Bloed/plasma doneren topic

Ik ben gister ook geweest voor de tweede keer. Heb vorige keer nergens last van gehad, maar deze keer ging ik meteen vanuit mijn werk door en daarna meteen door naar de bios… Was toch wel echt duizelig en buiten adem nadat ik de trap in de bios was opgelopen. Gelukkig daarna lekker zitten met zoetigheid :stuck_out_tongue:


Vandaag was de 25e keer!

6 likes

:clap::clap::clap:
Goed joh! Ik heb ook mijn oproepkaart gekregen en ben eindelijk een keer niet ziek/op reis geweest/getattoeerd/gepierced. morgen komt eigenlijk het beste, maar kan dan alleen tussen 8-12 :expressionless: en dan moet ik werken. Dus nu staat maandag op de planning

3 likes

Beter maandag dan helemaal niet :slight_smile:

1 like

Ik heb al 5 keer bloed gedoneerd, binnenkort voor de 6de keer :slight_smile:

3 likes

Ik heb mijn oproep kaart voor de 3e x bloed doneren binnen gehad, ga volgende week maandag…

Ik vind het best spannend, ik heb angst voor naalden dus het moment zelf vind ik echt verschrikkelijk. De afgelopen 2x ben ik ook nog een aantal dagen flink moe geweest erna (2/3 dagen).

1 like

Maar wat goed van je dat je toch gaat! Misschien kun je wegkijken tijdens het aanprikken of vragen of ze er een doekje over leggen. En dan je telefoon of iets te lezen mee voor onderwijl, dan is het vast gauw weer voorbij. Succes alvast!

1 like

Wat goed dat je gaat! Ik word zelf naar van naalden, ik kijk altijd weg bij het prikken en adem diep uit. Helpt enigszins, daarna legt ze een handdoek erover heen (vraag ik altijd) zodat ik dat beeld niet zie.
Als je er zo’n last van hebt en je hebt niet die superdoelgroep dan kan je mss ook plasma gaan doneren? Ik doe dat nu en tis wel een langere zit maar je krijgt je bloed direct terug dus je hebt daar geen last van.
En also er is een gigantisch gebrek aan plasma donoren terwijl de vraag naar plasma wel toeneemt

1 like


Het spoot eruit bij het aanprikken.
En het wordt blauw.
Voortaan weer links prikken maar

1 like

Lijkt me echt verschrikkelijk om langer met zo’n naald in je arm te zitten dan bloed doneren (wat voor mijn gevoel al jaren duurt)

Misschien als ik vaker gedoneerd heb dat ik meer oké met naalden ben en plasma kan gaan doneren maar voor nu heb ik liever last ervan erna dan dat ik nog langer met die naald in me moet zitten :open_mouth:… Ik ben mega gestresst en moet moeite doen om normaal te ademen als die naald erin zit…

Trouwens die tip van het doekje erop lijkt me een goed plan, dat doen ze tot nu toe niet bij mij.

Dit doen ze bij mij ook altijd als ik zeg dat ik die naald absoluut niet wil zien haha. Scheelt wel, dan kan ik wel gewoon kijken naar het schermpje hoe snel het gaat zonder die naald te zien

1 like

Ik ben nu al 2 jaar bloeddonor en ben maar 2 keer opgeroepen… Heb B+, komt dat dan zo weinig voor?

Ja dat las ik laatst op de facebook pagina van Sanquin!

1 like

Haha wat toevallig! Klopt dus dat ik niet zo vaak word opgeroepen.

1 like


Ze hebben echt flink misgeprikt twee dagen geleden.
Normaal heb ik geen last met plasma geven :thinking:

Ik heb het ook eens gehad :frowning: toen zat die mis en werd het allemaal verkeerd teruggegeven met plasma geven. Kwamen ze pas na de 2e teruggave achter. Was ook zo blauw maar doordat ik echt uren had gekoeld had ik gelukkig geen pijn.
Vond het daarna wel echt een tijd eng om plasma te geven

Ik heb besloten om plasma te gaan geven ipv volbloed, omdat ik daar vaak toch nog (te) lang last van had. De vorige keer zou ik voor het eerst plasma geven, maar toen was mijn hb te laag. Als het goed is mag ik volgende maand weer geven, maar ik word wel een beetje bang van jullie verhalen. Bloed geven heb ik nooit een probleem gevonden, maar dat er nu iets terug in je lichaam gaat dat eruit is geweest vind ik toch niet echt een comfortabel idee. Hopelijk valt het mee!

1 like

De eerste x voelde ik het een beetje dat het terugkwam en dat was maf, maar niet te vergelijken met bv injecties krijgen.
Ik vind het best chill om plasma te geven :). Was na bloeddonatie eens flauw gevallen en hiermee kan ik altijd direct weer door

1 like

Zijn hier anderen die ook weleens getest zijn op hun ijzer? Dus niet dat hb prikken, maar echt dat ze een extra buisje bloed afnemen voor een ferritinetest (als ik het goed onthouden heb). Mij werd uitgelegd dat je die test krijgt als je hb een aantal keer aan de lage kant is, omdat je aan het ijzergehalte eerder ziet dat je waarde de (te) lage kant op gaat dan aan het hb prikken. Ze willen voorkomen dat je daar komt om te geven en dan niet mag vanwege te laag hb.
Anyway, ik kreeg de laatste keer te horen dat ze mijn ijzergehalte zouden gaan testen en de keuringsarts gaf al aan dat het hem niet zou verbazen als het te laag zou zijn. Week later had ik idd een brief op de mat dat mijn ijzergehalte te laag is en ik 12 maanden niet mag doneren.

Arts gaf toen ook aan dat ik er niets mee hoefde te doen omdat ik geen klachten heb en het ijzergehalte na een tijdje niet doneren vanzelf wel weer op peil komt, maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen van anderen of dit ook echt zo is. Zou het niet leuk vinden als ik over een jaar weer mag en mijn ijzer dan wéér te laag blijkt.