Ja klopt! Ik bak hem in de oven in een gietijzeren pan. Doordat hij in een pan zit blijft het vocht bewaard en rijst hij mooi, deze is 20 minuten met deksel en daarna en 20 minuten zonder deksel gebakken op 240 graden
Ik heb vandaag voor het eerst een no-knead brood gebakken volgens dit recept maar ik vond het heel lastig om het deeg vanuit de kom netjes op het papier te krijgen. Opbollen ging ook niet, daar was het deel veel te plakkerig voor. Hij is daardoor wat platter geworden dan ik gehoopt had:
Iemand nog tips om dit goed te kunnen doen?
Ik heb deegschrapers om het deeg uit de kom te halen. Ook strooi ik wat bloem op mijn aanrecht een een beetje op het deeg om het op te bollen, maakt het meteen minder plakkerig en dan kan hij eigenlijk zo op het bakpapier. Moet alleen oppassen dat je niet teveel bloem gebruikt.
De eerste vraag die ik heb is, heb je dit in een plastic of keramieken kom laten rijzen? Ik deed het eerst in een metalen bowl, en dat werkte niet. Sinds ik het in een plastic of een glazen kom doe, is het stukken beter.
Ten tweede, zo’n hoge hydratatie is heel moeilijk werken. Zeker met weinig ervaring werkt het om veel bloem te gebruiken. Ik bloem de bovenkant van het gerezen deeg, en ruim het werkblad. En dan keer ik de kom om op het bebloemde werkblad. Zo zijn de boven en onderkant van het deeg bebloemd en kun je iets beter opbollen. Het helpt ook om wat youtube filmpjes over opbollen te bekijken. En je kunt het water iets terug te brengen. 87,5% is ook wel heel hoog. Probeer eens 300 ml water (=75%) hydratatie.
Ten derde, ik vind de rijstijd in dit recept echt heel erg kort. Zeker voor zo’n hoge hydratatie. Ik zet het deeg gerust een hele nacht in de koelkast om te rijzen. Dan komt er veel meer kracht in het deeg. En om het deeg iets meer start te geven doe ik na het mengen van de ingrediënten 4 keer een rondje stretch & fold, en dan een 15-20 min. rust. Stretch en fold is geen kneden, maar je krijgt zo wel meer gevoel voor het deeg en je zult merken dat de gluten ontwikkelen in dit eerste uur.
Succes!
Dankjewel voor je tips! Ik bak vaker brood, maar dat kneed ik altijd en dan is het opbollen geen probleem. Maar dit deeg was idd heel nat, dan zal het daar ook wel aan gelegen hebben. Ik ga het nog een keer proberen met wat minder water. Ik had wel een plastic kom gebruikt, die gebruik ik vaker en gaat altijd prima. En de rijstijd leek me ook kort, al was ie wel verdubbeld in grootte. Ik ga hem toch even stretchen en vouwen de volgende keer, ik wilde er nu ook zo min mogelijk aan zitten eigenlijk .
Het probleem was trouwens ook dat ze hem vanuit de kom meteen op het bakpapier (met bloem) storten @PizzaFunghi en @grace, dat maakte het opbollen met natte handen of een schraper gebruiken onmogelijk.
Ik wil ook brood gaan bakken! Bak wel gebak (cake koekjes taarten ect) maar nog nooit brood geprobeerd. Maar vers gebakken brood is zooo lekker.
Zag een broodvorm van Emile Henry voorbij komen en leek me handig, maar geen idee of t zinnig is om te kopen? Hebben jullie hier ervaring mee of tips?
https://www.fonq.nl/product/emile-henry-broodbakvorm-s/512423/
Heb je geen gietijzeren pan als je graag een vorm wilt gebruiken?
Ik heb 1 gietijzeren pan maar die is vrij groot dus dan worden al mijn broden of vrij plat of heel groot dacht ik? Dit is natuurlijk meer de vorm van een brood dus ook makkelijker bewaren of zo?
Ik wil niet per se een vorm hoor, ik zit me gewoon af te vragen of het handig/zinnig is om te hebben. Heb een tegoedbon van Fonq die binnenkort op moet dus ben op zoek naar iets leuks binnen het budget dus vandaar dat ik me afvraag of dit iets is om te hebben. Maar als jullie zeggen “nee heb je echt totaal niet nodig” dan doe ik t niet maar heb gewoon geen idee haha.
Ik heb niet eens een gietijzeren pan, ik bak in een BK Fortalit braadpan. Gaat prima.
De grootte van je brood is eigenlijk het recept. Ik ga voor rond de 400 gr bloem plus nog wat zaden. Dat levert een mooi bolletje op.
Dat hoeft niet per se! Een stevig brood kun je ook opbollen en zo afbakken, voor een zachter brood heb ik ook wel eens een cakeblik gebruikt en voor iets van focaccia gebruik je een bredere ovenschaal. Dus ik zou lekker wat anders kopen van je bon!
Leuk croissants! Uit mijn pogingen heb ik geleerd dat ze niet zo lekker gaan als het koud is in huis. Dan duurt het rijzen te lang en worden ze niet zo mooi. Dus ik zou ze laten rijzen in de oven op een lage stand als dat kan, of even wachten tot het warmer wordt in huis. Verder krijg je het mooiste resultaat als je je deeg echt op maat uitrolt zoals in de recepten, dan krijg je hele gelijkmatige croissants.
Ik heb dit recept gebruikt voor mijn eerste zelfgebakken brood en vond het erg lekker! Was ook makkelijk te maken, heb het met m’n handen gekneed. Kreeg niet voor elkaar zoals in haar tip dat het een heel dun vliesje werd bij uit elkaar trekken, dus had waarschijnlijk nog lekkerder gekund, maar was erg tevreden. De zaden die ik er aan het einde bovenop deed bleven bij mij overigens echt niet zitten.
Die ziet er lekker uit! De zaden kun je laten plakken door je deeg licht vochtig te maken met een kwast met water.
Ziet goed uit!
Ik leg de zaden op mijn werkblad een rol de bol deeg erdoor. Het eigen gewicht van het deeg is genoeg druk.
Hier een aantal tips!
Waarom heb je ervoor gekozen om de oven niet voor te verwarmen? Ik kan me voorstellen dat je brood daardoor een beetje plat is gebleven, want dan heeft hij geen boost gekregen om te rijzen door de warmte van de oven.
Ik zou het eens proberen in een hete oven, waarschijnlijk was er al een korst gevormd voordat de oven warm genoeg was om het brood te laten rijzen. Door de korst heeft het geen ruimte meer om uit te zetten en blijft het plat.
Ik heb vorige week op vakantie in Noorwegen echt een super lekkere sandwich gegeten, en dat was zulk lekker fluffy brood. Ze noemde het focaccia, maar het was sowieso niet. Ben dus even gaan Googlen want ik dacht: misschien is het wel een bepaald soort brood wat ze hier veel eten. En ik heb zo’n vermoeden dat dit het moet zijn, want het ziet er precies zo uit en de omschrijving doet me er ook wel aan denken.
Ze hadden op de bovenkant trouwens nog zeezout gedaan, was echt zo lekker
Heb m nog niet uitgeprobeerd maar dat ga ik binnenkort wel doen
Hele mooi! Ik heb het idee dat de hardheid van de korst samenhangt met de tijd waarop je bakt zonder deksel. Hoe langer zonder deksel, hoe krokanter de korst. Dat ervaar ik tenminste met mijn broden, dus dat zou je ook nog kunnen proberen met dit brood als je jouw vriend blij wilt maken haha.
Edit: Welk boek gebruik je? Ik zou ook nog wel een zuurdesem boek willen.
Mijn vriend heeft een broodbakmachine gekocht. Ik heb nu voor het gemak wat broodmixen gekocht om uit te proberen. Ben benieuwd! Lijkt me wel lekker om hem 's avonds aan te zetten en dan de volgende ochtend vers brood te hebben. Dat deed mijn vader ook altijd, benieuwd of het nog steeds lekker is of dat het vooral nostalgie is.