Zijn hier anderen die ook weleens getest zijn op hun ijzer? Dus niet dat hb prikken, maar echt dat ze een extra buisje bloed afnemen voor een ferritinetest (als ik het goed onthouden heb). Mij werd uitgelegd dat je die test krijgt als je hb een aantal keer aan de lage kant is, omdat je aan het ijzergehalte eerder ziet dat je waarde de (te) lage kant op gaat dan aan het hb prikken. Ze willen voorkomen dat je daar komt om te geven en dan niet mag vanwege te laag hb.
Anyway, ik kreeg de laatste keer te horen dat ze mijn ijzergehalte zouden gaan testen en de keuringsarts gaf al aan dat het hem niet zou verbazen als het te laag zou zijn. Week later had ik idd een brief op de mat dat mijn ijzergehalte te laag is en ik 12 maanden niet mag doneren.
Arts gaf toen ook aan dat ik er niets mee hoefde te doen omdat ik geen klachten heb en het ijzergehalte na een tijdje niet doneren vanzelf wel weer op peil komt, maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen van anderen of dit ook echt zo is. Zou het niet leuk vinden als ik over een jaar weer mag en mijn ijzer dan wéér te laag blijkt.