Brood bakken

Dat hoeft niet per se! Een stevig brood kun je ook opbollen en zo afbakken, voor een zachter brood heb ik ook wel eens een cakeblik gebruikt en voor iets van focaccia gebruik je een bredere ovenschaal. Dus ik zou lekker wat anders kopen van je bon!

3 likes

Leuk croissants! Uit mijn pogingen heb ik geleerd dat ze niet zo lekker gaan als het koud is in huis. Dan duurt het rijzen te lang en worden ze niet zo mooi. Dus ik zou ze laten rijzen in de oven op een lage stand als dat kan, of even wachten tot het warmer wordt in huis. Verder krijg je het mooiste resultaat als je je deeg echt op maat uitrolt zoals in de recepten, dan krijg je hele gelijkmatige croissants.

1 like

Ik heb dit recept gebruikt voor mijn eerste zelfgebakken brood en vond het erg lekker! Was ook makkelijk te maken, heb het met m’n handen gekneed. Kreeg niet voor elkaar zoals in haar tip dat het een heel dun vliesje werd bij uit elkaar trekken, dus had waarschijnlijk nog lekkerder gekund, maar was erg tevreden. De zaden die ik er aan het einde bovenop deed bleven bij mij overigens echt niet zitten.

5 likes

Die ziet er lekker uit! De zaden kun je laten plakken door je deeg licht vochtig te maken met een kwast met water.

3 likes

Ziet goed uit!
Ik leg de zaden op mijn werkblad een rol de bol deeg erdoor. Het eigen gewicht van het deeg is genoeg druk.

Hier een aantal tips!

3 likes

Waarom heb je ervoor gekozen om de oven niet voor te verwarmen? Ik kan me voorstellen dat je brood daardoor een beetje plat is gebleven, want dan heeft hij geen boost gekregen om te rijzen door de warmte van de oven.

1 like

Ik zou het eens proberen in een hete oven, waarschijnlijk was er al een korst gevormd voordat de oven warm genoeg was om het brood te laten rijzen. Door de korst heeft het geen ruimte meer om uit te zetten en blijft het plat.

1 like

Ik heb vorige week op vakantie in Noorwegen echt een super lekkere sandwich gegeten, en dat was zulk lekker fluffy brood. Ze noemde het focaccia, maar het was sowieso niet. Ben dus even gaan Googlen want ik dacht: misschien is het wel een bepaald soort brood wat ze hier veel eten. En ik heb zo’n vermoeden dat dit het moet zijn, want het ziet er precies zo uit en de omschrijving doet me er ook wel aan denken.

Ze hadden op de bovenkant trouwens nog zeezout gedaan, was echt zo lekker :drooling_face:
Heb m nog niet uitgeprobeerd maar dat ga ik binnenkort wel doen :smile:

2 likes

Hele mooi! Ik heb het idee dat de hardheid van de korst samenhangt met de tijd waarop je bakt zonder deksel. Hoe langer zonder deksel, hoe krokanter de korst. Dat ervaar ik tenminste met mijn broden, dus dat zou je ook nog kunnen proberen met dit brood als je jouw vriend blij wilt maken haha.

Edit: Welk boek gebruik je? Ik zou ook nog wel een zuurdesem boek willen.

1 like

Ik heb t gemaakt, het ruikt zo goed! :heart_eyes: :drooling_face: het ruikt een soort van boterig.

Edit: perfect sandwich brood :heart_eyes:

20 likes

Mijn vriend heeft een broodbakmachine gekocht. Ik heb nu voor het gemak wat broodmixen gekocht om uit te proberen. Ben benieuwd! Lijkt me wel lekker om hem 's avonds aan te zetten en dan de volgende ochtend vers brood te hebben. Dat deed mijn vader ook altijd, benieuwd of het nog steeds lekker is of dat het vooral nostalgie is.

2 likes

Beetje off topic maar ik heb brood gehaald bij de bakker en er zit een soort laagje op, in het midden. Het voelt plakkerig. Het lijkt net alsof er een dun laagje pindakaas op zit. Als ik het aanraak blijft het ook op mijn vinger zitten. Ruikt verder niet echt ergens naar.

1 like

Heb je geen foto gemaakt?

*wandelt naar de Scheltema *

Dankjewel!

1 like

Hoe gaat het met de broodbakkers hier? Ik heb in december een roggestarter gekregen en ik ben helemaal hooked :heart_eyes: nu vier broden gebakken en ik ben op zoek naar leuke toevoegingen zoals zaden, pitten of kaas die ik ook door het deeg zou kunnen doen. Hebben jullie daar ervaring mee?

Dit is mijn brood van vanochtend! T550 bloem & Amerikaanse patentbloem (samen 450 gram) en 50 gram volkoren speltmeel. We vonden het zo lekker dat we een half brood als lunch hebben gegeten :sweat_smile:

23 likes

Broodbakmachine: houden of weg? Ik heb hem gekregen van iemand die ging verhuizen en er geen plek meer voor had omdat ik zo graag zo’n ding wilde, maar nu ik hem heb gebruik ik hem vrijwel niet… oké, helemaal niet. Ik heb hem 1x geprobeerd, en je krijgt het brood er bijna niet uit als het klaar is. En het broodje werd heel ‘compact’ en zwaar. Ik weet tussen dat je ook zonder apparaat prima brood kan bakken, dus ik overweeg om hem eruit te doen, ik heb eigenlijk de kastruimte nodig :sweat_smile:

Volgens mij weet je al wat je wil. Nou vind ik niet helemaal dat je na één keer kunt zeggen dat het niet werkt, maar als jij denkt dat je hem niet gaat gebruiken kun je er misschien ook weer iemand anders blij mee maken.

2 likes

Ik zou hem weg doen, scheelt weer ruimte en je kunt inderdaad zonder ook lekker brood bakken!

@croissant Wat een prachtig brood, echt knap gedaan!

1 like

Als hij te compact was heeft het brood niet goed gerezen. Dus te weinig gist denk ik. En eruit krijgen is soms makkelijker als je hem een kwartier laat staan. Een broodmachine moet je ook leren kennen is mijn ervaring.

Dat is ook wel een punt natuurlijk, dat leren kennen…

Het was zo’n pakket, dus als het goed is zitplaatsen genoeg gist in. Laten staan hielp in dit geval niet, dat had ik gedaan.