Boekenclub: All Fours - Miranda July

Zullen we weer een boek gaan lezen?

• Ja
  • Nee
  • Misschien

0 stemmers

1 like

Heel wat positieve reacties, leuk. Als je een boek weet, post die dan uiterlijk vrijdag. Ik maak dan zaterdag een poll en die sluit maandagochtend.

Het handigst is dat het boek makkelijk te krijgen is ook via de (online) bibliotheek. Het mag een oud boek zijn, een nieuwe maakt niet uit. Qua gernes maakt het niet zoveel uit al is non fictie misschien wat minder handig nu. Daar kunnen we binnenkort wel een boekenclub voor doen misschien?

1 like

Goeie marketingtechniek :rofl:

1 like

Ahahaha true alhoewel je om eerlijk te zijn amper wat verdient aan een Nederlands boek (en gewoon best weinig mensen Nederlandse literatuur lezen).

Zou een stuk beter zijn als ik een lesboek voor een vak op de uni zou schrijven en deze aan leerlingen zou voorschrijven. Een slimmere strategie

O en daarnaast als mensen het irritant vinden haal ik het wel weg. Leek me oprecht leuk en iemand stelde het eerder voor in het boekentopic

edit: omg ik heb er over nagedacht en ik wil geen sluikse marketing maken voor mijn boek dus ik trek 'm terug lol

4 likes

Nee joh kan prima, zetten we gewoon in de lijst. Ik zag dat je boek online te lenen is bij de bieb, dan hoeft niet iedereen hem aan te schaffen. En ik heb ook al een aantal keren gelezen dat leden je boek hebben gekocht, super leuk.

Bij de online bibliotheek? Ik zie 'm niet!

Leuk! Hier stond eerder Veranderen: methode van Édouard Louis als voorstel, maar die hebben ze bij de online bieb niet.

Ik ga dus even weer op zoek. Ik wilde Het op één na beste leven van Tayari Jones ook voorstellen, maar die is daar ook niet verkrijgbaar.

Edit edit: nieuw voorstel is Kindertijd van Tove Ditlevsen. Het is deel één van een trilogie. Ik heb hem al eens gelezen, maar lees hem graag nog een keer. En hij is verkrijgbaar bij de bieb :orange_circle:

Samenvatting

‘Het laatste voorjaar van mijn kindertijd is koud en winderig. Het smaakt naar stof en ruikt naar pijnlijke breuken en verandering.’

Tove groeit op in een volkswijk in Kopenhagen. Ze voelt zich vaak eenzaam: ze heeft niets met de meisjes om haar heen en hun geroddel over jongens. Haar enige vriendin is de onbevreesde roodharige Ruth, met wie ze chocola uit winkels steelt. Maar ook dat wil Tove eigenlijk niet. Liever duikt ze in de paar boeken die ze van haar vader heeft gekregen, en schrijft ze versjes met de mysterieuze woorden die af en toe in haar opwellen. Kindertijd is het eerste deel uit de Kopenhagen-trilogie van Tove Ditlevsen. In Jeugd, het tweede deel, schrijft ze over de tienerjaren die voorafgaan aan haar eerste publicatie. Afhankelijkheid, het slotstuk, is een nietsontziend portret van een verslaving - en de weg daaruit.

4 likes

Mij lijkt het wel leuk om samen het boek melktanden te lezen van Emma Curvers

Samenvatting

Dit is zoals het moet gaan: je ontmoet die ene persoon, je maakt samen plannen voor morgen, dan voor volgende week, en uiteindelijk voor altijd. Lon heeft het voor elkaar. Ze heeft een vriend, een robot-stofzuiger, een hond en een huis. De muren zijn pas geverfd en het ruikt er naar mogelijkheden. Totdat alles voor haar vriend Philip helemaal niet zaligmakend blijkt te zijn. Voor ze het weet zit ze tegen haar zin in een open relatie, met hem en Xenia. Maar dat laat Lon niet over haar kant gaan. Curvers schrijft invoelend en met wrange humor over wraak, zusterschap, en de tragiek van het kleine, huiselijke ongeluk. En achtbanen. Bron: Flaptekst, uitgeversinformatie

Ik dacht we kunnen misschien ook een kinderboek doen. Mij lijkt dan het kleine huis bij de rivier van Selma Noort wel leuk.

Samenvatting

Joes hoorde Zaza’s stem, bibberend en raar hoog. ‘Joes, lieverd, wij zijn hier. Mama en papa. Kun je me horen?’ Joes durfde niet te praten en niet te huilen. Hij durfde niet te slikken. Hij durfde niet eens adem te halen. Joes en Amber wonen met hun familie aan de rivier. Ze zwemmen erin en ze klimmen in de perenbomen die langs de oever staan. Maar het wordt steeds gevaarlijker om op de smalle dijk te wonen. Het verkeer rijdt rakelings langs de huizen, en op een dag rijdt een grote vrachtwagen recht op Joes’ slaapkamer af… ‘Selma Noort schetst met empathie het pijnlijke van veranderingen en de troost van een nieuw begin.’ – Trouw ‘Prachtig, authentiek generatieportret van een hechte familie.’ - Nederlands Dagblad ‘Ontroerende en aangrijpende kinderliteratuur.’ – Het Parool Bron: Flaptekst, uitgeversinformatie

5 likes

Hierbij de poll!

• Kindertijd door Tove Ditlevsen
  • Melktanden door Emma Curvers
  • Het kleine huis bij de rivier door Selma Noort (kinderboek)

0 stemmers

Het was nogal verwarrend maar het boek ‘Aap in pak’ is nog niet in de online bieb verschenen. Ik heb hem er daarom niet bij gezet, misschien kunnen we het de volgens keer doen?

Maandag 27 februari sluit de poll automatisch om 20:00u.

Achterflap van kindertijd

‘Het laatste voorjaar van mijn kindertijd is koud en winderig. Het smaakt naar stof en ruikt naar pijnlijke breuken en verandering.’

Tove groeit op in een volkswijk in Kopenhagen. Ze voelt zich vaak eenzaam: ze heeft niets met de meisjes om haar heen en hun geroddel over jongens. Haar enige vriendin is de onbevreesde roodharige Ruth, met wie ze chocola uit winkels steelt. Maar ook dat wil Tove eigenlijk niet. Liever duikt ze in de paar boeken die ze van haar vader heeft gekregen, en schrijft ze versjes met de mysterieuze woorden die af en toe in haar opwellen. Kindertijd is het eerste deel uit de Kopenhagen-trilogie van Tove Ditlevsen. In Jeugd, het tweede deel, schrijft ze over de tienerjaren die voorafgaan aan haar eerste publicatie. Afhankelijkheid, het slotstuk, is een nietsontziend portret van een verslaving - en de weg daaruit.

Achterflap Melktanden

Dit is zoals het moet gaan: je ontmoet die ene persoon, je maakt samen plannen voor morgen, dan voor volgende week, en uiteindelijk voor altijd. Lon heeft het voor elkaar. Ze heeft een vriend, een robot-stofzuiger, een hond en een huis. De muren zijn pas geverfd en het ruikt er naar mogelijkheden. Totdat alles voor haar vriend Philip helemaal niet zaligmakend blijkt te zijn. Voor ze het weet zit ze tegen haar zin in een open relatie, met hem en Xenia. Maar dat laat Lon niet over haar kant gaan. Curvers schrijft invoelend en met wrange humor over wraak, zusterschap, en de tragiek van het kleine, huiselijke ongeluk. En achtbanen. Bron: Flaptekst, uitgeversinformatie

Achterflap het kleine huis bij de rivier

Joes hoorde Zaza’s stem, bibberend en raar hoog. ‘Joes, lieverd, wij zijn hier. Mama en papa. Kun je me horen?’ Joes durfde niet te praten en niet te huilen. Hij durfde niet te slikken. Hij durfde niet eens adem te halen. Joes en Amber wonen met hun familie aan de rivier. Ze zwemmen erin en ze klimmen in de perenbomen die langs de oever staan. Maar het wordt steeds gevaarlijker om op de smalle dijk te wonen. Het verkeer rijdt rakelings langs de huizen, en op een dag rijdt een grote vrachtwagen recht op Joes’ slaapkamer af… ‘Selma Noort schetst met empathie het pijnlijke van veranderingen en de troost van een nieuw begin.’ – Trouw ‘Prachtig, authentiek generatieportret van een hechte familie.’ - Nederlands Dagblad ‘Ontroerende en aangrijpende kinderliteratuur.’ – Het Parool Bron: Flaptekst, uitgeversinformatie

We gaan het boek Melktanden van Emma Curvers lezen. Je kan hem hier lenen bij de online bibliotheek.

Zullen we proberen het boek in 4 weken te lezen? Einddatum is dan 31 maart 2023.
Tussendoor kunnen we wel meningen en/of opmerkingen delen.

Ik zat te denken om vragen over het boek te stellen via een poll. Is dat wat?

• Ja
  • Nee
  • Misschien

0 stemmers

Ga je meelezen?

• Ja
  • Nee
  • Misschien

0 stemmers

@moderators zouden jullie de titel aan willen passen naar Melktanden - Emma Curvers? Bedankt!

2 likes

Leuk, ik ga voor het eerst meedoen!

1 like

Ik heb melktanden al gelezen, ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden!

4 likes

Ik wil eerst mijn huidige boek uitezen, maar dan wil ik graag voor het eerst meelezen.

2 likes

Ik lees ook mee! Ik twijfelde dus heb het boek gisteren geleend via de online bibliotheek om de eerste hoofdstukken te lezen. Het leest super snel, mede omdat de hoofdstukken heel kort zijn. Ben nu al op 1/4e.

Het valt me wel op dat er heel veel beeldspraak gebruikt wordt en énorm veel bijzinnen. Doe ik zelf ook veel, maar nu ik het in een boek lees merk ik pas hoe irritant 't kan zijn :grimacing:

3 likes

Ik heb hem tweedehands op de kop weten te tikken, dus ik lees ook mee! Heel benieuwd.

1 like

Ik lees ook mee, voor de eerste keer.
Alleen nog even mijn huidge boek uitlezen.

1 like

Waar staat dat precies? Ik zie het niet staan. Het is een Epub2 bestand dus het zou gewoon op je ereader moeten kunnen. Ik lees 'm digitaal op de ipad en dat is in ieder geval geen enkel probleem.

Wat vreemd, heb dat eigenlijk nog nooit gezien bij de bibliotheek. Ik zie de melding niet meer maar ik heb 'm al geleend dus dat is logisch.

Ja klopt, dat is wel vaker zo. Mega vervelend. Ik ga ‘m denk ik op mijn telefoon in de app lezen!

Hoe vinden jullie het boek tot nu toe? Ik heb alleen nog maar het deel winter gelezen. Maar hier alvast mijn mening tot nu toe. Kan ik later kijken of het veranderd.

Winter

Ik word een beetje kriegel van de hoofdpersoon. Ze is zo passief. En dan vervolgens met die kuthond. Dat ik denk, zeg eens tegen Philip dat hij op die hond moet passen, het is ook zijn hond. Het boek begint met haar moeder die denkt dat je je onafhankelijkheid verliest in een relatie. En vervolgens bewijst zij haar helemaal gelijk. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft het niet te zijn.

Qua schrijfstijl moest ik er in het begin een beetje inkomen. Het is heel beschrijvend en reflecterend, dat ben ik niet zo gewend. Normaal hou ik er niet zo van, maar nu ik er een beetje inzit vind ik het wel oké ofzo.

Het is een dun boekje, dus het zal wel snel uit zijn. Maar het verhaal weet me nog niet echt te boeien. Het levert voorlopig vooral irritatie op.

1 like