Brood bakken

Succes en wat @jojo zegt. Ik doe ook altijd psylliumvezels in mijn brood. Die maken het brood ook minder droog

1 like

Ik heb nog even advies nodig.

Mijn starter is volwassen en staat sinds deze week in de koelkast. Nu ga ik morgen brood maken dus als ik het goed heb voed ik ‘m vanavond, laat ik ‘m uit op kamertemp en is hij morgenochtend actief?

En als ik ‘m dan morgen gebruik, voed ik ‘m dan meteen opnieuw en / of zet ik ‘m terug in de koelkast tot volgende week?

Het brood bakken gaat goed maar het onderhouden en nu dus voor het eerst uit de koelkast halen ipv dagelijks te voeden is me nog niet helemaal duidelijk.

2 likes

desem is aan het rijzen voor deze week
maar ik heb nu slechts 70g starter over, mijn recept vraagt 200g starter
dus als ik 'm volgende week weer voed 70+70+70 heb ik 210g dus slechts 10g starter over…

hoe los ik dit best op? toch eens tussenvoeden deze week? ik zou dus elke week minstens 300g starter nodig hebben waarvan dan 200g voor brood en 100g basis om mee verder te werken

yes ga ik doen, thx !
ik ben begonnen met bio rogge tot de starter sterk genoeg was en dan stilaan afgebouwd naar 70 all purpose 30 rogge om kosten te drukken

1 like

Nou mijn eerste zuurdesembrood zit ook in de oven. Of ja brood, het lijkt een soort reuzepannenkoek :joy:

Het resultaat:

Ben benieuwd hoe het er van binnen uitziet en hoe het smaakt.

Gebruiken jullie een vast desem of een vloeibaar desem? Ik vond heel erg moeilijk vorm in dit deeg te krijgen omdat het voor mijn gevoel te nat was.

2 likes

Je kan best je broodje in een dutch oven bakken, dan zakt hij niet zo uit.
Zuurdesem is idd natter en plakkeriger, bij mij gaat het shapen elke keer beter

2 likes

Jalapeño cheddar broodjes gebakken

16 likes

Klinkt heerlijk! Zijn ze goed gelukt?

4 likes

Ze waren heel lekker! Voor de volgende keer wil ik alleen nog meer vulling per broodje doen, nu had ik nog een iets te groot stukje met alleen deeg

Welk recept heb je gebruikt? Zien er goed uit!

1 like

Ik had 500 gram tarwebloem, 250 ml water en 7 gram droge gist tot een bol gekneden en daarna 20 minuten laten rijzen. Bolletjes van gemaakt en de vulling erin gestopt (vulling was geraspte cheddar gemixt met klein gehakte stukjes jalapeño) Ik heb ook de buitenkant van de bolletjes nog versierd met de vulling en wat maan/sesamzaadjes. Vervolgens op een bakplaat 60 minuten laten rijzen. 18 minuten op 230 graden gebakken in de oven.

Was voor herhaling vatbaar!

4 likes

Misschien een domme vraag, maar ik kom er echt even niet uit. Kan deze pan + deksel in de oven om een brood te bakken? Pan lijkt me gietijzer (maar zonder zo’n laagje zoals in een Le Creuset), maar de deksel is van ander metaalachtig materiaal…

Foto pan

Ik denk dat het deksel emaille is, dat mag volgens google tot 250 graden in de oven.

Vandaag voor het eerst witte bolletjes gemaakt, heb het recept van Rutger Bakt gebruikt.

12 likes

Laatst de NYT-bagels gemaakt! Maaarrr de gist werkte niet goed (merkten we toen en is later nog extra bevestigd) dus het waren uiteindelijk rare platte dingetjes geworden. De smaak was wel heel goed (misschien ook door de gerstemoutsiroop). Moet het nog een keer proberen om beter te kunnen vergelijken met het recept van Rutger.

Vind nigellazaad trouwens erg lekker om erop te doen.

Na mijn vakantie in Frankrijk ben ik geïnspireerd om zelf een stokbrood te maken. Qua brood heb ik alleen nog maar de no knead methode gebruikt van Laura’s bakery wat opzich al super lekker was.

Ik maak het met het recept uit ‘een boek over brood’. Nu heeft de auteur het over het toevoegen van stoom tijdens het bakken, maar niet continue en dat je het effect kan nabootsen met een bakje water/plantenspuit. Nu heb ik een oven die stoominjecties kan geven, op welke momenten zou je dit dan doen?

Edit; heb een half uur gegoogled en stoom gebruik je in de eerste helft van de baktijd, dus eigenlijk 2 injecties na elkaar, per injectie doet de mijne er 5 minuten over.

Vind ze er mooi uitzien maar ben benieuwd hoe ze smaken.

13 likes

Dit brood was niet gelukt. Hij was nog heel compact van binnen dus er is wss iets niet goed gegaan met het rijzen. Smaak was wel goed.

Heb vandaag dit soda brood gemaakt adhv een recept van Yvette van Boven, super makkelijk en binnen een uur klaar. Had dit nog niet eerder gemaakt maar het had echt een goede korst. We hebben het met boter gegeten maar het lijkt me ook perfect brood voor bij een borrelplank.

5 likes

Vandaag in de bloedhitte naar de stad gefietst om roggemeel te halen voor een zuurdesem starter. Hopelijk is het net zo makkelijk als in het boek beschreven staat.

Zo zat mijn starter er vanochtend bij. Heb hem maar
Meteen gevoed. Verwacht niet dat hij er een week over doet om te verdubbelen. Dus hopelijk snel mijn eerste zuurdesembrood.

6 likes

Er zijn hier zoveel ervaren bakkers, willen jullie eens meedenken? Hoe kan ik mijn brood, vooral de korst, knapperiger krijgen?

Ik maak altijd brood met speltmeel & bloem van de molen met gist en de no kneed methode:

• Ingrediënten bij elkaar tot deeg, om het kwartier (keer of 3/4) stretch & fold om de gluten te activeren en als dat gebeurt, in de koelkast voor minimaal 12 uur. (bulkrijs)
  • Dan is het deeg helemaal puffy, met zo’n herkenbare glutenstructuur, lijkt wel honingraat. Ik spreid het dan op mijn werkblad met een klein beetje bloem, stretch het uit en vouw het paar keer. Laat rusten op werkblad voor 15/30 minuten onder een theedoek (2e rijs)
  • Dan maak ik het deeg tot een bol en bol het goed op en sluit de naad zorgvuldig en dan gaat de bol in een rijsmandje. Weer in de koelkast voor minimaal 12 uur. (narijs) Dit deed ik eerst niet in de koelkast voor maar 2 uur, maar deze lange methode zorgt voor veel luchtiger brood.
  • Dan bak ik het brood in een hete oven (230 graden) in een pan (BK Fortalit braadpan, dus geen gietijzer) in een nat bakpapier. Ik spray het deeg, voor deze de oven in gaat nog een keer goed met water.
  • 30 min bakken met deksel en 10/15 min zonder deksel op een iets lagere temperatuur (210 graden).

Ik krijg nu heerlijk luchtig brood, juist door de narijs heel lang te maken. Voorheen vond ik het toch nog wat compact. Maar de korst is echt niet knapperig. Ik wil van dat “baguette” knapperige korst krijgen. Dan heb je, denk ik, meer vocht nodig bij het bakken. (Oh, mijn vochtigheid van het deeg is 75%)

Nu mijn vragen:

• Licht het misschien aan de pan, zou een gietijzeren pan beter zijn? Of misschien de afsluiting van de deksel?
  • Kan ik eens proberen een ijsklontje bij het deeg te gooien in de pan. Kan dat zo maar? Of moet dat tussen bakpapier en pan? Iemand ervaring?
  • Of moet ik het eens proberen niet in een pan te bakken, maar op de bakplaat met een ovenschaal met kokend water onderin de oven?
  • Of zou het helpen om de vochtigheid van het deeg nog verder omhoog te schroeven naar 80% bijvoorbeeld?
1 like

Oeh, ik maak brood niet op dezelfde manier, dus weet niet of mijn methode ook werkt bij jou maar: ik zorg altijd voor stoom in de oven.
De eerste 20 minuten baktijd van het brood heb ik een bakplaat met water onderin de oven. Deze haal ik er dus na 20 minuten ongeveer uit. Als je een oven hebt met stoomfunctie kan dat natuurlijk ook.

Hiermee heb ik altijd een knapperige korst! Ik bak mn brood overigens niet in een pan, maar op een bakplaat. Weet niet of dat ook nog verschil kan maken!

2 likes