Ohhh wat onwijs lief, omdat ik al met enthousiasme er over sprak bij vrienden en familie heb ik er al een voor een mooi bedrag over mogen nemen
Heeft iemand ervaring met je brood zo invriezen dat je het nog moet afbakken zeg maar? Zoals je bijvoorbeeld ingevroren stokbroodjes van de gebroeders niemeijer kan kopen bij kaaswinkels en dan thuis afbakt.
Wil het ook specifiek weten voor de stokbroodjes uit niemeijer zān boek haha.
Ik heb vandaag voor het eerst een zuurdesembrood gebakken. Nog best goed gelukt al zeg ik het zelf. Ik had ook geen rijsmand en geen gietijzeren pan dus verbaasd me echt. Ook echt mooi knapperige korst. Enige is dat hij iets meer had mogen rijzen. Iemand daar nog tips voor? of heb ik dan echt een mandje nodig?
Mate van rijzen hangt denk ik meer af van de activiteit van je starter en de duur/temperatuur van het rijzen dan waar je het precies in doet!
Je kunt ook een theedoek in een kom doen. Doek goed met bebloemen en voila: een ārijsmandjeā!
Hoe lang heeft het staan rijzen? Ik heb net mn 4e brood uit de oven en die is echt goed gelukt. Mn vorige werd minder, maar die ging met de 1e rijs veeeel te snel (stond in t raamkozijn en de zon ging schijnen dus werd te warmš) waarvan ik denk dat dat de reden was dat hij minder hoog is geworden en het deeg bleef daarna veel te nat en slap.
Ik heb steeds 2x een rijs van 12 uur gedaan (waarvan de 2e rijs in de koelkast), en ook een keertje 1x 12 uur en daarna 3 uur (beiden op kamertemperatuur). Beiden gingen goed.
Kan makkelijk zonder mandje hoor. Het is echt proberen, met vochtige theedoek erover, met theedoek zonder dat die vochtig is etc. Ook afhankelijk van de warmte in huis.
In de ochtend begonnen, toen eerst elk halfuur nog zo een vouw methode ofzo, daarna 6 iur bulkrijzen en daarna vormen en nacht in de koeling, en uurtje van te voren eerst weer op laten warmen
Hoe bewaren jullie je zelfgebakken brood? Ik heb een linnen broodzak maar heb het idee dat het daar toch van uitdroogt. En waarin vriezen jullie je brood in?
Ik vind het vaak als schelen als je de gesneden kant op een snijplank oid legt, dus dat daar geen lucht bij kan. Zo bewaar ik het zuurdesembrood dat ik koop altijd en dan heb ik er vaak niet eens iets anders omheen.
Ik heb vaak een gewone plastic zak, maar war wel van belang is is direct na het bakken op een rooster leggen en pas in een zak doen als hij echt afgekoeld is. Dat maakt voor mij veel verschil
Wij vriezen had altijd meteen in. Dus laten afkoelen, snijden en invriezen. Ik vind het altijd snel minder lekker worden buiten de koelkast.
Helemaal afkoelen en dan snijden en invriezen per halfje in een ziplock. Maar tbh echt lekker is het niet meer uit de vriezer, ook niet geroosterd, dus ik bak nu gewoon wat minder en eet het vers/een dag oud geroosterd en daarna moet ik of weer bakken of gewoon wachten tot ik nieuwe heb. Ik vind dat je zuurdesem best nog een paar dagen geroosterd kunt eten als je het zonder invriezen in plastic bewaart en daarna kun je er altijd nog croutons ofzo van maken (dan is het bij ons meestal al op).
Ik realiseer mij net: door het lezen van dit topic heb ik precies (/ongeveer, in april 2024) een jaar geleden āeen boek over broodā gekocht, een paar volkoren gist boules gemaakt, toen een starter gemaakt en mān vriend enthousiast gemaakt en sindsdien eet ik elke dag (door mān vriend) zelfgemaakt zuurdesembrood denk eigenlijk dat ik zelf uiteindelijk nooit een zuurdesembrood gemaakt heb??
maar dit is een prima win win
Ik moet alleen accepteren dat het dag in dag uit over brood gaat hier thuis en dat van mij verwacht wordt dat ik daar met aandacht en instemmend naar luister, maar dat heb ik er graag voor over.
Ik vries het ook in en vond het uit het broodrooster ook minder lekker, werd wat droog en hard. Ik leg ze nu altijd in zoān tosti/paninigrill, dat werkt top! Met een klein beetje water erop. Blijft lekker luchtig
Big brain
Ik ben ook begonnen met zuurdesem! Nu heb ik een tarwestarter en ik weet dat je daarmee geen roggebrood kan bakken. Maar kan dat wel na de tarwestarter bv. een paar keer te voeden met roggemeel? Of is dat te moeilijk voor een beginner?
Ik heb mijn starter met echt al 5 verschillende soorten meel en bloem gevoed en de broden lukken nog steeds
Je kan je tarwe starter gewoon met roggemeel voeden. Je zal waarschijnlijk zien dat hij dan sneller zijn peak bereikt en dat je dus vaker of meer moet voeden. Roggemeel bevat namelijk meer voeding voor de gisten en bacteriƫn in je starter waardoor het proces wat sneller gaat.
Ik denk trouwens ook dat je prima tarwe starter kan gebruiken voor een roggebrood. Tenzij je een brood wil maken dat 100% rogge is maar dat is best wel lastig. Rogge heeft heel weinig gluten waardoor het moeilijk is om je deeg sterk genoeg te krijgen zodat het zijn vorm behoudt. Ik zeg het er even bij omdat je zegt dat je een beginner bent, dan is roggebrood wel een flinke uitdaging.
Ja dat was wel mijn plan (op de tarwe na die dus nog in de starter zit). Roggebrood leek me eigenlijk simpeler dan tarwebrood, omdat je het niet moet kneden, geen stretch&fold; niet vormen want in een bakblik enz; dus minder handelingen. Wat maakt het dan zo uitdagend?
Kan het via google niet echt vinden, alleen dat je de starter vaker moet voeden en dat het moeilijker rijst. Maar kan je het dan met meer ervaring beter doen rijzen? Domme vraag misschien.