Brood bakken

Ben ik weer hoor haha, ben de enige hier momenteel.
Heb weer nogmaals pretzels geprobeerd te maken en van overgebleven slierten een 6 vlechtenbroodje, maar heb hem in een krans gevouwen daarna omdat ik de uiteindes lelijk vond.
Bestreken met geklutst eigeel én eiwit omdat ik hem niet gescheiden kreeg hehe…
Krijgt het wel een mooi kleurtje van.
Binnenkort maar even wat spannenders proberen, maar ook wel leuk om eerst het simpele goed onder de knie te krijgen.

Samenvatting

6 likes

Sinds een tijd bak ik steeds vaker eigen brood. Inmiddels heb ik ook een super fijne keukenmachine, maar het blijft nog een beetje bij de basics.

Ik nen daarom eigenijk op zoek naar een goed boek over broodbakken en met recepten. Heeft iemand een aanrader? Ik zag de broodbijbel, maar niet alle recensies waren lovend, dus ben benieuwd of iemand hier een goede tip heeft!

Deze! Is wel een boek over de basis van brood bakken maar ze heeft al twee andere boeken uitgebracht. Misschien dat dat beter dan past bij wat je zoekt. Er staat ook veel theorie in.

Haar website is ook leuk

2 likes

Thanks! De recensies die ik erover lees op internet zijn ook heel goed, dus dit gaat m worden!:slight_smile:

1 like

Ik ben ook begonnen met brood bakken, ik dacht dat is wat ‘gezonder’ dan al die zoete baksels die ik nu ook niet weg kan geven. Speltbrood, volkoren tarwe maak ik inmiddels wekelijks. Vandaag heb ik de honey Oat van de Sub gemaakt inclusief zelf beleggen met kip. Voor een eerste keer heel tevreden!

Samenvatting

afbeelding|375x500

4 likes

Ik meld me ook hier! Ik bak al een tijdje brood met gedroogd gist, maar ben nu ook begonnen met desem. Mijn starter is eindelijk goed, dus ik ga vandaag een poging doen tot mijn eerste brood!

Ik wil eigenlijk het brood met de lunch eten, maar bij alle recepten die ik tegenkom is het brood pas rond 16:00-17:00 klaar. Hoe doen jullie dat? Of eten jullie het brood 's avonds?

Ik vries mn brood altijd in plakken in.

1 like

Ah ja ik heb geen vriezer, dus dat gaat helaas niet. Ik denk dat ik maar gewoon heel vroeg op ga staan morgen :thumbsup:

Het recept wat ik gebruik laat je s nachts in de koelkast en dan bak je het de volgende ochtend af.

Oh welk recept gebruik jij? Dan ga ik die proberen!

1 like

Het is wel best veel werk maar ik heb goede resultaten met dit recept (twee broden)en een foto van twee weekenden geleden. Ik gebruik geen Rye flour maar vervang met dezelfde hoeveelheid meer whole wheat.
https://www.theperfectloaf.com/beginners-sourdough-bread/

9 likes

Wauw die ziet er goed uit!
Bedankt voor de link, ik ga dit morgen proberen. Die tijdlijn helpt me in ieder geval al heel erg :relaxed: Ik gebruik wel roggemeel, dus ben benieuwd hoe die er uit gaat zien.

1 like

Succes! Leuk als je even laat weten hoe het is gegaan? ( als je wilt natuurlijk)

1 like

Ja ik zal een foto plaatsen!

Oh wauw daar krijg je toch meteen trek van! Ik wil ook gaan beginnen dus deze link is super handig. Nu nog even een thermometer ergens scoren.

1 like

Ik gebruik zelf geen thermometer. Ik gebruik water dat warm maar niet heet aanvoelt en zet het vaak in de woonkamer om te rusten want dat is de warmste kamer nu in de winter. Ik zou zeggen probeer het zeker en laat je niet tegen houden als je niet alle hulpmiddelen in huis hebt!

3 likes

Oh goed om te weten, dankjewel! Als ik door dit topic (en het baktopic) heen ga krijg ik altijd meteen zin om dingen uit te proberen. Scheelt weer als je niet meer naar de winkel hoeft om nog wat te halen en meteen kan beginnen

1 like

Ik vind de recepten van Joshua Weissmann (YouTube) ook heel fijn voor zuurdesem! Bij hem laat je het deeg inderdaad ook 's nachts rijzen in de koelkast en bak je het 's morgens af. Ik ga komende week ook weer een starter maken.

@loviedovie Als je geen thermometer hebt kan het ook prima op gevoel, als je in gedachten houd dat je lichaamstemperatuur ongeveer 37 graden is moet het op de huid dus lauw aanvoelen, want het moet iets kouder zijn dan lichaamstemperatuur in dat recept.

2 likes

Nou het was een rollercoaster van emoties, maar het is gelukt denk ik! Ik had geen goede kommen, deegschraper of snijder en ook geen gietijzeren pan (past ook niet in de combi-magnetron). Maar met een beetje improvisatie is het toch gelukt denk ik:

Ik ga 'm over een uur aansnijden :relaxed:

21 likes

Ziet er uit alsof het goed gelukt is! In ieder geval ziet het er uit alsof ie goed gerezen is? Hoop dat de smaak goed is maar denk het haast wel en het feit dat het vers is smaakt sowieso altijd extra lekker!