@marley Ik zag je bericht in het baktopic. Wat werkte er niet voor je aan de stappen van de link die je postte? Dat maakt het wat makkelijker inschatten wat er eventueel mis ging.
Thanksss voor je reactie!
Ik heb alles precies goed afgemeten maar ik vond het heel erg dun en las dat het een dikke cake batter moet zijn. Verder kwam er ook een laagje vocht bovenop te staan. Misschien is het te koud in huis? Het is 19C en ik heb de pot in de oven bewaard.
Ik had dit weekend ook bagels gemaakt met Rutgers recept! Superlekker maar de zaadjes bleven totaal niet zitten dus ik ga volgende keer iets met sojamelk proberen denk ik. Vond het deeg trouwens net als jij best wel nat en plakkerig en heb er ook extra meel bij gedaan.
En mijn vriend had een heel intens NYT-recept gevonden waarvoor je twee dagen nodig hebt, dus dat gaan we binnenkort ook maar eens testen.
Ah fijn dat ik niet de enige was met die ervaring! En idd hele keuken zat onder de zaadjes haha. Oohh deel het recept wanneer je hem hebt geprobeerd ben wel benieuwd!
Dat laagje vocht betekent meestal dat hij “honger” heeft, dus dan zou je wat meer bloem/water kunnen toevoegen, of vaker moeten voeren.
19 graden is inderdaad wat koud, maar dat zorgt er vooral voor dat het lang duurt. Het is niet per se onmogelijk.
Qua dikte, een starter wordt niet echt dik. Ik vind een dik cakebeslag wel iets dikker klinken dan wat het vaak wordt. Anders kun je wat filmpjes kijken op YT/insta om de consistentie te kunnen zien.
Dankjewel voor je reactie! Ik ga gewoon door en dan zie ik wel wat er van komt☺️
ik vind milkshake dikte altijd een goeie vergelijking! Laagje vocht heb ik ook altijd als hij een paar uur staat, voor dat hij de lucht in gaat. Lijkt bij mij altijd te komen van het schoonspoelen van de pot, dat zakt dan op het desem zeg maar.
Heeft er iemand ervaring met z’n starter voeden met alleen spelt en rogge? Ik wil volgend weekend voor iemand bakken die geen tarwe eet
Ik heb een roggestarter! Wat wil je precies weten?
Ja was voornamelijk benieuwd naar de verhoudingen en of dat dan oké gaat/ik verder nog met iets rekening moest houden.
Maar dan ga ik gewoon beginnen met 50/50 rogge en spelt zoals @grace zegt, heb inderdaad altijd wel het idee dat rogge goed werkt ja!
Ja een mix lijkt me top! Bij alleen rogge ging mijn starter vaak veel te snel.
Update! Hij groeit! Ik vond hem steeds zo vloeibaar dus voeg nu steeds iets meer bloem dan water toe. Hij verdubbelt alleen niet. Het ruikt ook naar alcohol. Welke tips kan je mij geven? Ik zou bv iedere 12h kunnen voeden, en welke verhoudingen zou je dan aanraden? Ik heb nu 150gr starter, ongeveer 170gr bloem en 150gr water gedaan en daarmee groeit het wel maar verdubbelt niet.
Goede tip!!! Ga ik doen.
Je hebt het al een paar keer over heel vloeibaar, dus ik heb even een video gemaakt van het voeren van mijn starter. Misschien geeft dat een wat beter beeld van hoe vloeibaar mijne is!
Wat is jullie favoriete recept? Ik maak eigenlijk altijd een ander recept, maar het is nooit heel erg goed? Bij dit recept kneed je eigenlijk niet en doe je ook geen stretch and follds en zoals je ziet heeft het ook niet veel gerezen:
Het lukt mij gewoon nooit om m’n brood netjes in m’n pan te schuiven
had nu echt weer een mooie vond ik, belandt ‘ie half op z’n zij in de pan dus er zal wel weer een of ander monster uit komen. Iemand tips? Of moet ik het toch gewoon op bakpapier gaan doen en dat over tillen? Ik verwarm de pan altijd mee voor dus die is ook heel heet, maakt het manoeuvreren ook lastiger
Bij de AH kon je een pakket kopen om zelf een paasstol te maken.
Hartstikke leuk en lekker, wel weinig spijs.
Koop the bread mat, een siliconen vervanger voor bakpapier. Die heeft twee lange armen, dus dan til je hem makkelijk je pan in. Je kan ook twee armen aan je bakpapier knippen.
Een collega tipte me de app Creme. Is rrn app waarin allerlei chefs receptenfilmpjes plaatsen en er staat ook veel fort 9 op! Ik ga binnenkort een keer hun zuurdesem recept volgen!