Brood bakken

In een bakblik is een stuk makkelijker, dan heb je minder last van de plakkerigheid en hoef je het niet te vormen. Dus dat zal vast wel lukken. Het gaat wel een een wat zwaardere en compacter brood worden, de meeste recepten die ik ken (voor roggebrood in een bakblik) gebruiken ook een deel spelt of tarwe om er iets meer lucht in te krijgen. Maar gewoon lekker proberen, het gaat vast lekker brood worden.

2 likes

Een tarwebrood kun je ook maken zonder kneden, uitrekken en bakblik. Zo doet mijn man het vaak. In een plastic bak mengen met een houten lepel, laten rijzen, dan vormen, tijdje laten liggen en bakken.

1 like

Ah super, dan ga ik het gewoon proberen!

2 likes

Het roggebrood is heel goed gelukt! Ik had mijn tarwestarter 2x gevoed met volkoren roggemeel en dat lijkt dus genoeg te zijn. Veel wachten maar verder zo gemakkelijk en lekker.

3 likes

Triple poster hier, is er niemand anders aan het bakken? :smile:

Ik ben dus nog even verder gegaan met roggebrood maar heb nu ook een tarwebrood gebakken. Alleen is de onderste helft redelijk compact en de bovenste dan weer met grote gaten. Ik heb de rijstijden enzo niet heel strikt gerespecteerd omdat het niet uitkwam, dus wellicht heeft het daarmee te maken. En ik had hem niet diep genoeg ingesneden. Maar het was ook maar een snel probeersel, ik verwachtte er weinig van en de smaak is al top!

7 likes

Ik bak nu sinds de herfstvakantie een paar broden per week met dezelfde zuurdesem starter en vind het echt top. Ik ben begonnen met het strikt volgen van Rutger bakt en heb nu wel wat aanpassingen gedaan (boter en tarwegluten toevoegen en stretch en folds ipv een half uur met de hand kneden (dat is te veel voor mn polsen en schouders om meerdere keren per week te moeten doen)

Hoe ik het doe

Samenvatting

350-380ml water, 70-100gram starter, 500gram bloem (meestal een beetje 50/50 volkoren en wit), 25g boter zodat het minder snel uitdroogt, en voeg sinds een tijdje 12-18gram tarwegluten toe omdat vet het gluten netwerk weer een beetje afbreekt. Boter voeg ik altijd gesmolten toe bij de laatste stretch en fold omdat je eerst echt al een goed gluten netwerk wilt hebben.
En 100-150 gram rozijnen die een kwartier wellen als ik rozijnenbrood maak, die voeg ik ook op het eind toe, voor de boter en dan doe ik iets minder water anders is het soms wel te nat

Het komt nooit zo heel precies

Ik voer 's ochtends mijn starter en rond 17 mix ik alle ingrediënten, en vervolgens doe ik elke 45min een ronde stretch en folds tot ik ga slapen (half elf ongeveer).
Volgende ochtend vorm ik het brood en gaat het in de koelkast tot 14-17 uur en dan bak ik het af

Eerst deed ik het 24 uur in de koelkast maar nu ik m minder lang erin doe heb ik het idee dat het brood beter rijst dus dat is top

Mn deeg zakt wel altijd een beetje uit als ik het uit de vorm haal en insnijd dus ik ga nu kijken of het minder inzakt als ik het zonder folietje eroverheen in de koelkast zet zodat het deeg wat meer indroogt

Ik bak in een koude oven in een römertopf, oven voorverwarmen tot 240 graden en als ie op temperatuur is zet ik m voor 40min op de onder en bovenwarmte. Dan haal ik de deksel van de römertopf en bak ik m nog 15 min zonder deksel met alleen onderwarmte

Soms daarna nog een aantal minuten uit de römertopf met alleen onderwarmte want soms wil ik m daar nog iets bruiner.

Misschien dat ik m binnenkort langer in de dichte römertopf ga bakken (45 min) en dan 10 min zonder deksel want soms wordt ie ineens erg donker on top

Niemand vroeg hierom maar i love boter toevoegen in het deeg en rozijnenbrood en wil dit gewoon even delen

Paar fotos van mn ongebakken broden omdat ik altijd vergeet fotos te maken als ze uit de oven komen

18 likes

Leuk juist dat je het zo uitgebreid deelt! Rozijnenbrood wil ik ook eens gaan proberen.
Mooie insnijdingen ook! Welk mes gebruik je daarvoor?

1 like

Ik gebruik van die losse safety razor mesjes

Leuk hoor, je verhaal. Ik maak momenteel graag kleine zachte bolletjes en kleine krentenbollen van een melkdeeg (met 50/50 wit en volkoren spelmeel). En inderdaad, die boter helpt echt! Ik herken ook veel van je learnings: stretch & folds ipv kneden en liever 12-18 uur rijzen, dan 24 uur.

Misschien kun je eens proberen om later in te snijden, bijv. 5-7 minuten nadat je hem in de oven zet. Dan is de buitenkant al iets harder en steviger en gaat het insnijden makkelijker en zakt je brood misschien minder uit? Om het vochtverlies tegen te gaan, spray ik het brood en de deksel van de pan nog even flink. Bij mij werkt het!

Ik heb zelf nog een beetje moeite om de krenten en rozijnen goed door het deeg te krijgen, waarschijnlijk doe ik het te laat. Omdat ik het deeg halveer, en van de ene helft gewone bolletjes maak en van de andere de krentenbolletjes, meng ik de krenten erdoor na de lange rijs, maar het lukt me dan niet goed om de de krenten en het deeg goed te mengen. Zelfs na de tweede rijs plakt het deeg niet lekker aan de krenten. Doe jij het voor de lange rijs?

1 like

Ik doe het aan het einde van de stretch en folds. Er in vouwen en dan laten rusten, je vouwt het dan wel wat vaker en duwt wat meer op de rozijnen ook, en na een halfuur nog een keer goed vouwen (en vaak doe ik dan de boter er ook bij, maar soms ook tegelijkertijd met de krenten) en dan blijven ze er wel goed in en zitten ze goed verdeeld door het deeg. Dus inderdaad voor de eerste lange rijs.

Moet wel zeggen dat het erin kneden van de rozijnen altijd wel wat meer werk is omdat ze geweld en nat zijn en ner als natte handen dan minder aan het deeg plakken dus het is iets meer werk

Kan je het deeg niet eerder halveren zodat je de krenten door de helft al voor de eerste lange rijs erin kan doen?

Ongevraagde tip voor de mensen die vooral zelfgemaakt brood eten: hier thuis vragen we ons opeens af of we wel voldoende jodium binnenkrijgen. We gebruiken voor koken en in het brood gewoon zeezout zonder jodium. En verder eet ik wel ei en kaas, maar daar moet je echt heel veel (6 eieren of 450 gram kaas geloof ik haha) van eten om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen.

Wij gaan nu dus kijken naar bakkerszout, daar is jodium aan toegevoegd.

1 like

Je kan ook zout met jodium kopen en dat gebruiken? Sorry ik snap niet echt wat het dilemma is :sweat_smile:

5 likes

Het is geen dilemma, maar wij gebruiken dus zeezout voor koken en brood bakken, daar is geen jodium aan toegevoegd. In bakkerszout zit volgens mij weer veel meer jodium dan in “regulier” zout met toegevoegd jodium, omdat brood voor Nederlanders blijkbaar een van de belangrijkste bronnen van (toegevoegd) jodium is. :woman_shrugging:

Nouja, ik wist het niet en wij eten alleen zelfgebakken brood, dus de kans is groot dat wij niet genoeg jodium binnenkrijgen. Dat is op korte termijn niet zo erg maar op lange termijn kan het wel schadelijk zijn. En ik denk dat er hier meer mensen vooral zelfgebakken brood eten, en zich misschien niet realiseren dat als ze zeezout gebruiken ze daarmee mogelijk te weinig jodium binnenkrijgen, vandaar mn ongevraagde tip

3 likes

Ik ben hier toevallig een paar weken geleden achter gekomen door een bloedtest en eet inderdaad ook zelfgemaakt brood! Had er daarvoor nooit bij stilgestaan maar sindsdien idd bakkerszout en met koken ook zout met jodium.

1 like