Bloed/plasma doneren topic

Ik vond dat ook een erg goede motivatie, had me ook meteen ingeschreven toen ik onder de 30 zat.

2 likes

voor de mensen die regelmatig problemen hebben met hun HB/ijzer bij doneren; rauwe spinazie met appelsien

2 likes

En appelstroop! Zit ook veel ijzer in :slight_smile:
Edit: dat valt dus vies tegen haha

Ik heb vandaag mijn set gekregen om een monster op te sturen voor stamceldonatie! Helaas ben ik ziek én heb ik een koortslip dus ben bang dat ik een week moet wachten

1 like

Wow ik was gister bloed gaan doneren, was later echt finaal door mijn verband heen gebloed en de binnenkant van mijn arm is nu echt heel blauw en beurs👀 nog nooit gehad dit

Heb je zwaar getild of veel bewogen? Ik heb wel eens een hele boodschappentas ondergebloed, bleek toch niet zo slim om die met die hand te dragen :grimacing:

Wat is een tijd geleden? Vrouwen mogen maar 4x per jaar, dus dat je soms vrij lang moet wachten kan kloppen. Volgens mij schrijven ze je niet meteen uit als je 1x niet bent geweest.

@lanarose ze schrijven je idd niet uit hoor, ze bellen je eerst heel vaak haha. Ook als ze je bloedgroep met spoed nodig hebben kunnen ze je opbellen (voelde me toen zo speciaal!).
Tegenwoordig doneer ik plasma maar tis heel slecht, de helft vd keren ga ik niet. Dit school
jaar zal ik braaf iedere maand gaan, echt! Ze bellen me daarna ook altijd heel vaak voor een nieuwe afspraak, vind dat wel goed van ze.

Ja plasma mag altijd, en omdat ik steeds niet ga schiet het niet op. Maar eigk vind ik het goed te doen, neem mn ereader mee en half uur is zo voorbij. (tip: ik haat die naald dus ze leggen er altijd een handdoek overheen)

1 like

Niet getild, wel veel bewogen (fietsen/wandelen), zal me de volgende keer wat rustiger houden om te zien of dat werkt. Dank!

Binnenkort weer bloed geven! Eet sinds juli geen vlees meer dus ben eigenlijk wel benieuwd of mn hb nu lager is…

1 like

Yay goed topic! Ik doneer ook. Begonnen met bloed en vrij snel overgestapt naar plasma toen ze vertelden dat daar meer van nodig is. Ben nu zwanger dus dan mag je niet doneren maar daarna ga ik weer. Heb laatst ook bloed gedoneerd voor Alzheimer onderzoek (vriendin van me is daar mee bezig), dat was ook heel tof! Was in zo’n speciaal onderzoekscentrum.

2 likes

Je hebt een grote voorraad vitamine B12 in je lichaam, dus je hebt meestal niet binnen een paar maanden al een tekort

1 like

Oh kijk haha, dat valt dan weer mee!

Ik mag morgen weer plasma doneren!

1 like

Het mijne is sindsdien alleen maar hoger. Had vaak net 7.8 - 8 en nu is het altijd minimaal 8.5

2 likes

Hoor net dat mijn zusje de volgende keer mee wil om eens te kijken! Ze wil misschien ook bloeddonor worden. Yes, vind ik leuk! :blush:

1 like

@littlenumbers hb is toch ijzer en heel iets anders dan b12? Ik ben als vegan eens afgekeurd vanwege mn hb maar als vleeseter ook. Heb altijd het gevoel dat het zo random is. (Vorige x dus 7.6,7.3,7.0 ofzo) voor hetzelfde geld was het toen dus de 4e x wel 8 geweest.

Edit neemt niet weg dat ik ook altijd wil weten wat het dan precies is!

Hb is je hemoglobine, dat zit in de rode bloedcel en zorgt voor het vervoer van zuurstof in je bloed. Om zuurstof te kunnen binden heb je ijzer nodig.
Bloedarmoede kan ontstaan op basis van een ijzertekort, maar kan ook ontstaan op basis van een vitamine B12 tekort, foliumzuurtekort, of oa in het kader van een chronische ziekte, actieve infecties, beenmergproblemen of kwaadaardigheden.
Vitamine B12 en foliumzuur (vitamine B11) zijn nodig voor de aanmaak van de rode bloedcellen.

2 likes

Ik ben ook bloeddonor en ben net weer geweest. Het ging echt goed gelukkig. Ik krijg meestal pas wat later op de dag last, maar ik hou er nu rekening mee door echt rustig aan te doen de rest van de dag. Ik heb afgelopen zomer bloedarmoede gehad, dus ergens vind ik het wel een beetje spannend om nu dan weer een halve liter af te staan maar het zal wel loslopen :slight_smile: Gelukkig hadden ze roze koeken! Die zijn zo vaak op bij ‘mijn’ locatie.

1 like