Brood bakken

Geen ervaring mee, maar ziet eruit als een slim ding! Wel vrij prijzig…

Sommige mensen doen ook gewoon een scheut water op de onderste bakplaat. Misschien ook nog een idee om te proberen!

Ja, dat doe ik nu dus maar ik merk dat de stoom dan niet zo lang blijft hangen. Dat bakje zou het een half uur stoom moeten genereren… Leek mij ook ideaal, maar idd wel duur vandaar dat ik hem nog niet gekocht heb :sweat_smile:

2 likes

Goeie. Ik verwarm wel goed voor, maar zeker geen uur! Ga ik proberen!

1 like

Oh ja, goeie! Ik heb zo’n ding (volgens mij), dus goed idee om dat ook te gaan checken. Ik geloof zeker dat zo’n pan niet 123 heet is.

Ik moet zeggen dat ik het soms ook wel geloof allemaal en die details me dan ineens gestolen kunnen worden :woozy_face: om vervolgens te balen van een zachte korst. Haha, het is me wat!

Heb jij een go to zuurdesemrecept? Ik volg nu ruwweg de verhoudingen uit het Niemeijer boek, maar ben ook wel benieuwd naar andere verhoudingen/methodes!

1 like

Dan zou ik hem wat langer bakken met het deksel van de pan. Dan kan hij droog en krokant bakken.

1 like

Goeie tip ook! Dank je.

Ik heb mijn eerste zuurdesembrood gebakken! Hij ziet er best oke uit vind ik, de korst is ook lekker knapperig maar hij is echt te compact met grote gaten van binnen, underproofed dus denk ik. Ik had al het idee dat hij na de stretch & folds niet echt veel gerezen was, dus daar ga ik even op letten. Ik maak straks nog een deeg en dan morgen afbakken, hopelijk gaat die beter.

Kneden jullie het deeg altijd met de hand of met een keukenmachine?

8 likes

Ik vind het een mooi begin! Met dit weer is het ook lastig om je brood thuis goed te laten rijzen als je geen rijskast hebt en het nog niet zo warm is in huis. Zuurdesem gaat toch wel makkelijker als het een graad of 21 - 23 is in huis.
Ik vind hem persoonlijk nog wel wat licht, dus misschien dat de structuur wel wat fijner wordt als je hem iets langer doorbakt. Ik doe het gedeelte zonder deksel altijd tot ik tevreden ben met de kleur. Je zou ook nog een thermometer kunnen gebruiken om te kijken of hij goed is, brood moet ca 95 graden worden.

2 likes

Bedankt voor de tips! Die zijn erg welkom. Ik woon in het buitenland en het is hier zeker 27-28 graden dus dat zit in ieder geval mee! Ik twijfelde inderdaad ook over of ik hem er al uit moest halen of niet, ik zal de volgende wat langer bakken. Ik heb ook een thermometer dus dat ga ik ook checken.

Ik kwam er ook achter dat ik per ongeluk teveel actieve starter had gebruikt (50gr ipv 25, ik volgde het recept van laura’s bakery). Nouja, morgen weer een poging :blush:

1 like

Heeft er iemand een linkje voor een goede zuurdesem starter
Of kan iemand het uitleggen
Met de zoekfilter was het me niet gelukt

@George had hier een recept van!

Maar had begrepen dat het nu wat koud in huis is om hiermee te beginnen, dus ik wacht even tot de lente.

Ken je dit tabelletje?

Ik vind deze echt heel handig, inderdaad een thermometer gebruiken en dan heb je qua tijd een richtlijn (wel altijd goed opletten hoe je deeg eruit ziet). Ik zet het deeg altijd in de oven met alleen het lampje aan. Het lampje geeft net wat meer warmte en daardoor zijn mijn bulkrijs tijden redelijk constant.

@Mette12 dit recept is ook fijn: https://www.maison-viridi.com/zelf-de-ultieme-zuurdesem-starter-maken/

3 likes

Heeft dat echt invloed, welke tempratuur mag het zijn. In huis is het niet heel koud

Ik heb het recept van Laura’s bakery gevolgd, ik ben dus ook pas net begonnen maar vond de uitleg wel duidelijk en het recept voor de starter vrij simpel.

@Ouioui nee dit ken ik niet! Ik ga hier wat meer over lezen, dankjewel!

2 likes

Daar ben ik met poging twee, die beter is gelukt! Ik heb hem wat langer laten rijzen in de koelkast, langer gebakken en ook de temperatuur gecheckt (die toen al 100 was, volgende keer iets eerder checken). Ik vind hem wel wat compact maar hij ziet er beter uit dan de eerste, die was nog compacter en had grote gaten.

16 likes

Heeft iemand hier een rijskast toevallig? Zo ja, welke en vind je het een meerwaarde?

Ik heb voor m’n verjaardag een zuurdesem boek gekregen (die van de norse Noren die @grace hier volgens mij ook wel eens deelt), ben benieuwd of ik er wat van bak (ha ha ha).
Vrees nu al wel dat mijn huis te koud is, recept suggereerde starter bij 25 graden bewaren maar dat is het hier sowieso nergens

4 likes

Misschien in de buurt (of op) je cv-ketel?

Heb geen CV-ketel in huis! Ik heb 'm voor nu in de magnetron gezet (die uit staat obviously), daar is in elk geval geen tocht enzo. laat daar ook meestal m’n deeg rijzen en dat gaat daar wel beter dan gewoon in de keuken in de winter, maar we zullen zien!

2 likes

En @Virago kun je het niet laten rijzen met alleen het lampje aan in de oven? Bij mij wordt het deeg dan 27C, perfect om te rijzen.

Die rijskasten zijn behoorlijk prijzig en nemen ook veel ruimte in (maar als je de ruimte hebt kan ik me voorstellen dat het fijn is!)

1 like