Boekenclub: Yellowface - R.F. Kuang

Het leek me wel leuk om eens samen een boek te lezen en hier samen te bespreken!

Nou moeten we dan natuurlijk nog wel kiezen wat voor boek we gaan doen. En of we eerst voor genre kiezen en dan uit een paar boeken kiezen, of hoe we dat dan doen.

Regels boekenclub:

Spoilers : Mogen openlijk worden gepost, maar je mag niet vooruit gaan lopen op het schema. Als je op bijvoorbeeld: Week 1 loopt van 2 tot en met 13 september. Op vrijdag 13 september mag je hoofdstuk 1 tot en met 7 bespreken na 12:00. Je mag dan geen reacties op hoofdstuk 8 plaatsen. Dit mag pas op vrijdag 20 na 12:00. Zo kunnen mensen het topic vermijden als ze nog achterlopen en hoeven ze niet bang te zijn voor spoilers.

Boek kiezen : Na elke voltooide boekenclub komt er nieuwe een poll met verschillende genres. Deze sluit na 24 uur. Daarna mag iedereen titels aandragen. Deze worden in een pol gezet en zo kunnen mensen stemmen (24 uur lang). Daarna wordt een poll gemaakt van de top 3 loopt deze ook weer 24 uur en de winnaar hiervan gaan we lezen. Er wordt dan een nieuwe verdeling gemaakt en gaan weer aan de slag. De boekenclub zal altijd per vrijdag gaan lopen. De bespreking vind altijd na 12:00 plaats. Zo kunnen we een gehele week door discussiëren.

Boekenclub boek #1: Emma – Jane Austen

Het is zover: Het stemmen is voorbij, de data staan klaar en de meesten hebben het boek al in de aanslag. De eerste officiële FF boekenclub gaat van start. Hebben jullie er zin aan? Zijn we al bezig maar zie je dit nu pas? Kom er gezellig bij!

Verdeling gaat in hoofdstukken en komt neer op ongeveer 50 pagina’s per week. De introduction wordt niet meegenomen. Dit omdat dit per editie anders kan zijn.

In week 3 hebben we minder pagina’s omdat dit volume one afsluit in het boek en in week 6 weer omdat we dan overgaan op volume three. Deze is onderverdeeld in drie delen. Zo blijven de delen bij elkaar en kunnen we deze per deel goed bespreken. Verder heeft de ene editie in volume two/three, nieuwe hoofdstuk telling, andere tellen door. De tussen haakjes gegeven nummers zijn de doorgetelde hoofdstukken.

Verdeling:
Volume one

Week 1: Hoofdstuk 1 tot en met 7; (2 t/m 13 september, bespreking 13.09 na 12:00)

Week 2: Hoofdstuk 8 tot en met 13; (14 t/m 21 september, bespreking 21.09 na 12:00)

Week 3: Hoofdstuk 14 tot en met 18; (22 t/m 27 september, bespreking 27.09 na 12:00)

Volume two

Week 4: Hoofdstuk 1 (19) tot en met 7 (25); (28 september t/m 4 oktober, bespreking 04.10 na 12:00)

Week 5: Hoofdstuk 8 (26) tot en met 13 (31); (5 t/m 11 oktober, bespreking 11.10 na 12:00)

Week 6: Hoofdstuk 14 (32) tot en met 18 (36); (12 t/m 18 oktober, bespreking 18.10 na 12:00)

Volume three

Week 7: Hoofdstuk 1 (37) tot en met 6 (42); (19 t/m 25 oktober, bespreking 25.10 na 12:00)

Week 8: Hoofdstuk 7 (43) tot en met 12 (48); (26 oktober t/m 1 november, bespreking 01.11 na 12:00)

Week 9: Hoofdstuk 13 (49) tot en met 19 (55); (2 t/m 8 november, bespreking 08.11 na 12:00)

En dan zijn we klaar met het boek! In week 10 zal er weer een pol met genres online komen, waarna iedereen weer titels kan aanleveren en weer kunnen stemmen voor het volgende boek.

Vindplaatsen Emma:

ENG:

Gratis ebook: Emma by Jane Austen | Project Gutenberg
Gratis Luisterboek: https://www.gutenberg.org/ebooks/19839
Te koop: Emma, Jane Austen | 9780141199528 | Boeken | bol

NL:

Te koop: LJ Veen Klassiek - Emma, J. Austen | 9789025369859 | Boeken | bol

https://www.forumfeminarum.nl/t/boekenclub-1-emma-j-austen/12642/304?u=lula

18 likes

Stel vooral voor welke genres of soort boeken je leuk vindt!

1 like

Jaaa, leuk, ik ben voor! Ik ben niet actief in het boekentopic omdat ik steeds vergeet te reageren maar lees snel en graag. Ik sta open voor alles op zoetsappige young adults en boeken die in de eerste persoon zijn geschreven na, denk ik.

1 like

Misschien leuk als we klassiekers lezen? Van die boeken die je ‘gelezen moet hebben’, omdat je daar vaak wel een zetje bij kan gebruiken en er vast goed over te discussiëren is.

24 likes

Dat is ook wel een goeie ja! Maar dan wel voor een keer niet alleen maar klassiekers, anders raak ik nu al ontmoedigd :joy:

2 likes

+1 :joy:

Dat lijkt me ook tof! Ik heb één keer meegedaan met een boekenclub en toen lazen we De gebroeders Karamazov in twee maanden, elke twee weken praatten we dan over een deel. Zoiets langs/zwaars is natuurlijk niet voor iedereen, maar er is zat literatuur die voor bijna iedereen vermakelijk kan zijn, denk ik.

2 likes

Vet leuk idee! Ik ben het eens met @Zemraluani, ik denk dat inhoudelijke discussies in zo’n clubverband leuker/leerzamer zijn als het wat zwaardere boeken zijn

3 likes

Denk gewoon afwisselen qua genre en je dan per genre kan bepalen of je mee wilt doen die ‘ronde’?

3 likes

Ohjaaa love Russische literatuur.

Maar bijvoorbeeld The Bronte zussen heb ik ook vet veel boeken van, maar nog nooit gelezen omdat ik het toch een beetje intimiderend vind. En zou het leuk vinden om daarover te discussiëren.

fantasy boeken of reeksen spreken me echt totaal niet aan, Maarja dat lijkt wel het populairste onderwerp in het boekentopic. We zouden altijd nog kunnen splitten in wat “zwaardere kost” en de wat meer weglezertjes.

10 likes

Ik stem ook voor een klassieker :blush:

6 likes

Helemaal leuk, ik doe graag mee! Ik lees vooral fantasy, thrillers en ya, maar vind het ook niet erg om eens wat anders uit te proberen :slight_smile:

Ja dat ligt een beetje aan de lengte van hoofdstukken denk ik, maar wekelijks een ‘doel’ lijkt me wel goed

3 likes

Dit lijkt mij wel prima. Ik vind het ook een leuk idee en zou wel mee willen doen maar heb ook het idee dat veel boeken in het boekentopic heel andere boeken zijn dan die ik lees. Ik zou het dus wel fijn vinden om gewoon te kunnen cherrypicken op basis van of het me een leuk/interessant boek lijkt of niet.

Als er genoeg animo is zou je ook nog kunnen overwegen verschillende clubjes per genre naast elkaar op te zetten.

1 like

Oh supertof dit!! Ik vind klassiekers ook heel leuk, dan lees ik misschien eindelijk eens iets uit

1 like

Nouja klassiekers dus, maar wat klik Ik dan aan?

wil wel graag meedoen maar mezelf kennende lees ik uiteindelijk toch niet mee

1 like

Ik mis weer eigenlijk ‘gewone’ romans/literatuur. Net als veel klassiekers dus maar dan hedendaags.

Edit: en overige non-fictie en/of essaybundels ook trouwens.

1 like

Dit lijkt me echt leuk! Lijkt me dan zinvol om inderdaad af te spreken in een week een bepaalde hoeveelheid te lezen, en dan vanaf een bepaald moment mag je daar dan over posten. Want lijkt me niet chill als je alles in spoilers moet plaatsen. Natuurlijk wel als je iets wil zeggen wat verderop in het boek voorkomt waar de rest dan nog niet is.

2 likes

Er hebben pas 7 mensen gestemd dus lijkt me niet zo’n ramp toch? Als we daadwerkelijk ee n goed overzicht willen voor we de club gaan starten wel handig misschien.

1 like