De eerste vraag die ik heb is, heb je dit in een plastic of keramieken kom laten rijzen? Ik deed het eerst in een metalen bowl, en dat werkte niet. Sinds ik het in een plastic of een glazen kom doe, is het stukken beter.
Ten tweede, zo’n hoge hydratatie is heel moeilijk werken. Zeker met weinig ervaring werkt het om veel bloem te gebruiken. Ik bloem de bovenkant van het gerezen deeg, en ruim het werkblad. En dan keer ik de kom om op het bebloemde werkblad. Zo zijn de boven en onderkant van het deeg bebloemd en kun je iets beter opbollen. Het helpt ook om wat youtube filmpjes over opbollen te bekijken. En je kunt het water iets terug te brengen. 87,5% is ook wel heel hoog. Probeer eens 300 ml water (=75%) hydratatie.
Ten derde, ik vind de rijstijd in dit recept echt heel erg kort. Zeker voor zo’n hoge hydratatie. Ik zet het deeg gerust een hele nacht in de koelkast om te rijzen. Dan komt er veel meer kracht in het deeg. En om het deeg iets meer start te geven doe ik na het mengen van de ingrediënten 4 keer een rondje stretch & fold, en dan een 15-20 min. rust. Stretch en fold is geen kneden, maar je krijgt zo wel meer gevoel voor het deeg en je zult merken dat de gluten ontwikkelen in dit eerste uur.
Succes!