Brood bakken

Misschien een domme vraag, maar ik kom er echt even niet uit. Kan deze pan + deksel in de oven om een brood te bakken? Pan lijkt me gietijzer (maar zonder zo’n laagje zoals in een Le Creuset), maar de deksel is van ander metaalachtig materiaal…

Foto pan

Ik denk dat het deksel emaille is, dat mag volgens google tot 250 graden in de oven.

Vandaag voor het eerst witte bolletjes gemaakt, heb het recept van Rutger Bakt gebruikt.

12 likes

Laatst de NYT-bagels gemaakt! Maaarrr de gist werkte niet goed (merkten we toen en is later nog extra bevestigd) dus het waren uiteindelijk rare platte dingetjes geworden. De smaak was wel heel goed (misschien ook door de gerstemoutsiroop). Moet het nog een keer proberen om beter te kunnen vergelijken met het recept van Rutger.

Vind nigellazaad trouwens erg lekker om erop te doen.

Na mijn vakantie in Frankrijk ben ik geïnspireerd om zelf een stokbrood te maken. Qua brood heb ik alleen nog maar de no knead methode gebruikt van Laura’s bakery wat opzich al super lekker was.

Ik maak het met het recept uit ‘een boek over brood’. Nu heeft de auteur het over het toevoegen van stoom tijdens het bakken, maar niet continue en dat je het effect kan nabootsen met een bakje water/plantenspuit. Nu heb ik een oven die stoominjecties kan geven, op welke momenten zou je dit dan doen?

Edit; heb een half uur gegoogled en stoom gebruik je in de eerste helft van de baktijd, dus eigenlijk 2 injecties na elkaar, per injectie doet de mijne er 5 minuten over.

Vind ze er mooi uitzien maar ben benieuwd hoe ze smaken.

13 likes

Dit brood was niet gelukt. Hij was nog heel compact van binnen dus er is wss iets niet goed gegaan met het rijzen. Smaak was wel goed.

Heb vandaag dit soda brood gemaakt adhv een recept van Yvette van Boven, super makkelijk en binnen een uur klaar. Had dit nog niet eerder gemaakt maar het had echt een goede korst. We hebben het met boter gegeten maar het lijkt me ook perfect brood voor bij een borrelplank.

5 likes

Vandaag in de bloedhitte naar de stad gefietst om roggemeel te halen voor een zuurdesem starter. Hopelijk is het net zo makkelijk als in het boek beschreven staat.

Zo zat mijn starter er vanochtend bij. Heb hem maar
Meteen gevoed. Verwacht niet dat hij er een week over doet om te verdubbelen. Dus hopelijk snel mijn eerste zuurdesembrood.

6 likes

Er zijn hier zoveel ervaren bakkers, willen jullie eens meedenken? Hoe kan ik mijn brood, vooral de korst, knapperiger krijgen?

Ik maak altijd brood met speltmeel & bloem van de molen met gist en de no kneed methode:

• Ingrediënten bij elkaar tot deeg, om het kwartier (keer of 3/4) stretch & fold om de gluten te activeren en als dat gebeurt, in de koelkast voor minimaal 12 uur. (bulkrijs)
  • Dan is het deeg helemaal puffy, met zo’n herkenbare glutenstructuur, lijkt wel honingraat. Ik spreid het dan op mijn werkblad met een klein beetje bloem, stretch het uit en vouw het paar keer. Laat rusten op werkblad voor 15/30 minuten onder een theedoek (2e rijs)
  • Dan maak ik het deeg tot een bol en bol het goed op en sluit de naad zorgvuldig en dan gaat de bol in een rijsmandje. Weer in de koelkast voor minimaal 12 uur. (narijs) Dit deed ik eerst niet in de koelkast voor maar 2 uur, maar deze lange methode zorgt voor veel luchtiger brood.
  • Dan bak ik het brood in een hete oven (230 graden) in een pan (BK Fortalit braadpan, dus geen gietijzer) in een nat bakpapier. Ik spray het deeg, voor deze de oven in gaat nog een keer goed met water.
  • 30 min bakken met deksel en 10/15 min zonder deksel op een iets lagere temperatuur (210 graden).

Ik krijg nu heerlijk luchtig brood, juist door de narijs heel lang te maken. Voorheen vond ik het toch nog wat compact. Maar de korst is echt niet knapperig. Ik wil van dat “baguette” knapperige korst krijgen. Dan heb je, denk ik, meer vocht nodig bij het bakken. (Oh, mijn vochtigheid van het deeg is 75%)

Nu mijn vragen:

• Licht het misschien aan de pan, zou een gietijzeren pan beter zijn? Of misschien de afsluiting van de deksel?
  • Kan ik eens proberen een ijsklontje bij het deeg te gooien in de pan. Kan dat zo maar? Of moet dat tussen bakpapier en pan? Iemand ervaring?
  • Of moet ik het eens proberen niet in een pan te bakken, maar op de bakplaat met een ovenschaal met kokend water onderin de oven?
  • Of zou het helpen om de vochtigheid van het deeg nog verder omhoog te schroeven naar 80% bijvoorbeeld?
1 like

Oeh, ik maak brood niet op dezelfde manier, dus weet niet of mijn methode ook werkt bij jou maar: ik zorg altijd voor stoom in de oven.
De eerste 20 minuten baktijd van het brood heb ik een bakplaat met water onderin de oven. Deze haal ik er dus na 20 minuten ongeveer uit. Als je een oven hebt met stoomfunctie kan dat natuurlijk ook.

Hiermee heb ik altijd een knapperige korst! Ik bak mn brood overigens niet in een pan, maar op een bakplaat. Weet niet of dat ook nog verschil kan maken!

2 likes

Ja het idee van een pan is dat het vocht dat uit het brood verdampt in de pan blijft en zo de korst harder maakt. Dus een stoomoven in een gewone oven. Maar ik ga ook eens de methode met een bak water proberen.

Gebruik jij gewoon de bakplaat van de oven of heb je een baksteen?

1 like

Ik gebruik gewoon de bakplaat van de oven!

3 likes

Ik was gisterenavond sad, dus ik heb mijn eerste poging gedaan tot brood bakken. Ik heb een youtube filmpje gevolgd van een omaatje en ik ben niet ontevreden over het resultaat!

18 likes

Ik zou heter bakken! Ik doe 250 graden met deksel en 230 zonder deksel. 210 is eigenlijk te koud voor brood, dus daar zou het aan kunnen liggen. Ik doe er verder geen water/ijsklontjes bij en ik heb wel altijd lekker knapperig brood.

2 likes

Ah dank! Ik ga dat ook proberen. Ik denk ook dat ik het brood nog wat langer. Zonder deksel moet bakken, maar temp omhoog is denk ik het belangrijkst.

1 like

Vandaag voor het eerst een Grieks dorpsbrood gemaakt genaamd “horiatiko psomi”
Wij aten dit vroeger altijd en leek mij leuk om een keer na te maken.

Smaakt erg goed, zelfs al met een simpele gezouten roomboter erop en de geur die je door het huis ruikt is heerlijk.
Ik eet het nu zelf als verlate lunch met een linzensalade erbij.

Volgens dit recept:

12 likes

Ik proef dit al. Zoveel herinneringen die omhoog komen 🥹 ga het ook maken!

1 like

Ahh wat leuk! Het was gelukkig ook best makkelijk om te maken. Hier is het brood gisteren binnen 1 uur opgegaan, nu weer nieuwe maken.

2 likes

Yes ik heb ook gewoon griesmeel gebruikt!

1 like

Vandaag voor het eerst mijn nieuwe broodpan gebruikt en super blij mee. Werkt een stuk makkelijker om het deeg in de voorverwarmde pan krijgen en zorgt voor een hele krokante korst.

Verwerken: IMG_0153.jpeg…

Dit recept gebruikt:
[Brood zonder kneden (no knead bread) - Uit Paulines Keuken]

12 likes

Iemand ervaring met het bakken van brood in een romertopf?