Boekenclub: All Fours - Miranda July

Dit was mijn recensie op Goodreads:

“Leuk om eens zo’n klassieker te lezen! Het boek leest echt als een politieonderzoek: eerst de feiten, dan de verhoren en op het einde de oplossing. Ik voelde al wel aan in welke hoek de oplossing moest zitten, maar ik had de oplossing niet helemaal voor ogen. Als je dit boek nog eens leest, vallen hints weer op een andere manier op, denk ik. Enig kritiekpuntje: ik heb niet een compleet beeld van alle personages gekregen, ik kon ze soms niet helemaal uit elkaar houden.”

Ik heb 4 sterren gegeven, wat bij mij betekent ‘goed, aanrader’. Ik vond het leuk om eens zo’n soort boek te lezen. Ik moest ook wel lachen om de alwetendheid/genialiteit van Poirot. Ik zei het hierboven ook al maar ik zag echt zo voor me dat hij dan weer iets geniaals zei en dat de rest dan zo vol verbazing oooooh eromheen zit. Ik vond dat heel tekenend voor het tijdsbeeld, nu zijn we gewoon verwend met alle diepgaande boeken en series denk ik.

@LaPetiteRobeNoire Ik kende het verhaal nog niet. Ik had wel door in welke hoek het zat (het meisje) en door alle dwaalsporen dacht ik ook wel van er klopt iets niet bij al die reizigers. Maar de clou zelf vond ik nog wel verrassend.

Leuk om het zo met een boekenclubje gelezen te hebben!

4 likes

Leuk om te lezen wat jij ervan vond! Klopt wel dat de personages vrij vlak blijven, ik denk vooral omdat het er zoveel zijn en ze eigenlijk alleen twee korte gesprekken met Poirot hebben.

Ik weet niet of ik dat met je eens ben. Ik denk wel dat we tegenwoordig liever verhalen zien met ‘helden’ die niet perfect zijn en ook fouten kunnen maken (en dat dat soort verhalen er ook veel meer zijn), en dat het wat dat betreft echt een tijdsbeeld is, maar ik zou niet durven zeggen dat over het algemeen boeken/series/films tegenwoordig diepgaander zijn dan vroeger.

1 like

Ik heb niet meegedaan, maar wel ooit dit boek gelezen en je moet Agatha Christie boeken ook echt voor lekker tussendoor zien. Haar boeken hebben mij zo vaak uit een leesdip gehaald. Ik ben wel meer miss marple fan. Hoewel ik qua tv-serie weer Poirot fan ben haha.

(De beste poirot versie, niet die nieuwe films)

Ik moet misschien ook maar eens met de boekenclub meedoen, want het is al weer even geleden dat ik een boek heb uitgelezen.

6 likes

Als je een detectiveverhaal in vroegere tijden wel leuk vond, maar binding met de personages en achtergrondverhaal miste zou ik je aanraden om een keer een van de Sherlock Holmes boeken van Arthur Conan Doyle te lezen! Dus niet de korte verhalen, maar een van de romans.
A Study in Scarlet is de eerste (waarin Holmen en Watson elkaar ook ontmoeten), en ik weet nog dat ik daarin echt heel erg meeleefde met de personages, vooral in het tweede deel van het boek.

Misschien ook een leuk boek voor de boekenclub een keer.

2 likes

Ik heb 'm ook uit!
Ik vond het leuk eens een ouder boek te lezen. Alle boeken die ik normaal lees zijn de schrijvers hooguit nu pensioengerechtigde leeftijd.
Ik kwam er ook pas na deel 1 in, en vond bijvoorbeeld die opsomming vh lijstje echt niet leuk lezen. Uiteindelijk de helft vh boek vandaag uitgelezen. Heb wat notities gemaakt dus zal die ff delen

• Ik vond er soms best grappige stukken in zitten, zoals mevrouw Hubbard die zegt dat ze d’r juwelen in een sok onder d’r kussen heeft gelegd maar dat dat eigenlijk helemaal niet prettig ligt.
  • Soms waren de zinnen enorm onnodig lang, en dan ook met stoffig taalgebruik. Verminderde wel m’n leestempo.
  • Ik vond de karakterbeschrijvingen echt heel mooi, kunnen boeken van nu wel een puntje aan zuigen. “vlug en lenig schreed Antonio de restauratie binnen. Hij had een uitgesproken Italiaans voorkomen ; donker van uiterlijk met een opgewekt zonnige blik.”
  • De zelfingenomenheid van Poirot lag er soms iets te dik bovenop. Dat die echt verbaasd was dat die andere 2 niet doorhadden wat er gebeurde.
  • Sommige details vond ik onnodig (zoals dat Engelsen de deur open laten staan) maar anderen vond ik weer heel leuk (zoals dat de graaf en gravin samen bedacht hadden de H te verbergen).

De ontknoping had ik niet geraden. Ik dacht heel de tijd dat dat meisje nog leefde dat uit 't raam gesprongen was en dat zij de moord had gepleegd.
Ik miste ook wel de leeftijdsschattingen vh gezelschap. Duurde echt lang voor ik door had dat die prinses heel oud was. En die gravin blijkbaar niet oud was.
Ik had niet zo’n last van de stereotyperingen in het boek terwijl ik dat normaal heel vervelend vind. Ik denk omdat ik ze echt te driedubbel dik vond, het daarom niet zo serieus nam en het natuurlijk ook wel echt een oud boek is.
Ik miste het meespeuren trouwens ook wel, normaal lees ik Scandinavische detectives. Maar daar heb ik ook nooit het idee dat ik het kon raden dus wat dat betreft gaan ze gelijk op haha.
Ik zou het 3,5 ster geven.

7 likes

Zullen we weer een ronde doen voor november
/december?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Als je al een leuk boek weet, deel hem! Dan kunnen we snel een nieuwe poll maken. Het liefst een boek wat makkelijk te krijgen is.

Edit: zal ik zaterdag een poll maken met de boeken en dan maandag om 1400u ofzo de poll sluiten?

Ik heb even in mijn lijst en de bieb app gekeken en heb drie suggesties!

2 likes

Ik nomineer:

en

De eerste zie ik geregeld in de kringloop, de tweede is wat nieuwer.

3 likes

Mij lijkt dit een leuk boek om te bespreken!

Ik nomineer de geheugenpolitie

Greenwood heb ik al gelezen en vond ik niet zo’n leuk boek. Wel een heel geschikt boekenclubboek trouwens.

4 likes

Die van Cindy Hoetmer is niet beschikbaar voor ereader zag ik :-1: dus die mag eraf

1 like

Ik nomineer “Picknick op het IJs” van Andrej Koerkov!

1 like

Een dag te laat, maar hier de poll!

• Hebben en zijn, Dimitri Verhulst
  • Het schuilhuis, Rachel van Charante
  • De waarheid over ze zaak Harry Quebert, Joël Dicker
  • Greenwood, Michael Christie
  • Het kleine meisje van meneer Linh, Philippe Claudel
  • De geheugenpolitie, Yoko Ogawa
  • Picknick op het Ijs, Andrej Koerkov

0 stemmers

Als je omhoog scrolt kun je linkjes naar de boeken vinden. Je kan 2 boeken kiezen. De poll sluit morgenavond om 20:00u. Als er nog geen winnaar is, maak ik een poll van de hoogste twee. Die sluit dan dinsdagavond om 20:00u.

3 likes

Hoihoi, de uitslag van de poll is bekend! We gaan met z’n allen het boek ‘de geheugenpolitie’ van Yoko Ogawa lezen. Zullen we als einddatum 11 december 2022 doen?

Ga je mee doen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Het lijkt mij leuk om net als de vorige keer tussendoor ook dingen te delen door spoilers te gebruiken. Het is dan wel handig om er bij te zetten waar je ongeveer bent in het boek. Dan kan iedereen voor zichzelf kiezen of die de spoiler wil lezen of niet.

Ik heb er weer zin in!

@moderators kan de topictitel misschien weer aangepast worden? Is het eigenlijk ook mogelijk dat we dit zelf kunnen doen?

3 likes

Ik zal de titel veranderen! Het is helaas alleen mogelijk voor de mods om titels te veranderen.

1 like

Al gelezen, wel erg mooi!

1 like

Volgens mij heb ik 'm door jou ooit op m’n leeslijst gezet :sweat_smile:

4 likes

Ha leuk! :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik heb hem ook al gelezen! Echt een mooi boek

1 like

Ik heb hem gekocht, en doe mee! Stond al een tijd op mijn TBR dus mooie gelegenheid om die nu eens op te pakken.

2 likes