Ik vind het vaak als schelen als je de gesneden kant op een snijplank oid legt, dus dat daar geen lucht bij kan. Zo bewaar ik het zuurdesembrood dat ik koop altijd en dan heb ik er vaak niet eens iets anders omheen.
Ik heb vaak een gewone plastic zak, maar war wel van belang is is direct na het bakken op een rooster leggen en pas in een zak doen als hij echt afgekoeld is. Dat maakt voor mij veel verschil
Wij vriezen had altijd meteen in. Dus laten afkoelen, snijden en invriezen. Ik vind het altijd snel minder lekker worden buiten de koelkast.
Helemaal afkoelen en dan snijden en invriezen per halfje in een ziplock. Maar tbh echt lekker is het niet meer uit de vriezer, ook niet geroosterd, dus ik bak nu gewoon wat minder en eet het vers/een dag oud geroosterd en daarna moet ik of weer bakken of gewoon wachten tot ik nieuwe heb. Ik vind dat je zuurdesem best nog een paar dagen geroosterd kunt eten als je het zonder invriezen in plastic bewaart en daarna kun je er altijd nog croutons ofzo van maken (dan is het bij ons meestal al op).
Ik realiseer mij net: door het lezen van dit topic heb ik precies (/ongeveer, in april 2024) een jaar geleden “een boek over brood” gekocht, een paar volkoren gist boules gemaakt, toen een starter gemaakt en m’n vriend enthousiast gemaakt en sindsdien eet ik elke dag (door m’n vriend) zelfgemaakt zuurdesembrood
denk eigenlijk dat ik zelf uiteindelijk nooit een zuurdesembrood gemaakt heb??
maar dit is een prima win win
Ik moet alleen accepteren dat het dag in dag uit over brood gaat hier thuis en dat van mij verwacht wordt dat ik daar met aandacht en instemmend naar luister, maar dat heb ik er graag voor over.
Ik vries het ook in en vond het uit het broodrooster ook minder lekker, werd wat droog en hard. Ik leg ze nu altijd in zo’n tosti/paninigrill, dat werkt top! Met een klein beetje water erop. Blijft lekker luchtig
Big brain ![]()
Ik ben ook begonnen met zuurdesem! Nu heb ik een tarwestarter en ik weet dat je daarmee geen roggebrood kan bakken. Maar kan dat wel na de tarwestarter bv. een paar keer te voeden met roggemeel? Of is dat te moeilijk voor een beginner?
Ik heb mijn starter met echt al 5 verschillende soorten meel en bloem gevoed en de broden lukken nog steeds
Je kan je tarwe starter gewoon met roggemeel voeden. Je zal waarschijnlijk zien dat hij dan sneller zijn peak bereikt en dat je dus vaker of meer moet voeden. Roggemeel bevat namelijk meer voeding voor de gisten en bacteriën in je starter waardoor het proces wat sneller gaat.
Ik denk trouwens ook dat je prima tarwe starter kan gebruiken voor een roggebrood. Tenzij je een brood wil maken dat 100% rogge is maar dat is best wel lastig. Rogge heeft heel weinig gluten waardoor het moeilijk is om je deeg sterk genoeg te krijgen zodat het zijn vorm behoudt. Ik zeg het er even bij omdat je zegt dat je een beginner bent, dan is roggebrood wel een flinke uitdaging.
Ja dat was wel mijn plan (op de tarwe na die dus nog in de starter zit). Roggebrood leek me eigenlijk simpeler dan tarwebrood, omdat je het niet moet kneden, geen stretch&fold; niet vormen want in een bakblik enz; dus minder handelingen. Wat maakt het dan zo uitdagend?
Kan het via google niet echt vinden, alleen dat je de starter vaker moet voeden en dat het moeilijker rijst. Maar kan je het dan met meer ervaring beter doen rijzen? Domme vraag misschien.
In een bakblik is een stuk makkelijker, dan heb je minder last van de plakkerigheid en hoef je het niet te vormen. Dus dat zal vast wel lukken. Het gaat wel een een wat zwaardere en compacter brood worden, de meeste recepten die ik ken (voor roggebrood in een bakblik) gebruiken ook een deel spelt of tarwe om er iets meer lucht in te krijgen. Maar gewoon lekker proberen, het gaat vast lekker brood worden.
Een tarwebrood kun je ook maken zonder kneden, uitrekken en bakblik. Zo doet mijn man het vaak. In een plastic bak mengen met een houten lepel, laten rijzen, dan vormen, tijdje laten liggen en bakken.
Ah super, dan ga ik het gewoon proberen!
Het roggebrood is heel goed gelukt! Ik had mijn tarwestarter 2x gevoed met volkoren roggemeel en dat lijkt dus genoeg te zijn. Veel wachten maar verder zo gemakkelijk en lekker.
Triple poster hier, is er niemand anders aan het bakken? ![]()
Ik ben dus nog even verder gegaan met roggebrood maar heb nu ook een tarwebrood gebakken. Alleen is de onderste helft redelijk compact en de bovenste dan weer met grote gaten. Ik heb de rijstijden enzo niet heel strikt gerespecteerd omdat het niet uitkwam, dus wellicht heeft het daarmee te maken. En ik had hem niet diep genoeg ingesneden. Maar het was ook maar een snel probeersel, ik verwachtte er weinig van en de smaak is al top!
Ik bak nu sinds de herfstvakantie een paar broden per week met dezelfde zuurdesem starter en vind het echt top. Ik ben begonnen met het strikt volgen van Rutger bakt en heb nu wel wat aanpassingen gedaan (boter en tarwegluten toevoegen en stretch en folds ipv een half uur met de hand kneden (dat is te veel voor mn polsen en schouders om meerdere keren per week te moeten doen)
Hoe ik het doe
Samenvatting
350-380ml water, 70-100gram starter, 500gram bloem (meestal een beetje 50/50 volkoren en wit), 25g boter zodat het minder snel uitdroogt, en voeg sinds een tijdje 12-18gram tarwegluten toe omdat vet het gluten netwerk weer een beetje afbreekt. Boter voeg ik altijd gesmolten toe bij de laatste stretch en fold omdat je eerst echt al een goed gluten netwerk wilt hebben.
En 100-150 gram rozijnen die een kwartier wellen als ik rozijnenbrood maak, die voeg ik ook op het eind toe, voor de boter en dan doe ik iets minder water anders is het soms wel te nat
Het komt nooit zo heel precies
Ik voer 's ochtends mijn starter en rond 17 mix ik alle ingrediënten, en vervolgens doe ik elke 45min een ronde stretch en folds tot ik ga slapen (half elf ongeveer).
Volgende ochtend vorm ik het brood en gaat het in de koelkast tot 14-17 uur en dan bak ik het af
Eerst deed ik het 24 uur in de koelkast maar nu ik m minder lang erin doe heb ik het idee dat het brood beter rijst dus dat is top
Mn deeg zakt wel altijd een beetje uit als ik het uit de vorm haal en insnijd dus ik ga nu kijken of het minder inzakt als ik het zonder folietje eroverheen in de koelkast zet zodat het deeg wat meer indroogt
Ik bak in een koude oven in een römertopf, oven voorverwarmen tot 240 graden en als ie op temperatuur is zet ik m voor 40min op de onder en bovenwarmte. Dan haal ik de deksel van de römertopf en bak ik m nog 15 min zonder deksel met alleen onderwarmte
Soms daarna nog een aantal minuten uit de römertopf met alleen onderwarmte want soms wil ik m daar nog iets bruiner.
Misschien dat ik m binnenkort langer in de dichte römertopf ga bakken (45 min) en dan 10 min zonder deksel want soms wordt ie ineens erg donker on top
Niemand vroeg hierom maar i love boter toevoegen in het deeg en rozijnenbrood en wil dit gewoon even delen
Paar fotos van mn ongebakken broden omdat ik altijd vergeet fotos te maken als ze uit de oven komen
Leuk juist dat je het zo uitgebreid deelt! Rozijnenbrood wil ik ook eens gaan proberen.
Mooie insnijdingen ook! Welk mes gebruik je daarvoor?
Ik gebruik van die losse safety razor mesjes
Leuk hoor, je verhaal. Ik maak momenteel graag kleine zachte bolletjes en kleine krentenbollen van een melkdeeg (met 50/50 wit en volkoren spelmeel). En inderdaad, die boter helpt echt! Ik herken ook veel van je learnings: stretch & folds ipv kneden en liever 12-18 uur rijzen, dan 24 uur.
Misschien kun je eens proberen om later in te snijden, bijv. 5-7 minuten nadat je hem in de oven zet. Dan is de buitenkant al iets harder en steviger en gaat het insnijden makkelijker en zakt je brood misschien minder uit? Om het vochtverlies tegen te gaan, spray ik het brood en de deksel van de pan nog even flink. Bij mij werkt het!
Ik heb zelf nog een beetje moeite om de krenten en rozijnen goed door het deeg te krijgen, waarschijnlijk doe ik het te laat. Omdat ik het deeg halveer, en van de ene helft gewone bolletjes maak en van de andere de krentenbolletjes, meng ik de krenten erdoor na de lange rijs, maar het lukt me dan niet goed om de de krenten en het deeg goed te mengen. Zelfs na de tweede rijs plakt het deeg niet lekker aan de krenten. Doe jij het voor de lange rijs?