Ziet er lekker uit! De timing vind ik soms ook onhandig, laatst bleef ik ook onverwacht een paar uur langer weg van huis, toen was m’n deeg ook veel te veel gerezen. Was alsnog wel lekker maar wel wat plat.
Spelt reageert echt anders dan gewoon tarwe en Amerikaanse bloem. Mijn ervaring is om niet al je water toe te voegen, maar zeg 75% en vanaf daar te kijken hoe veel je nog nodig hebt. Want met name hoge percentages worden minder goed opgenomen dan steviger meel. Succes met bakken, spelt is wel heel lekker.
Klinkt goed allemaal! Welk boek gebruik je?
Weet je toevallig of dit een handiger/beter boek is dan ‘Een boek over brood’?
Ik heb dat boek en vind het ondanks alle goede recensies toch niet echt wat ik verwacht had. Beperkt aantal recepten en sommige dingen worden me iets te technisch beschreven ofzo. Kan m’n vinger er niet echt op leggen.
Ah dan ga ik hem eens opzoeken op YouTube. Thanks!
Ik heb voor het eerst een soort van brood gebakken vandaag (als het telt) namelijk bagels! Ze zijn lekker geworden maar wel echt vreselijke gedrochten helemaal uit elkaar gebarsten aan de bovenkant.
En zelfgemaakte boter erbij dus ook lekkerr morgen met een omeletje met rucola eten denk ik.
Heb je ze kort gekookt?
Jaazeker maar mijn deeg was niet superglad, ik had eerst het recept van Rutger gevolgd maar mijn deeg was toen veel te nat en sticky, dus beetje bij beetje bloem toegevoegd tot de textuur goed was, maar daarna kreeg hij een soort van vouwen in de bagel dus daar kwam het denk ik door. Misschien uiteindelijk net iets te veel bloem bijgevoegd?
Desondanks is ie wel lekker en goed qua textuur verder ziet er alleen niet uit haha
@marley Ik zag je bericht in het baktopic. Wat werkte er niet voor je aan de stappen van de link die je postte? Dat maakt het wat makkelijker inschatten wat er eventueel mis ging.
Thanksss voor je reactie!
Ik heb alles precies goed afgemeten maar ik vond het heel erg dun en las dat het een dikke cake batter moet zijn. Verder kwam er ook een laagje vocht bovenop te staan. Misschien is het te koud in huis? Het is 19C en ik heb de pot in de oven bewaard.
Ik had dit weekend ook bagels gemaakt met Rutgers recept! Superlekker maar de zaadjes bleven totaal niet zitten dus ik ga volgende keer iets met sojamelk proberen denk ik. Vond het deeg trouwens net als jij best wel nat en plakkerig en heb er ook extra meel bij gedaan.
En mijn vriend had een heel intens NYT-recept gevonden waarvoor je twee dagen nodig hebt, dus dat gaan we binnenkort ook maar eens testen.
Ah fijn dat ik niet de enige was met die ervaring! En idd hele keuken zat onder de zaadjes haha. Oohh deel het recept wanneer je hem hebt geprobeerd ben wel benieuwd!
Dat laagje vocht betekent meestal dat hij “honger” heeft, dus dan zou je wat meer bloem/water kunnen toevoegen, of vaker moeten voeren.
19 graden is inderdaad wat koud, maar dat zorgt er vooral voor dat het lang duurt. Het is niet per se onmogelijk.
Qua dikte, een starter wordt niet echt dik. Ik vind een dik cakebeslag wel iets dikker klinken dan wat het vaak wordt. Anders kun je wat filmpjes kijken op YT/insta om de consistentie te kunnen zien.
Dankjewel voor je reactie! Ik ga gewoon door en dan zie ik wel wat er van komt☺️
ik vind milkshake dikte altijd een goeie vergelijking! Laagje vocht heb ik ook altijd als hij een paar uur staat, voor dat hij de lucht in gaat. Lijkt bij mij altijd te komen van het schoonspoelen van de pot, dat zakt dan op het desem zeg maar.
Heeft er iemand ervaring met z’n starter voeden met alleen spelt en rogge? Ik wil volgend weekend voor iemand bakken die geen tarwe eet
Ik heb een roggestarter! Wat wil je precies weten?
Ja was voornamelijk benieuwd naar de verhoudingen en of dat dan oké gaat/ik verder nog met iets rekening moest houden.
Maar dan ga ik gewoon beginnen met 50/50 rogge en spelt zoals @grace zegt, heb inderdaad altijd wel het idee dat rogge goed werkt ja!