Ik heb deze tijdsplanning vaak gebruikt Zelf zuurdesembrood maken met je eigen starter - Recepten Ninja , heel compleet!
Mijn eerste zuurdesembrood! Ben zeker tevreden voor een eerste poging. Ik had wel het idee dat het rijzen niet helemaal optimaal ging nog, met het voedden van m’n starter verdubbelde hij nog niet eens en daarna was het rijzen redelijk beperkt geloof ik, maar het brood is uiteindelijk gelukkig niet te compact. Misschien dat het rijzen ook wel wat moeilijker gaat met volkoren meel?
Oh en ik had er vier snedes in gemaakt maar twee van de vier duidelijk niet diep genoeg want daar zie je niks van terug haha
Wat is jullie favoriete meel en/of bloem? Ik heb vaak die oranje verpakking van de jumbo of huismerk ah of jumbo. Ik vind dit overzicht wle tof om te zien (al weet ik niet in hoeverre dit nu nog opgaat)
Kneden jullie met
- de hand
- standmixer
- broodbakmachine
0 stemmers
Maak je gebruik van enzymenmix?
- Ja
- Nee
- Soms
0 stemmers
Wat maak je
- Busbrood
- Broodjes
- Vloerbrood
- Desembrood
- Feestbrood
- Anders
0 stemmers
Gebruik je zout met jodium?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Ik haal altijd meel en bloem vd molen en maak vaak een combi met spelt, volkoren of rogge.
Ik kneed niet!
Ik werk altijd met met 50% speltbloem en 50% speltmeel en gebruik de “no knead” methode. Begin van de avond maak ik het deeg, gedurende de avond doe ik een stretch & folds, eerst de wat sterkere methode, na 2/3 keer de zachte methode (meer pick up and roll). En dan gaat het de nacht in de koelkast. De volgende dag heb ik prachtig gerezen deeg en ga ik gewoon verder als alle anderen, met opbollen, rusten en bakken.
Een interessante poll is ook:
- Gist
- Zuurdesem
- Beide
- Ik wissel af
0 stemmers
Oh ja, wat doet een enzymenmix? Is dat een broodverbeteraar? Sorry, ik had er nog nooit van gehoord.
En ik haal trouwens ook meel van de molen. Dat is echt heel anders dan wat je in de supermarkt krijgt. En ik heb de indruk ook veel goedkoper!
Wat ik ook heel leuk vind om te maken is naan en pizzadeeg
Oh dat kan ook nog natuurlijk! Klinkt ook wel handig en als ik het zo lees kost het wat minder tijd of is dat een verkeerde conclusie?
Ja enzymenmix of enzymmix (ik weet even niet hoe je het schrijft) is idd broodverbeteraar! Ik las het in het boek van Levine anders had ik het ook niet geweten.
Ik bak (gedwongen
) glutenvrij, dus daardoor net anders! In ieder geval wel altijd met bakkerszout of jozo, anders kom je al snel jodium tekort heb ik begrepen.
Het kost vast langere doorlooptijd dan de kneed methode, maar ik ook beter te plannen en tussendoor te doen. Je kunt het deeg tot wel 48 uur in de koelkast hebben, zeggen ze. Maar minimaal 8-12 uur. Door de koelkast-methode kun je veel beter plannen wanneer je gaat bakken, dat vind ik een voordeel.
Wat vind jij het voordeel van zo’n enzymmix? Heb je wel eens met en zonder getest?
Ik gebruik nu het recept van pantry mama en ik merk dat het steeds beter gaat, ze komen er mooi uit en de crumb is ook veel beter dan eerst:
@Chuckie Ik was benieuwd of je nog meer broden hebt gebakken? Je eerste brood zag er echt al lekker uit!
Ik heb er nog eentje gebakken daarna! 50% spelt, vond ‘m heel lekker! Ik ben nog een beetje aan het zoeken in de timing van alle stappen merk ik, ik ben meestal niet zo veel thuis namelijk, maar dit brood kwam er nog prima uit toen ik de laatste rijs 5 ipv 1 uur had gedaan en het brood om half 3 na het uitgaan gevormd had, dus ik ga lekker verder experimenteren met de tijden haha
Wel ietsje te lang in de oven geweest denk ik; de bovenkant is wel erg donker maar het smaakte gewoon goed, niet verbrand ofzo
Ziet er lekker uit! De timing vind ik soms ook onhandig, laatst bleef ik ook onverwacht een paar uur langer weg van huis, toen was m’n deeg ook veel te veel gerezen. Was alsnog wel lekker maar wel wat plat.
Spelt reageert echt anders dan gewoon tarwe en Amerikaanse bloem. Mijn ervaring is om niet al je water toe te voegen, maar zeg 75% en vanaf daar te kijken hoe veel je nog nodig hebt. Want met name hoge percentages worden minder goed opgenomen dan steviger meel. Succes met bakken, spelt is wel heel lekker.
Klinkt goed allemaal! Welk boek gebruik je?
Weet je toevallig of dit een handiger/beter boek is dan ‘Een boek over brood’?
Ik heb dat boek en vind het ondanks alle goede recensies toch niet echt wat ik verwacht had. Beperkt aantal recepten en sommige dingen worden me iets te technisch beschreven ofzo. Kan m’n vinger er niet echt op leggen.
Ah dan ga ik hem eens opzoeken op YouTube. Thanks!
Ik heb voor het eerst een soort van brood gebakken vandaag (als het telt) namelijk bagels! Ze zijn lekker geworden maar wel echt vreselijke gedrochten
helemaal uit elkaar gebarsten aan de bovenkant.
En zelfgemaakte boter erbij dus ook lekkerr morgen met een omeletje met rucola eten denk ik.
Heb je ze kort gekookt?
Jaazeker maar mijn deeg was niet superglad, ik had eerst het recept van Rutger gevolgd maar mijn deeg was toen veel te nat en sticky, dus beetje bij beetje bloem toegevoegd tot de textuur goed was, maar daarna kreeg hij een soort van vouwen in de bagel dus daar kwam het denk ik door. Misschien uiteindelijk net iets te veel bloem bijgevoegd?
Desondanks is ie wel lekker en goed qua textuur verder ziet er alleen niet uit haha