Brood bakken

M’n vriend wordt 30 en ik zoek een goed cadeau. Hij maakt heel veel zuurdesembrood, en hij heeft het wel eens gehad over een mixer voor brood en pizzadeeg maken (maar vindt zoiets ook veel te duur en niet noodzakelijk om zelf te kopen denk ik)… Al heb ik het idee dat hij nu weinig kneed eigenlijk en een recept gebruikt waarbij hij vooral mengt en dan de tijd het werk lijkt doen. Kan zo’n apparaat dan alsnog een toevoeging zijn? Waar moet ik dan op letten?

Hij bakt ook wel eens koekjes of appeltaart ofzo maar hij is niet echt een bakker, behalve brood dus.

Ik ga nog wel kijken of ik sneaky kan achterhalen of hij er interesse in heeft, maar ben benieuwd wat jullie denken?

1 like

Er zijn inderdaad heel veel zuurdesemrecepten waarbij je niet echt kneed, daar gebruik ik zelf ook nooit mijn planeetmenger voor. Voor pizzadeeg kun je dit wel goed gebruiken, maar het is ook prima met de hand te doen.

Wat wil je ongeveer uitgeven?

1 like

Hmm ja, ik zit even te denken en achteraf denk ik dat hij het wel eens over een mixer heeft gehad toen hij vooral compacte volkoren gist broden maakte a la bakkerij hartog. Ik heb een maand of 8 geleden ‘een boek over brood’ van issa niemeijer gekocht en sindsdien maakt hij dus vooral zuurdesembroden zonder kneden, en soms een gistbrood maar denk ook met alleen mengen ipv kneden, en eigenlijk maken we pizzadeeg sindsdien ook zonder kneden :joy: dan slaat een mixer denk ik nergens op

Qua budget dacht ik aan 300-400 euro omdat ik dacht dat een goede wel zoiets kost? en vind 400 euro ook wel echt genoeg. Maar goed, het is waarschijnlijk dus toch niet zo’n goed idee…?

Ah ja dan is dat inderdaad overbodig! Wat misschien wel leuk is: Brod & Taylor heeft een opvouwbare rijskast, dat is voor je zuurdesem heel chill. Zeker nu je de koude maanden ingaat is het thuis wat lastiger om je zuurdesem goed te laten rijzen op enkel kamertemperatuur. Die kost iets van 200 euro.

Ik heb hem thuis ook, ik ken hem door video’s van Joshua Weismann, hij heeft ook fijne content over zuurdesem. Wellicht leuk om zoiets te doen met een mooie houten broodplank, of een goed scherp broodmes.

1 like

Ik maak veel zuurdesembrood en vind eigenlijk dat je voor het bakken weinig kunt optimaliseren met gadgets. Een fermenteerkast is voor puur brood bakken ook een overbodig stuk apparatuur imo, je oven met alleen het lampje aan wordt warm genoeg (mijn oven heeft geen lampje-stand dus ik prop een opgevouwen theedoek tussen de deur zodat hij net op een kier blijft :joy:). Ik zou dat alleen doen voor echt croissants laten rijzen enzo als hij dat doet.

Het enige wat ik echt wil en voor kerst ga vragen is een compacte snijmachine! Want ik vind zuurdesembrood met dikke korst snijden echt vreselijk en ik zag laatst ergens zo’n ding en dat zou mijn broodbakleven 30% makkelijker maken. Ik bak elk weekend 2-3 broden en vries veel in dus mijn toekomstige snijmachine en ik worden bffs :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Haha dat is wel een goede toevoeging, mijn oven heeft geen lampje stand en gaat direct uit als ik wat tussen de deur doe. Dus voor mij is die rijskast heel chill, maar daar zijn inderdaad ook andere oplossingen voor mits je oven meewerkt. Dat is wel goed om even na te gaan.

2 likes

Ja die van mij ook echt irritant!! Maar ik heb een inbouwkast in de gang waar warmwaterbuizen doorheen lopen dus ik zet ‘m daar in

1 like

Ja ik denk inderdaad ook niet dat hij wat heeft aan of wil met een rijskast @George! Hij gebruikt inderdaad de oven soms. Bedankt voor de suggestie.

Hij heeft van Sinterklaas vannacht in z’n schoen een lamé met extra mesjes en linnen bakkers doek gekregen, en hij krijgt van m’n vader voor kerst en z’n verjaardag een echt goed broodmes dus ja, dan zijn we er inderdaad denk ik wel. Ik geloof ook niet dat hij het snijden van de broden een gedoe vindt en met z’n nieuwe broodmes zal het helemaal goed gaan. Hij bakt sowieso al maanden zo’n vier/vijf broden per week en dat ging al prima.

Ik ga nadenken over z’n andere hobby’s voor een cadeau :joy:

2 likes

Heel iets anders maar omdat hij ook pizza’s maakt; maybe een pizza oven of buitenoven? Zoals die van stadler made (maar is helaas wel tering duur).

1 like

Voor pizza kan ik deze ook aanraden:

1 like

Of een pizzasteen voor in de normale oven, die is handig als je minder ruimte hebt of zin in een neiuw apparaat

4 likes

Goeie suggesties! Maar ik heb voor mijn 30e verjaardag afgelopen zomer al een ooni pizzaoven gekregen :joy: en pizza/broodsteen voor in de oven is ook al aanwezig.

1 like

Wat ik zelf wel echt een nuttige toevoeging vond was een broodzak speciaal voor je zelfgebakken brood, zodat het toch langer goed blijft en niet nat of keihard

Of de broodbijbel

2 likes

We vriezen het eigenlijk altijd gelijk in. Maar het is misschien nog wel een leuk schoen/kerstcadeautje voor als hij ‘s ochtends een brood of wat baguettes bakt om bijvoorbeeld ‘s avonds bij de borrel te eten!

En hij is niet zo heel erg van de kookboeken, bedenkt en probeert liever zelf. Ik heb dus een boek over brood van issa niemeijer gekocht en dat gebruikt hij nu wel/daar heeft hij veel van geleerd en is hij mee begonnen qua zuurdesembrood. Maar hij houdt ook van experimenteren ik vraag mij af of hij nu nog snel een ander boek zou gaan gebruiken voor z’n broden :sweat_smile:

2 likes

Bakt hij in een pan? Zo’n Bread Sling misschien?

2 likes

Nope, los op een heel mooie steen.

1 like

Ik heb net toevallig een desh stoombakje gekocht, nog niet kunnen testen maar ik hoop dat ik daarmee (nog) knapperigere korsten kan maken. Misschien heeft ie daar nog iets aan?

1 like

Ik zou een broodcursus doen bij bakery institute. Wel erg duur, maar zo leerzaam! Het is een opleidingsplek voor mensen die bakker willen worden, maar dezelfde stof bieden ze ook aan particulieren aan.

1 like

Leuke tip! Had ook al zitten kijken naar cursussen van the baking lab in Amsterdam. Ik ga mij er eens in verdiepen!

1 like

Dan kan ik je de cursussen van het ROC van Amsterdam ook aanraden. Ik heb daar zelf twee cursussen gedaan en daar ben ik erg tevreden over!

3 likes