Oh dat is wel een goed idee nog! Ik weet niet zo goed of mijn oven dat kan eigenlijk, maar wel het proberen waard.
Ja ik heb hem ook altijd op een kiertje staan!
Mijn oven kan dat niet, maar de truc van @grace kan ik wel proberen! En ruimte heb ik eigenlijk niet, maar soms is dat bijzaak
Ik heb die van Brod & Taylor al eeuwen op mijn verlanglijst staan. Die is ook inklapbaar en neemt dus weinig ruimte in. Ik ga volgende week croissants bakken bij mijn cursus en dan heb je ook een rijskast nodig. Dus misschien dat ik na volgende week wel om ben haha.
Oh ja die ziet er goed uit!
Oké mijn lampje gaat blijkbaar na 5 minuten automatisch uit met de deur open, maar ik realiseerde me dat we een inbouwkast in de gang hebben waar een aantal verwarmingsbuizen doorheen lopen en die is best warm! Dus heb m’n starter nu daarheen verplaatst (en begin er nu ook al meer leven in te zien)
maar echt heel irritant. Ik zat ook nog te zoeken tussen alle borden-warm-houden functies en weet ik wat, maar die beginnen natuurlijk dan weer vanaf 40 graden dus hij gunt me de juiste temperatuur precies niet
Ik heb nog twee broden gebakken, dit keer het recept en de instructies van the perfect loaf gevolgd. Vind het recept zelf prettiger werken en hij heeft ook duidelijke video’s erbij. @Mette12 misschien is dat ook nog de moeite waard om naar te kijken, is wel in het Engels.
De broden smaken echt goed en ben ook blij met hoe ze eruit zien. Ze zijn veel luchtiger van binnen dan mijn vorige twee. De gaten zijn nog niet zo mooi verdeeld en wat diep, iemand enig idee wat ik daarvoor nog anders zou kunnen doen?
Als ze er zo uitkomen, ga ik zeker die video bekijken
Ik heb deze tijdsplanning vaak gebruikt Zelf zuurdesembrood maken met je eigen starter - Recepten Ninja , heel compleet!
Mijn eerste zuurdesembrood! Ben zeker tevreden voor een eerste poging. Ik had wel het idee dat het rijzen niet helemaal optimaal ging nog, met het voedden van m’n starter verdubbelde hij nog niet eens en daarna was het rijzen redelijk beperkt geloof ik, maar het brood is uiteindelijk gelukkig niet te compact. Misschien dat het rijzen ook wel wat moeilijker gaat met volkoren meel?
Oh en ik had er vier snedes in gemaakt maar twee van de vier duidelijk niet diep genoeg want daar zie je niks van terug haha
Wat is jullie favoriete meel en/of bloem? Ik heb vaak die oranje verpakking van de jumbo of huismerk ah of jumbo. Ik vind dit overzicht wle tof om te zien (al weet ik niet in hoeverre dit nu nog opgaat)
Kneden jullie met
- de hand
- standmixer
- broodbakmachine
0 stemmers
Maak je gebruik van enzymenmix?
- Ja
- Nee
- Soms
0 stemmers
Wat maak je
- Busbrood
- Broodjes
- Vloerbrood
- Desembrood
- Feestbrood
- Anders
0 stemmers
Gebruik je zout met jodium?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Ik haal altijd meel en bloem vd molen en maak vaak een combi met spelt, volkoren of rogge.
Ik kneed niet!
Ik werk altijd met met 50% speltbloem en 50% speltmeel en gebruik de “no knead” methode. Begin van de avond maak ik het deeg, gedurende de avond doe ik een stretch & folds, eerst de wat sterkere methode, na 2/3 keer de zachte methode (meer pick up and roll). En dan gaat het de nacht in de koelkast. De volgende dag heb ik prachtig gerezen deeg en ga ik gewoon verder als alle anderen, met opbollen, rusten en bakken.
Een interessante poll is ook:
- Gist
- Zuurdesem
- Beide
- Ik wissel af
0 stemmers
Oh ja, wat doet een enzymenmix? Is dat een broodverbeteraar? Sorry, ik had er nog nooit van gehoord.
En ik haal trouwens ook meel van de molen. Dat is echt heel anders dan wat je in de supermarkt krijgt. En ik heb de indruk ook veel goedkoper!
Wat ik ook heel leuk vind om te maken is naan en pizzadeeg
Oh dat kan ook nog natuurlijk! Klinkt ook wel handig en als ik het zo lees kost het wat minder tijd of is dat een verkeerde conclusie?
Ja enzymenmix of enzymmix (ik weet even niet hoe je het schrijft) is idd broodverbeteraar! Ik las het in het boek van Levine anders had ik het ook niet geweten.
Ik bak (gedwongen ) glutenvrij, dus daardoor net anders! In ieder geval wel altijd met bakkerszout of jozo, anders kom je al snel jodium tekort heb ik begrepen.
Het kost vast langere doorlooptijd dan de kneed methode, maar ik ook beter te plannen en tussendoor te doen. Je kunt het deeg tot wel 48 uur in de koelkast hebben, zeggen ze. Maar minimaal 8-12 uur. Door de koelkast-methode kun je veel beter plannen wanneer je gaat bakken, dat vind ik een voordeel.
Wat vind jij het voordeel van zo’n enzymmix? Heb je wel eens met en zonder getest?
Ik gebruik nu het recept van pantry mama en ik merk dat het steeds beter gaat, ze komen er mooi uit en de crumb is ook veel beter dan eerst:
@Chuckie Ik was benieuwd of je nog meer broden hebt gebakken? Je eerste brood zag er echt al lekker uit!
Ik heb er nog eentje gebakken daarna! 50% spelt, vond ‘m heel lekker! Ik ben nog een beetje aan het zoeken in de timing van alle stappen merk ik, ik ben meestal niet zo veel thuis namelijk, maar dit brood kwam er nog prima uit toen ik de laatste rijs 5 ipv 1 uur had gedaan en het brood om half 3 na het uitgaan gevormd had, dus ik ga lekker verder experimenteren met de tijden haha
Wel ietsje te lang in de oven geweest denk ik; de bovenkant is wel erg donker maar het smaakte gewoon goed, niet verbrand ofzo