Brood bakken

Ik heb ook een machine voor m’n verjaardag gekregen! Tot nu toe 3 soorten meel gebruikt, wel allemaal molen meel. En ik voeg zelf zonnebloempitten toe, zo lekker. En blijft ook zo lang goed, veel beter dan supermarkt brood.

Ga denk ik binnenkort bij baktotaal bouwhuis wat bestellen, zag daar veel verschillende soorten meel.

1 like

Ik kwam een cursus tegen voor brood bakken zoals in de oudheid. Is online te volgen. Zelf nog niet gedaan, maar het klinkt leuk. Dus voor andere liefhebbers, de link.

Brood in de Oudheid | eet!academie (eetverleden.nl)

1 like

Daar heb ik geen last van! Je moet wel die haak even invetten met wat olie, dan blijft hij niet onderin het brood zitten. Maar verder glijd het brood er altijd zo uit als ik het blik op de kop houd.

1 like

Ja! Ik deed dat altijd en dan kwam het brood er moeiteloos uit door het blik op zijn kop te houden.

1 like

Iemand die een goede en fijne broodbakmachine kan aanraden? :face_with_hand_over_mouth:

Panasonic! Is niet goedkoop maar de enige machine die echt goed kneed en fatsoenlijk, luchtig brood bakt. Warmt ook voor, dus geen gezeik met te koude ingrediënten. Ik gebruik hem ook vaak alleen om te kneden en rijzen en bak dan af in de oven.

1 like

Ik heb ook een Panasonic, heel tevreden over (ben echt een leek dus heb er verder 0 verstand van)

1 like

Ik heb vandaag een 2e poging gedaan om een vlechtbrood te maken. Hij is echt gigantisch geworden haha, maar zo lekker :drooling_face:. Een deel knoflook, een deel zongedroogde tomaat en een deel pesto.

Het deeg

Het eindresultaat 🤩

22 likes

Oeeh nice! Heb je het recept en de werkwijze? :raised_hands:t2:

1 like

Yes, het recept is volgens mij eerder gedeeld in het baktopic maar hierbij!

Vlechtbrood

500gr bloem
300ml lauwwarm water
7gr gist
7gr zout
2 eetlepel olijfolie

10min kneden en vervolgens 1 uur laten rijzen.

Deeg in 3 gelijke delen delen en het volgende er doorheen kneden:
Deel 1: 2 tenen knoflook (geperst)
Deel 2: 2 eetlepels pesto
Deel 3: 2 stukken zongedroogde tomaat.

Het deeg vlechten en nog 30min op de bakplaat laten rusten.

Daarna 30min bakken op 180 graden.

Enjoy :star_struck:

8 likes

Oeh dankjewel! :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik heb gisteren brooddeeg gemaakt maar ben het vergeten in de koelkast te doen, kan ik het straks gewoon gebruiken nog? Mijn gevoel zegt van wel maar weet t niet zeker en kan het niet echt vinden online.

Matig broodje geworden…

Bedankt voor het verplaatsen @Lula
Het forum is echt een doolhof, excuses

2 likes

Even een vraag hier, maar ik weet niet hoe actief het hier nog is. Ik heb me voor het eerst gestort in brood bakken. En heb nog een lange weg te gaan. Het eerste wat ik geprobeerd heb is een No (low) knead brood, met gist, geen desem. Volgens het recept met 75% water. Maar ik heb geen witte bloem gebruikt, maar 50% speltbloem en 50% speltmeel. Alles volgens recept gedaan, maar uiteindelijk wat “overproofed”. Het brood is wel gaar geworden, en ook wel lekker, maar uitgezakt. Ik kon het redelijk opbollen na de 1e lange rijs, en in een bak met een bebloemde doek gedaan voor de 2e rijs, maar toen ik 'm eruit haalde om te bakken was het plakkerig en verdween de vorm.

Nu wil ik met hetzelfde recept wat meer gaan "experimenteren’, eerst eens wat minder water (70% of nog minder). Heeft iemand een goed recept voor een rustiek brood met bij voorkeur spelt? Of tips?
Ik heb geen KitchenAid (daarom keuze voor stretch&fold en lange rijs) en ik hou niet zo van zuurdesem. Heeft iemand ervaringen of websites met info?

Klopt, ik wilde het rechtstreeks dumpen in de pan, maar omdat het bleef plakken aan de doek moest ik er met mijn handen aankomen. Maar het probleem was dat het overproofed was.

2 likes

75 procent water is best heel veel, dan is het inderdaad wat lastiger werken en behoud het deeg zijn vorm moeilijker. Dus ik zou de volgende keer eerder voor een recept van 65 procent gaan. Heb je ook een rijsmandje toevallig? Dat werkt met een wat natter deeg heel fijn voor de tweede rijs. Die pak ik dan in met een doorzichtige pedaalemmerzak ipv afdekken met een doek, dan heb je ook geen kans op plakken etc.

Dat je geen kitchenaid hebt maakt helemaal niet uit bij brood, die kunnen wel wat voorkneden maar zijn eigenlijk niet bedoelt om je deeg volledig mee te kneden. Ik heb ook vaak brood gebakken voor ik een kitchenaid heb, dus ik zou het ook zeker een keer met de hand proberen. Een deeg dat je moet kneden vind ik juist wat simpeler doordat er niet zo veel vocht in zit en daardoor wordt het makkelijker hanteerbaar.

2 likes

Ik heb het al eens gedeeld zag ik, maar goed zij deelt echt heel kennis en kan goed uitleggen.

2 likes

Ik had geen rijsmandje, maar dit recept (van NYT) gaf als tip om een zwaar bebloemde schone theedoek in een ronde kom te doen. En dat werkte prima, tot het deeg ging plakken aan de doek. Zou het zo weer doen, want dat plakken kwam omdat het deeg te lang gerezen was. Het was van textuur veranderd en ineens veel natter dan ik toen ik het mooi opgebold erin legde. Wel een goed idee om af te dekken met een pedaalemmerzak.

Inderdaad teveel water denk ik voor het type meel dat ik gebruikte, het recept deed het met gewone bloem.

Kneden zou voor mij nog een techniek erbij zijn, vandaar daar dat ik dat niet geprobeerd heb. Ga ik snel een keer proberen.

Je kan trouwens ook afdekken met een badmuts! Gewoon zo eentje van de kruidvat bij de haarverzorgingsafdeling.

4 likes

Trots op mijn 2e brood:

Zelfde recept, maar de vochtigheid verlaagd van 75 naar 70% en kortere tijd tussen bol vormen en in de oven. En ingesneden (dat was ik de vorige keer vergeten), maar dat kan wel dieper de volgende keer. Ik ben heel tevreden over deze poging.

37 likes