Brood bakken

Ik heb dat met mijn broertje gedaan en het was super leuk! Dus ook een tip om dat samen te doen

3 likes

Ik bak nu een paar weken zuurdesem broden, 2 a 3 per week, in een römertopf en vond ze altijd lekker maar snel oud worden en soms was de korst een beetje taai.

Ik gebruik het recept van Rutger Bakt maar dan 50/50 wit en volkoren meel en wat meer water.

En heb gisteren voor het eerst 25 gram (5%) boter toegevoegd aan het deeg (aan het eind van het kneden) en !!! het brood is een stuk zachter en minder taai. Echt een aanrader om eens te proberen

7 likes

Ik heb nu een aantal keer bagels gebakken, en dat is lekker en makkelijk. Ik gebruik het recept van Joshua Weissman hiervoor, maar doe wel een lange bulkrijs in de koelkast. Daar wordt ieder deeg smaakvoller van, vind ik zelf.

13 likes

Geen idee of dit het juiste topic is, maar Google kan me helaas niet verder helpen. Ik heb 4 dagen geleden mijn eerste zuurdesem starter gemaakt, die vandaag na 3 uur meer dan verdubbeld was en goed rook (denk ik haha). Nu heb ik netjes alle stappen gevolgd van Rutger Bakt zn gids, maar het deeg is juist eerder hard dan plakkerig en rijst nauwelijks. Zit nu aan mijn 4e ronde op spanning brengen van het deeg maar volgens mij is dit niet goed? Ik heb volkoren bio tarwemeel gebruikt, en ik kreeg het deeg al niet bepaald elastisch in de eerste kneedronde na bizar lang kneden (dik een halfuur, als t niet langer was) Valt dit nog te redden of kan ik het deeg nu al net zo goed wegflikkeren? :rofl:

Ik gebruik zijn recept ook maar doe 50/50 wit/volkoren en voeg altijd ongeveer 20ml water meer toe bij het mengen, en daarna tijdens het kneden nog hier en daar een splash water, je krijgt dan wat minder “hard” en droog deeg.

Voor volkoren meel moet je sowieso meer water toevoegen en volgens mij wordt dat altijd wat minder elastisch. Je zou kunnen proberen door te kneden en meer water toe te voegen tijdens het kneden, misschien wordt het dan wat zachter?

Maar ik denk ook dat je zuurdesem starter nog wel echt te jong is om er voldoende lucht in te krijgen

2 likes

Dank je wel, top tips! Wat extra water kan ik nu nog toevoegen en opnieuw kneden denk je?

Ik zal het dan sowieso over een paar dagen weer proberen zodat de starter wat ouder is. Hij groeide gister ook al zo snel explosief, maar toch nog te jong dus, helaas.

1 like

Ik zou niet nog langer kneden, maar het een lange rijs in de koelkast geven. Die splash water lijkt me wel goed, denk ik.

1 like

Bedankt! Ik ga het proberen.

1 like

En anders kun je er altijd nog wat gist bijdoen en afbakken! Beter dan weggooien

2 likes

Ohja dat kan natuurlijk ook nog! Goeie

Ik denk eraan broodverbeteraar te beginnen gebruiken. Hebben jullie er ervaring mee?

Yes! Ik gebruik het altijd en merk zeker verschil. Het brood is nog luchtiger (vind ik lekker).

Ik gebruik deze en ik hou altijd 2% op 500 gram aan:

Vind het 't onder de streep altijd wel waard.

1 like

Ik vergeet dit altijd maar ik heb gewoon tarwegluten in huis omdat ik er seitan van maak, ik ga dit ook eens proberen!

Ik heb trouwens een snijmachine gekregen voor kerst, het is wel even oefenen maar wel veel handiger dan met een broodmes door vooral zo’n dikke zuurdesem bodem heen hakken.

4 likes

Ik ben een tijdje geleden begonnen met een zuurdesem starter en ik heb nu een brood gebakken. Ik zou het leuk vinden om meer te leren over zuurdesem incl recepten, maar op het internet zie ik door de bomen het bos niet meer. Hebben jullie misschien tips voor een goed boek voor iemand die beginner is op het gebied van zuurdesem?

Oh nog een kleine aanvulling, Nederlands zou ik het fijnst vinden. Ik kwam bijvoorbeeld al de boeken Red zuurdesem van Wouter Groeneveld en de boeken van Levine van Doorne tegen, maar die laatste gaan niet alleen over zuurdesem. Kennen jullie die boeken? Zijn dat aanraders?

Ik heb zelf het boek van Levine en gebruik hem helemaal niet, vind het geen fijn boek op de een of andere manier en de recepten vind ik ook niet fijn werken. Ik heb uiteindelijk na lang zoeken ‘the perfect loaf’ aangeschaft. Wel engels, maar echt een fantastisch boek. Bak nu eigenlijk alleen nog maar daaruit en alles wordt ook heel erg goed uitgelegd als je net begint!

1 like

Ik heb voor mn partner een jaar geleden “een boek over brood” van issa niemeijer gekocht en sindsdien eet ik niet meer anders dan zuurdesembrood en veel verschillende varianten. M’n partner was absoluut beginner en heeft alles daar uit geleerd en ik vind dat hij heel lekker brood maakt! Er staan gewoon recepten in (ook met gist) die je kan gebruiken maar ook heel veel informatie waarmee je dus de kennis hebt om zelf te experimenteren.

Zag laatst trouwens dat er ook een soort kinderversie is dat zag er super leuk uit? Met heel veel informatie, recepten en suggesties om
te experimenten maar makkelijke taal. Leek me wel iets voor mezelf :joy:

3 likes

Ohhh dat is goed om te weten thanks! Die dus in ieder geval niet :sweat_smile: Ik ga the perfect loaf opzoeken!

@boonie bedankt voor de tip! Ik ga m opzoeken

1 like

Ik mag voor enkele weken een broodbakmachine lenen van een vriendin en ik heb nu al zin om zo veel brood te bakken :smiley: !

10 likes

Dit is geweldig leuk! Morgen ga ik spelt en volkoren bloem halen!

11 likes

Leuk om te zien dat je er zoveel plezier in hebt :smiley:
Wij hebben nog een broodbakmachine staan van Lidl die staat te verstoffen, Broodbakmachine online kopen | LIDL

Als je wilt mag je die gerust overnemen voor allen de verzendkosten

7 likes