Er zijn hier zoveel ervaren bakkers, willen jullie eens meedenken? Hoe kan ik mijn brood, vooral de korst, knapperiger krijgen?
Ik maak altijd brood met speltmeel & bloem van de molen met gist en de no kneed methode:
- Ingrediënten bij elkaar tot deeg, om het kwartier (keer of 3/4) stretch & fold om de gluten te activeren en als dat gebeurt, in de koelkast voor minimaal 12 uur. (bulkrijs)
- Dan is het deeg helemaal puffy, met zo’n herkenbare glutenstructuur, lijkt wel honingraat. Ik spreid het dan op mijn werkblad met een klein beetje bloem, stretch het uit en vouw het paar keer. Laat rusten op werkblad voor 15/30 minuten onder een theedoek (2e rijs)
- Dan maak ik het deeg tot een bol en bol het goed op en sluit de naad zorgvuldig en dan gaat de bol in een rijsmandje. Weer in de koelkast voor minimaal 12 uur. (narijs) Dit deed ik eerst niet in de koelkast voor maar 2 uur, maar deze lange methode zorgt voor veel luchtiger brood.
- Dan bak ik het brood in een hete oven (230 graden) in een pan (BK Fortalit braadpan, dus geen gietijzer) in een nat bakpapier. Ik spray het deeg, voor deze de oven in gaat nog een keer goed met water.
- 30 min bakken met deksel en 10/15 min zonder deksel op een iets lagere temperatuur (210 graden).
Ik krijg nu heerlijk luchtig brood, juist door de narijs heel lang te maken. Voorheen vond ik het toch nog wat compact. Maar de korst is echt niet knapperig. Ik wil van dat “baguette” knapperige korst krijgen. Dan heb je, denk ik, meer vocht nodig bij het bakken. (Oh, mijn vochtigheid van het deeg is 75%)
Nu mijn vragen:
- Licht het misschien aan de pan, zou een gietijzeren pan beter zijn? Of misschien de afsluiting van de deksel?
- Kan ik eens proberen een ijsklontje bij het deeg te gooien in de pan. Kan dat zo maar? Of moet dat tussen bakpapier en pan? Iemand ervaring?
- Of moet ik het eens proberen niet in een pan te bakken, maar op de bakplaat met een ovenschaal met kokend water onderin de oven?
- Of zou het helpen om de vochtigheid van het deeg nog verder omhoog te schroeven naar 80% bijvoorbeeld?