken.

2 likes

Wat vervelend, heb je ook klachten?

Ik had vandaag ook zo’n brief in de bus. Ik voelde me ook echt heel duizelig na doneren, normaal heb ik daar eigenlijk geen last van maar dit keer wel, en het hield ook lang aan. Daarnaast ben ik de laatste weken sowieso veel duizelig dus misschien toch even contact opnemen met de huisarts. Ga iig roosvicee ferro halen, bedankt voor de tip @tessel

Ben wel benieuwd hoe het bij jou verder is gegaan @Bubbless Was je waarde nu goed?

1 like

Nee, nog steeds te laag helaas. Sanquin raadde me aan om te stoppen met doneren en eerst maar eens goed uit te zoeken wat de oorzaak was. Nog een jaar wachten had geen zin volgens haar, want zij verwachtte dat het wel een jaar zou duren voor mn waarde weer een beetje opgekrikt is en adviseerde om die eerst een jaar stabiel te houden voordat ik me weer aanmeld.

Anyway, naar de huisarts gebeld, bloed laten prikken en daaruit bleek dat de rest van mijn waarden op zich wel oke waren behalve die veel te lage ferritine dus. Huisarts maakte zich er niet zo druk over, maar om te voorkomen dat die lage waarde tot andere lage waarden of klachten gaat leiden heb ik wel ijzerpillen gekregen. 2x per week 1 pil voor een maand of 4, dan laat ik opnieuw bloedprikken om te checken of alles weer oke (of in elk geval vooruitgegaan) is.

1 like

Nee eigenlijk niet echt klachten, behalve af en toe een beetje licht in mn hoofd als ik de trap op ga, en af en toe rusteloze benen. Wat vervelend dat jij ook een brief hebt gekregen, en steeds zo duizelig bent! Misschien inderdaad de huisarts bellen, misschien krijg je dan ijzertabletjes.

1 like

Gelukkig waren je andere waardes prima, hopelijk helpen de ijzerpillen!

@Krabpaal ah okƩ, dat valt mee gelukkig. Ik heb de huisarts vanmorgen gebeld, hij belt me vrijdag terug.

2 likes

Ik heb inmiddels ook een tweede brief over het ferritine gehalte! Er zat tussen de donaties een jaar in, maar alsnog was mijn gehalte niet hoog genoeg om weer vaker te mogen doneren. Hb gehalte was elke keer wel dik in orde, maar goed, alnog best een bummer!

2 likes

Oh irritant! Ik heb ook steeds gedoe gehad en mocht dan voor de tweede keer na een jaar weer volbloed doneren, maar toen ben ik daar overgestapt na plasma doneren. Heb ik nu twee keer gedaan en het bevalt me goed!

Wat stom! Heb je een idee hoe het komt dat het bij jou weer/nog steeds te laag is? En heb je verder ergens laat van?

Ik heb die brief vorig jaar ook gehad, en mocht net weer doneren en HB was boven de 10. Ben benieuwd of ik ook weer zo’n brief krijg :grimacing:
De arts vergeleek feritine en HB trouwens met een spaarrekening en lopende rekening. Als de spaarrekening leeg is betekent t niet dat de lopende rekening ook leeg is. Dus dat was volgens haar de ā€œverklaringā€ dat feritine laag is maar HB wel goed.

Edit: ben nu aan t bijlezen met oudere berichten (ik volgde dit topic nog niet) en zie nu dat @Drosera dezelfde vergelijking maakt hierboven haha

Dit was trouwens mn 1e geslaagde donatie in tijden! Normaal loopt hij te traag en krijg ik binnen 15 minuten geen 500 ml bij elkaar, maar nu zat hij na 12,5 minuut al vol :clap: waarschijnlijk had ik voorgaande keren te koude handen. Ze gaf me nu een flesje warm water in de hand omdat hij eerst weer heeeeel traag ging, maar zodra m’n hand wat was opgewarmd stroomde hij als een malle. Tip voor mensen die hier ook last van hebben :yum:

3 likes

Hebben jullie ook wel eens 2 dagen later nog last van die vingerprik? Bij alles wat ik met die vinger vast pak voel ik weer dat ze geprikt hebben, heel onprettig gevoel. Kan mij niet herinneren dat dit voorgaande keren ook zo was.

Ja dan hebben ze net verkeerd geprikt.
Had het laatst ook

2 likes

Ik werd vandaag gebeld of ik bloedplaatjes wilde doneren.
Dus ik ga zometeen om 18 uur die doneren.
Ben benieuwd

1 like

Ik was na de vorige keer dus heel lang niet geweest om allerlei redenen. Maar deels ook beetje angst nadat het de vorige keer niet gelukt was die bloedzak vol te krijgen, bij 438 ofzo trok ze ā€˜m eruit. Met reden hoor, er was een bolling ontstaan oid bij de naald en dan is er risico dat je er wat aan overhoudt ofzo qua litteken (weet niet precies). Maar goed het is sowieso altijd met hangen en wurgen bij mij omdat mn bloed heel langzaam gaat - ik kan dat geluid van dat ding als het te langzaam gaat echt dromen, haha.
Dus altijd zo’n stressbal of handschoen met warm water, alleen vorige keer was mss de naald ook wat verschoven? En deze keer zat die vrouw ook dat ik wel moest knijpen in die stressbal want het stroomde echt te langzaam. Dat zei ze meerdere keren best gestresst zegmaar dat ik dacht ehhh ja hallo dat weet ik, dit helpt niet :sweat_smile:

Uiteindelijk zo’n hele ervaren vrouw die dus net wat kon schuiven of mn huid de naald net een beetje duwen/vasthouden zodat het bloed wel kon blijven stromen (hoefde ik ook niet in die vervloekte bal te blijven knijpen), dus toen is het wel gelukt. De vrouw die me geprikt had had de naald er allang uitgehaald anders. Maar goed, die ervaren vrouw moest er nu dus wel de hele tijd bij blijven staan. Ze had het geprobeerd weer aan haar collega terug te geven maar die kon het niet op de juiste manier blijven vasthouden oid.

Ik heb dus vrij dunne vaten en ze bewogen ook wat ofzo geloof ik? Beetje het idee van rollende aderen al dacht ik altijd dat dat vooral een ding was bij het vinden/aanprikken en dat is het nooit.

Maargoed misschien is het uiteindelijk ook niet erg houdbaar om dit lang te blijven doen als het iedere keer zo’n gedoe is. Hoewel ik zag dat dit volgens het formulier de 17e keer was en in het begin was het nooit zo’n extreem gedoe, dan kwam ik er wel met de stressbal… en denk dat ik alleen nog maar bij deze ervaren vrouw moet gaan voortaan :sweat_smile:

Oh zo herkenbaar ja, ik zag er de vorige keer ook echt tegen op omdat het zowat vaker mis ging dan goed. Fijn dat je de zak vol hebt gekregen :hugs:

Ik kreeg afgelopen keer een flesje warm water in mn hand toen m’n donatie weer te traag ging, en daarna stroomde het er echt uit. Denk dat ik daar de volgende keer maar direct om vraag was echt een wereld van verschil. Heb te koude handen.

2 likes

Jaa dat werkte voorheen bij mij ook, maar het wordt steeds ingewikkelder lijkt het :thinking:

Waar ik trouwens dit weekend met mn nichtje achterkwam, je kunt via de website van sanquin via mijn sanquin allerlei gegevens over je eerdere donaties inzien, wat je hb en bloeddruk was en hoeveel minuten je donatie duurde. Vond dat wel leuk om te kunnen zien!

3 likes

Oh wat leuk, heb mij direct even aangemeld. In september was dat volgens mij alleen voor plasmadonoren, leuk dat bloeddoneren het nu ook kunnen zijn.

Van mijn 11 donaties zijn er 4 mislukt. Mijn snelste donatie duurde 9 minuten, maar meestal heb ik wel echt 14 of 15 minuten nodig.

1 like