Brood bakken

Ik vond deeg altijd super intimiderend, maar heb de laatste tijd voor het eerst wat dingetjes met deeg gemaakt (pizza, focaccia, een (Hartog) volkoren broodje). Net ‘een boek over brood’ besteld van bakkerij Gebroeders Niemeijer, ben benieuwd en zin om brood te gaan bakken :grin: hopelijk snel verslag en foto’s hier haha

2 likes

Ben weer bezig met een nieuwe starter, heb hem maar op de badkamer gezet want dat is de enige plek in huis momenteel met een verwarming. Mijn vorige starter had gisteren schimmel :frowning:

2 likes

M’n eerste volkoren gist boule zit in de oven en het ziet er mooi uit!! Ben zo benieuwd of het lukt en lekker is

Edit: qua looks ben ik heel tevreden voor een eerste broodje

Edit 2:

14 likes

Eerste zuurdesembroodje is een feit !
Tweede foto baksels met discard: witte bolletjes, soort van frans brood en pretzels

24 likes

Geweldig al deze mooie broden! Ik ben lui en ben voor de broodbakmachine gegaan. Nu ben ik heel benieuwd welke mix lekker is. Hebben jullie tips?

1 like

Ik heb gezocht op het forum maar niet gevonden, excuus als het toch ergens al is gevraagd!

Heeft iemand tips om mijn brood te verbeteren. Het is de glutenvrije mix van de AH, gebruikt volgns recept (450 gr mix, 7gr gist, 400 ml lauw water, 50ml olie), in de inventum b55 machine op stand ‘glutenvrij’.
Hij smaakt prima, voor glutenvrij brood. maar ie te compact en mist wel wat ‘volume’ (dit zouden 26 boterhammetje moeten zijn)…
Ik lees vanalles, meer water, langer programma, ei… iemand een tip? Voordat ik nog meer van deze bakstenen creëer.

Hier wil ik heen (brood met dezelfde machine), niet mijn foto.

2 likes

Mijn moeder maakte ook vaak brood uit de machine en zelf gluten vol vond ik dat niet lekker. Als ik glutenvrij brood bak dan gooi ik het in de keukenmachine en laat het lekker een tijdje goed draaien. Dan een uur rijzen en daarna in de oven afbakken. Liefst maak ik dan kleinere bolletjes. Die blijven het lekkerst ook na invriezen. Boterhammen worden erg droog en gaan brokkelen

2 likes

Ik heb niet dezelfde broodbakmachine maar maak wel iedere week gv brood in een andere. Ik gebruik deze mix, met 400ml water, 1 theelepel psylliumvezels, roomboter ipv margarine en 30 gr pompoenpitten en 30 gr zonnebloempitten (verder de hoeveelheden uit de beschrijving op de verpakking). Ik vind dat hier een voor gv prima brood uitkomt. Wel nog steeds compact maar zeker geroosterd lekker. Ik haal dan 18 sneetjes uit een brood en met 3 sneetjes als lunch heb ik ruim voldoende (vergelijkbaar met glutenvol brood 4 sneeën volkoren). Soms voeg ik in plaats van de pitten walnoten en rozijnen of zongedroogde tomaten en olijven toe, dat gaat ook prima en is ook lekker. Misschien kan dit met zo’n ah mix ook wel, maar dan kijken of je met meer vezels en vocht er iets lekkerders van kan maken.

1 like

Dank en ook @Madam-Mikmak!

Ga het op die manier met mijn bakmachine proberen, en ook in de oven. Dank! :raised_hands:

3 likes

Succes en wat @jojo zegt. Ik doe ook altijd psylliumvezels in mijn brood. Die maken het brood ook minder droog

1 like

Ik heb nog even advies nodig.

Mijn starter is volwassen en staat sinds deze week in de koelkast. Nu ga ik morgen brood maken dus als ik het goed heb voed ik ‘m vanavond, laat ik ‘m uit op kamertemp en is hij morgenochtend actief?

En als ik ‘m dan morgen gebruik, voed ik ‘m dan meteen opnieuw en / of zet ik ‘m terug in de koelkast tot volgende week?

Het brood bakken gaat goed maar het onderhouden en nu dus voor het eerst uit de koelkast halen ipv dagelijks te voeden is me nog niet helemaal duidelijk.

2 likes

desem is aan het rijzen voor deze week
maar ik heb nu slechts 70g starter over, mijn recept vraagt 200g starter
dus als ik 'm volgende week weer voed 70+70+70 heb ik 210g dus slechts 10g starter over…

hoe los ik dit best op? toch eens tussenvoeden deze week? ik zou dus elke week minstens 300g starter nodig hebben waarvan dan 200g voor brood en 100g basis om mee verder te werken

yes ga ik doen, thx !
ik ben begonnen met bio rogge tot de starter sterk genoeg was en dan stilaan afgebouwd naar 70 all purpose 30 rogge om kosten te drukken

1 like

Nou mijn eerste zuurdesembrood zit ook in de oven. Of ja brood, het lijkt een soort reuzepannenkoek :joy:

Het resultaat:

Ben benieuwd hoe het er van binnen uitziet en hoe het smaakt.

Gebruiken jullie een vast desem of een vloeibaar desem? Ik vond heel erg moeilijk vorm in dit deeg te krijgen omdat het voor mijn gevoel te nat was.

2 likes

Je kan best je broodje in een dutch oven bakken, dan zakt hij niet zo uit.
Zuurdesem is idd natter en plakkeriger, bij mij gaat het shapen elke keer beter

2 likes

Jalapeño cheddar broodjes gebakken

16 likes

Klinkt heerlijk! Zijn ze goed gelukt?

4 likes

Ze waren heel lekker! Voor de volgende keer wil ik alleen nog meer vulling per broodje doen, nu had ik nog een iets te groot stukje met alleen deeg

Welk recept heb je gebruikt? Zien er goed uit!

1 like

Ik had 500 gram tarwebloem, 250 ml water en 7 gram droge gist tot een bol gekneden en daarna 20 minuten laten rijzen. Bolletjes van gemaakt en de vulling erin gestopt (vulling was geraspte cheddar gemixt met klein gehakte stukjes jalapeño) Ik heb ook de buitenkant van de bolletjes nog versierd met de vulling en wat maan/sesamzaadjes. Vervolgens op een bakplaat 60 minuten laten rijzen. 18 minuten op 230 graden gebakken in de oven.

Was voor herhaling vatbaar!

4 likes