Voor pizza kan ik deze ook aanraden:
Of een pizzasteen voor in de normale oven, die is handig als je minder ruimte hebt of zin in een neiuw apparaat
Goeie suggesties! Maar ik heb voor mijn 30e verjaardag afgelopen zomer al een ooni pizzaoven gekregen
en pizza/broodsteen voor in de oven is ook al aanwezig.
Wat ik zelf wel echt een nuttige toevoeging vond was een broodzak speciaal voor je zelfgebakken brood, zodat het toch langer goed blijft en niet nat of keihard
Of de broodbijbel
We vriezen het eigenlijk altijd gelijk in. Maar het is misschien nog wel een leuk schoen/kerstcadeautje voor als hij âs ochtends een brood of wat baguettes bakt om bijvoorbeeld âs avonds bij de borrel te eten!
En hij is niet zo heel erg van de kookboeken, bedenkt en probeert liever zelf. Ik heb dus een boek over brood van issa niemeijer gekocht en dat gebruikt hij nu wel/daar heeft hij veel van geleerd en is hij mee begonnen qua zuurdesembrood. Maar hij houdt ook van experimenteren ik vraag mij af of hij nu nog snel een ander boek zou gaan gebruiken voor zân broden ![]()
Bakt hij in een pan? Zoân Bread Sling misschien?
Nope, los op een heel mooie steen.
Ik heb net toevallig een desh stoombakje gekocht, nog niet kunnen testen maar ik hoop dat ik daarmee (nog) knapperigere korsten kan maken. Misschien heeft ie daar nog iets aan?
Ik zou een broodcursus doen bij bakery institute. Wel erg duur, maar zo leerzaam! Het is een opleidingsplek voor mensen die bakker willen worden, maar dezelfde stof bieden ze ook aan particulieren aan.
Leuke tip! Had ook al zitten kijken naar cursussen van the baking lab in Amsterdam. Ik ga mij er eens in verdiepen!
Dan kan ik je de cursussen van het ROC van Amsterdam ook aanraden. Ik heb daar zelf twee cursussen gedaan en daar ben ik erg tevreden over!
Ik heb dat met mijn broertje gedaan en het was super leuk! Dus ook een tip om dat samen te doen
Ik bak nu een paar weken zuurdesem broden, 2 a 3 per week, in een römertopf en vond ze altijd lekker maar snel oud worden en soms was de korst een beetje taai.
Ik gebruik het recept van Rutger Bakt maar dan 50/50 wit en volkoren meel en wat meer water.
En heb gisteren voor het eerst 25 gram (5%) boter toegevoegd aan het deeg (aan het eind van het kneden) en !!! het brood is een stuk zachter en minder taai. Echt een aanrader om eens te proberen
Ik heb nu een aantal keer bagels gebakken, en dat is lekker en makkelijk. Ik gebruik het recept van Joshua Weissman hiervoor, maar doe wel een lange bulkrijs in de koelkast. Daar wordt ieder deeg smaakvoller van, vind ik zelf.
Geen idee of dit het juiste topic is, maar Google kan me helaas niet verder helpen. Ik heb 4 dagen geleden mijn eerste zuurdesem starter gemaakt, die vandaag na 3 uur meer dan verdubbeld was en goed rook (denk ik haha). Nu heb ik netjes alle stappen gevolgd van Rutger Bakt zn gids, maar het deeg is juist eerder hard dan plakkerig en rijst nauwelijks. Zit nu aan mijn 4e ronde op spanning brengen van het deeg maar volgens mij is dit niet goed? Ik heb volkoren bio tarwemeel gebruikt, en ik kreeg het deeg al niet bepaald elastisch in de eerste kneedronde na bizar lang kneden (dik een halfuur, als t niet langer was) Valt dit nog te redden of kan ik het deeg nu al net zo goed wegflikkeren? ![]()
Ik gebruik zijn recept ook maar doe 50/50 wit/volkoren en voeg altijd ongeveer 20ml water meer toe bij het mengen, en daarna tijdens het kneden nog hier en daar een splash water, je krijgt dan wat minder âhardâ en droog deeg.
Voor volkoren meel moet je sowieso meer water toevoegen en volgens mij wordt dat altijd wat minder elastisch. Je zou kunnen proberen door te kneden en meer water toe te voegen tijdens het kneden, misschien wordt het dan wat zachter?
Maar ik denk ook dat je zuurdesem starter nog wel echt te jong is om er voldoende lucht in te krijgen
Dank je wel, top tips! Wat extra water kan ik nu nog toevoegen en opnieuw kneden denk je?
Ik zal het dan sowieso over een paar dagen weer proberen zodat de starter wat ouder is. Hij groeide gister ook al zo snel explosief, maar toch nog te jong dus, helaas.
Ik zou niet nog langer kneden, maar het een lange rijs in de koelkast geven. Die splash water lijkt me wel goed, denk ik.
Bedankt! Ik ga het proberen.
En anders kun je er altijd nog wat gist bijdoen en afbakken! Beter dan weggooien