Brood bakken

Beetje off topic maar ik heb brood gehaald bij de bakker en er zit een soort laagje op, in het midden. Het voelt plakkerig. Het lijkt net alsof er een dun laagje pindakaas op zit. Als ik het aanraak blijft het ook op mijn vinger zitten. Ruikt verder niet echt ergens naar.

1 like

Heb je geen foto gemaakt?

*wandelt naar de Scheltema *

Dankjewel!

1 like

Hoe gaat het met de broodbakkers hier? Ik heb in december een roggestarter gekregen en ik ben helemaal hooked :heart_eyes: nu vier broden gebakken en ik ben op zoek naar leuke toevoegingen zoals zaden, pitten of kaas die ik ook door het deeg zou kunnen doen. Hebben jullie daar ervaring mee?

Dit is mijn brood van vanochtend! T550 bloem & Amerikaanse patentbloem (samen 450 gram) en 50 gram volkoren speltmeel. We vonden het zo lekker dat we een half brood als lunch hebben gegeten :sweat_smile:

23 likes

Broodbakmachine: houden of weg? Ik heb hem gekregen van iemand die ging verhuizen en er geen plek meer voor had omdat ik zo graag zo’n ding wilde, maar nu ik hem heb gebruik ik hem vrijwel niet… oké, helemaal niet. Ik heb hem 1x geprobeerd, en je krijgt het brood er bijna niet uit als het klaar is. En het broodje werd heel ‘compact’ en zwaar. Ik weet tussen dat je ook zonder apparaat prima brood kan bakken, dus ik overweeg om hem eruit te doen, ik heb eigenlijk de kastruimte nodig :sweat_smile:

Volgens mij weet je al wat je wil. Nou vind ik niet helemaal dat je na één keer kunt zeggen dat het niet werkt, maar als jij denkt dat je hem niet gaat gebruiken kun je er misschien ook weer iemand anders blij mee maken.

2 likes

Ik zou hem weg doen, scheelt weer ruimte en je kunt inderdaad zonder ook lekker brood bakken!

@croissant Wat een prachtig brood, echt knap gedaan!

1 like

Als hij te compact was heeft het brood niet goed gerezen. Dus te weinig gist denk ik. En eruit krijgen is soms makkelijker als je hem een kwartier laat staan. Een broodmachine moet je ook leren kennen is mijn ervaring.

Dat is ook wel een punt natuurlijk, dat leren kennen…

Het was zo’n pakket, dus als het goed is zitplaatsen genoeg gist in. Laten staan hielp in dit geval niet, dat had ik gedaan.

Misschien was het pak oud en de gist dus niet meer actief. Als het je leuk lijkt, zou ik het nog een keer proberen, met een makkelijk recept en losse ingrediënten. Uiteindelijk zitten er in brood maar 4 ingrediënten: bloem, water, gist (of een ander rijsmiddel zoals desem) en zout.

1 like

Ik ben ook begonnen met een zuurdesem starter, maar ik zit nog maar op dag drie. Ben heel benieuwd! Ik volg het recept van Laura’s bakery met roggemeel.

2 likes

Haha, ik had het pak dezelfde dag gekocht… Ik denk dat ik het nog eens ga proberen.

2 likes

Mijn starter gaat al goed! Zit nog maar op dag vier, hij ziet er nu zo uit:

Ik woon in een warm land, had al gelezen dat het wat sneller gaat in een warme omgeving.

7 likes

Vanmorgen glipte hij uit m’n handen, glas overal dus moest hem wel weggooien :persevere: Zo jammer, maargoed, heb meteen een nieuwe gemaakt.

Weer een nieuw brood, combi vab rogge volkoren en wit spelt

7 likes

Brood is mooi gelukt, ondanks dat de temperatuur lager was dan gewild. (180 gr ipv 230)
Heel mooi gerezen en smaakt heerlijk. De korst is alleen niet zo dik en crunchy als ik zou willen.

In oktober kreeg ik een nieuwe oven, nadat het glas van mijn vorige zomaar geknapt was. Deze oven kan heel heet (300 gr) en heeft pyrolyse. Bij lagere temperaturen tot 200 gr is er geen probleem, maar als de oven heter is en langer aan staat, geeft’e ineens een error. Toen dit gebeurde in november meteen een serviceverzoek gedaan bij AEG, en er moest een monteur bij komen. Maar die was niet meer beschikbaar voor het nieuwe jaar. :rage: Woensdag is deze langs geweest en aan de hand van de foutmelding wist hij precies wat er vervangen moest worden. Hoefde niet getest te worden, want nu was het goed. Drie maal raden… nee dus. Weer die foutmelding toen mijn oven net lekker warm was en het brood precies goed gerezen! Nu dus weer een afspraak gepland, voor aanstaande vrijdag. Ben benieuwd wat ze nu gaan doen.

2 likes

Ik bak al tijdje zuurdesembrood thuis. Het proces heb ik best goed in de vingers, en ik merk ook dat je brood - ook als het niet perfect is - al gauw lekker smaakt. Vandaag ook weer eentje gebakken. Waar ik vaak tegenaan loop is dat zijkanten zacht worden, in plaats van mooi stevig en crunchy. Iemand enig idee waar dat aan ligt?

Ik heb laatst ook een challah gebakken, heel leuk ook! (En lekker).

11 likes

Gebruik je stoom tijdens het bakken? Daar krijg je vaak een lekkere stevige korst van.

1 like

Ja, ik spuit wat met een plantenspray voordat ik ‘m in de oven doe (ik bak in een pan, eerst met deksel en dan eraf). Misschien volgende keer nog wat meer doen!

Ohja, dat heb ik ook wel eens gedaan! Misschien dan nog wat extra stoom erbij wanneer je de deksel eraf haalt?

Ik spuit vaak wat water op de ovenplaat die ik eronder plaats (dus niet die waar het brood op ligt) maar die stoom trekt wel snel weg. Zit nu zelf te denken om zo’n stoombakje aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee?