Even een vraag hier, maar ik weet niet hoe actief het hier nog is. Ik heb me voor het eerst gestort in brood bakken. En heb nog een lange weg te gaan. Het eerste wat ik geprobeerd heb is een No (low) knead brood, met gist, geen desem. Volgens het recept met 75% water. Maar ik heb geen witte bloem gebruikt, maar 50% speltbloem en 50% speltmeel. Alles volgens recept gedaan, maar uiteindelijk wat “overproofed”. Het brood is wel gaar geworden, en ook wel lekker, maar uitgezakt. Ik kon het redelijk opbollen na de 1e lange rijs, en in een bak met een bebloemde doek gedaan voor de 2e rijs, maar toen ik 'm eruit haalde om te bakken was het plakkerig en verdween de vorm.
Nu wil ik met hetzelfde recept wat meer gaan "experimenteren’, eerst eens wat minder water (70% of nog minder). Heeft iemand een goed recept voor een rustiek brood met bij voorkeur spelt? Of tips?
Ik heb geen KitchenAid (daarom keuze voor stretch&fold en lange rijs) en ik hou niet zo van zuurdesem. Heeft iemand ervaringen of websites met info?