Ja een mix lijkt me top! Bij alleen rogge ging mijn starter vaak veel te snel.
Update! Hij groeit! Ik vond hem steeds zo vloeibaar dus voeg nu steeds iets meer bloem dan water toe. Hij verdubbelt alleen niet. Het ruikt ook naar alcohol. Welke tips kan je mij geven? Ik zou bv iedere 12h kunnen voeden, en welke verhoudingen zou je dan aanraden? Ik heb nu 150gr starter, ongeveer 170gr bloem en 150gr water gedaan en daarmee groeit het wel maar verdubbelt niet.
Goede tip!!! Ga ik doen.
Je hebt het al een paar keer over heel vloeibaar, dus ik heb even een video gemaakt van het voeren van mijn starter. Misschien geeft dat een wat beter beeld van hoe vloeibaar mijne is!
Wat is jullie favoriete recept? Ik maak eigenlijk altijd een ander recept, maar het is nooit heel erg goed? Bij dit recept kneed je eigenlijk niet en doe je ook geen stretch and follds en zoals je ziet heeft het ook niet veel gerezen:
Het lukt mij gewoon nooit om mān brood netjes in mān pan te schuiven had nu echt weer een mooie vond ik, belandt āie half op zān zij in de pan dus er zal wel weer een of ander monster uit komen. Iemand tips? Of moet ik het toch gewoon op bakpapier gaan doen en dat over tillen? Ik verwarm de pan altijd mee voor dus die is ook heel heet, maakt het manoeuvreren ook lastiger
Bij de AH kon je een pakket kopen om zelf een paasstol te maken.
Hartstikke leuk en lekker, wel weinig spijs.
Koop the bread mat, een siliconen vervanger voor bakpapier. Die heeft twee lange armen, dus dan til je hem makkelijk je pan in. Je kan ook twee armen aan je bakpapier knippen.
Een collega tipte me de app Creme. Is rrn app waarin allerlei chefs receptenfilmpjes plaatsen en er staat ook veel fort 9 op! Ik ga binnenkort een keer hun zuurdesem recept volgen!
Mijn zuurdesemstarter is vandaag 8 dagen oud en bubbelt en groeit met 1/3 maar verdubbeld niet.
Ook bij de drijftest zinkt het dus hij is nog niet volwassen.
Blijf ik hem nu dagelijks voeden volgens 1:1:1?
In de meeste recepten die ik opzoek gaat men ervan uit dat na 7 dagen de starter klaar is en daar stopt het dan, dus ik ben even onzeker wat nu.
@George misschien kan jij hiermee helpen?
Tuurlijk! Dan moet je gewoon doorgaan met voeden. Het is heel normaal als je starter met een week nog niet actief genoeg is. Bij mij lukt een week alleen in de zomer/late voorjaar (= als het in huis altijd 20/21 graden is). Voor bloem gebruik je nu? Ik merk dat mijn starter met biologische rogge of speltbloem veel actiever wordt. Dus je zou ook een mix kunnen maken van 50/50 met gewoon bloem en rogge.
Dit filmpje kwam ik laatst tegen over verhoudingen, dat helpt misschien ook.
Yes ik gebruik biologische rogge en water uit de supermarkt (dus niet uit de kraan maar zou wel kraanwater willen gebruiken eens Pol volwassen is).
Ik voed verder adhv 1 deel starter, 1 deel water en 1 deel roggebloem.
Vind t wat zonde om steeds een deel weg te gooien maar daar zet ik me wel over de komende dagen.
Bedankt om hier even de tijd voor te nemen en sowieso alle tips en inspiratie die je hier deelt op het forum ! š©·
Lief van je! Ik help graag. Een deel weggooien helpt wel, dus daar zal je denk ik zeker verbetering in zien. Misschien helpt het ook wel om een deel tarwebloem te doen ipv 100% rogge. In rogge zit minder gluten en door de gluten zal je deeg later ook mooi rijzen. Volledig rogge kan wel, maar ik denk dat een denk dat eerst een deel tarwebloem wel makkelijker is voor het vormen en bakken later.
Je zou eventueel ook van een deel wat je normaliter wel zou gooien een nieuwe starter kunnen maken en die kunnen voeden met de mix. Dan kun je ook kijken wat in jouw huis fijner werkt.
Ik heb de hele week om 11u mān starter gevoed 1:1:1 en elke dag is die mooi verdubbeld maar bij de drijftest zonk een stukje.
Deze ochtend is hij nog maar 1/4 gegroeid, het was ook echt koud afgelopen 24u⦠kan ik eens een dagje over slaan, blijf ik dagelijks voeden of geef ik het beter op? denk dag 14 nu
Ik wil graag ook eens beginnen met brood maken. Wat is makkelijk om mee te beginnen? Ik maak wel eens naanbrood, dat lukt wel goed. Focaccia ook wel eens geprobeerd maar dat wordt nooit zo geweldig.
Ligt er aan wat je wil maar dit is mijn ultieme fool proof recept:
Je moet alleen wel een oven proof pan hebbn en op tijd beginnen. Net een brood gebakken wat vanaf 18.00 gisteren tot vanmorgen 10.00 heeft gerezen. In de zomer zal je minder tijd nodig hebben.
De drijftest heb ik nooit gedaan. Ik las dat dat niet alles zegt. Dus die zou ik laten.
Wb het niet verdubbelen: een starter is gevoelig voor weersomstandigheden dus dat kan een factor zijn waarom hij niet verdubbeld, zeker omdat het een jonge starter is.
Ik zou blijven voeden en ondertussen hem ook gebruiken. Je kan proberen ermee te bakken al. Maar wat ook een optie is, is om de discard te gebruiken in een gistbrood of cake/crackers bijv. (zoek op sourdough discard recipes en je komt zoveel tegen).
Ik gebruik zelf deze graag als mijn starter nog niet actief genoeg is voor zuurdesem: The Easiest Sourdough Discard Bread You'll Ever Make! - The Pantry Mama
Ja fijne tips dit @MENDOWN! Ik zou ook gewoon langzamerhand wat proberen, dan merk je vanzelf of hij wel/niet al goed is.
Bedankt ! Heb adhv dit recept een brood gebakken. Voelt goed niet steeds zoveel te moeten weggooien.
Edit: ik ben wel even zoet met die 60+ discard recepten. Vandaag donuts, morgen pretzels
Ik ga morgen even boodschappen doen in een Duitse supermarkt, vaak hebben zij een vrij uitgebreid bloem/ meel schap. Welke zijn nu juist geschikt voor broodbakken (gebruik mijn broodbakmachine). Welke types in het bijzonder of moet ik letten op iets op de ingrediƫntenlijsr? Minimaal x eiwitten?