Brood bakken

Nee, ook dit brood gaat na 24 uur wel droger worden, maar door de stevige korst vind ik het wel beter blijven dan een recept met boter en melk. Ik snij dus daarom na een dag het brood in plakken en doe het in de vriezer. Iedere dag een boterham in de toaster en het is heerlijk. Wil je het langer goed hebben dan zou je broodverbeteraar kunnen gebruiken?

Het recept dat ik nu heb gebruikt (aangepast aan meel enzo) is het no knead recept uit de New York Times. Dit is wat ik gisteren heb gedaan:

200 gr volkoren speltmeel*
200 gr speltbloem*
30 gr zonnebloempitten
30 gr pompoenpitten
322 gr water (=70% van meel en zaden gecombineerd)
9 gr zout
3 gr gist
3 gr moutpoeder* (alleen voor een beetje donkerdere kleur, niet noodzakelijk)
*gehaald bij de molen
(volgende keer ga ik naar 100 gr zaden, dan dus 350gr water)

Ik meng alles door elkaar meestal na het eten s avonds. In de komende 1-1,5 uur probeer ik minstens 3 tot 5 keer het deeg te activeren met een stretch &fold rondje. In die tijd wordt het deeg steeds elastischer en glanzend en gaat steeds sterker rijzen. Dan in de koelkast met afgedekt met een douchemuts (tip van @Marquez).

De volgende ochtend zet ik de oven op 250° met een pan erin. Ik kneed het koude deeg 1 keer door en bol het op en vorm het tot een bol. Na een uur gaat de oven naar 230°, het deeg op een bakpapier, insnijden en in de hete pan voor 30 min. Daarna de deksel eraf en de oven nog iets lager naar 200° voor 10 min. Klaar. En nu wachten tot het iets is afgekoeld!

9 likes

Dank je, leuk project voor komend weekend!

1 like

Niet de mooiste foto, maar hij ziet er goed uit, zo even proeven!

16 likes

Nice!!! Mooi gerezen ook!

2 likes

Dank je, hij was ook eeg lekker! Ik heb hem met 200 speltbloem, 150 gram volkorenmeel en 50 gram roggemeel gemaakt. Verder net als in jouw recept alleren iets meer water ivm de rogge.

3 likes

Lekker, ik ga m ook nog eens proberen met roggemeel. Hoeveel meer water heb jij gedaan?

1 like

Totaal 350 ml, was zeker niet te nat.

3 likes

Hoe gaat het hier met de broodbakkers? Ik ben eindelijk weer eens zuurdesem aan het maken. Heb een starter gekregen van een vriend en die is lekker actief!

11 likes

Ziet er goddelijk uit :ok_hand:t3:
Blijft het ook een beetje vers?

3 likes

Thanks! Haha nee niet bepaald, als je geen broodverbeteraar gebruikt kun je het het beste dezelfde dag eten. De dag erna is ook nog wel lekker, maar vanaf dag 3 moet het sowieso in de broodrooster. Ik bak meestal 2 broden op dezelfde dag en dan vries ik er eentje in twee halfjes in. Dan heb je zo lang mogelijk lekker vers brood.

1 like

Makes sense. Is dit in een pan gebakken of lijkt dat maar zo? Heb nu zelf ook weer zin om te gaan bakken en een beetje met nieuwe recepten te experimenteren.

1 like

Ja klopt! Ik bak hem in de oven in een gietijzeren pan. Doordat hij in een pan zit blijft het vocht bewaard en rijst hij mooi, deze is 20 minuten met deksel en daarna en 20 minuten zonder deksel gebakken op 240 graden

1 like

Ik heb vandaag voor het eerst een no-knead brood gebakken volgens dit recept maar ik vond het heel lastig om het deeg vanuit de kom netjes op het papier te krijgen. Opbollen ging ook niet, daar was het deel veel te plakkerig voor. Hij is daardoor wat platter geworden dan ik gehoopt had:

Iemand nog tips om dit goed te kunnen doen?

Ik heb deegschrapers om het deeg uit de kom te halen. Ook strooi ik wat bloem op mijn aanrecht een een beetje op het deeg om het op te bollen, maakt het meteen minder plakkerig en dan kan hij eigenlijk zo op het bakpapier. Moet alleen oppassen dat je niet teveel bloem gebruikt.

De eerste vraag die ik heb is, heb je dit in een plastic of keramieken kom laten rijzen? Ik deed het eerst in een metalen bowl, en dat werkte niet. Sinds ik het in een plastic of een glazen kom doe, is het stukken beter.
Ten tweede, zo’n hoge hydratatie is heel moeilijk werken. Zeker met weinig ervaring werkt het om veel bloem te gebruiken. Ik bloem de bovenkant van het gerezen deeg, en ruim het werkblad. En dan keer ik de kom om op het bebloemde werkblad. Zo zijn de boven en onderkant van het deeg bebloemd en kun je iets beter opbollen. Het helpt ook om wat youtube filmpjes over opbollen te bekijken. En je kunt het water iets terug te brengen. 87,5% is ook wel heel hoog. Probeer eens 300 ml water (=75%) hydratatie.
Ten derde, ik vind de rijstijd in dit recept echt heel erg kort. Zeker voor zo’n hoge hydratatie. Ik zet het deeg gerust een hele nacht in de koelkast om te rijzen. Dan komt er veel meer kracht in het deeg. En om het deeg iets meer start te geven doe ik na het mengen van de ingrediënten 4 keer een rondje stretch & fold, en dan een 15-20 min. rust. Stretch en fold is geen kneden, maar je krijgt zo wel meer gevoel voor het deeg en je zult merken dat de gluten ontwikkelen in dit eerste uur.
Succes!

Dankjewel voor je tips! Ik bak vaker brood, maar dat kneed ik altijd en dan is het opbollen geen probleem. Maar dit deeg was idd heel nat, dan zal het daar ook wel aan gelegen hebben. Ik ga het nog een keer proberen met wat minder water. Ik had wel een plastic kom gebruikt, die gebruik ik vaker en gaat altijd prima. En de rijstijd leek me ook kort, al was ie wel verdubbeld in grootte. Ik ga hem toch even stretchen en vouwen de volgende keer, ik wilde er nu ook zo min mogelijk aan zitten eigenlijk :see_no_evil:.

Het probleem was trouwens ook dat ze hem vanuit de kom meteen op het bakpapier (met bloem) storten @PizzaFunghi en @grace, dat maakte het opbollen met natte handen of een schraper gebruiken onmogelijk.

1 like

Ik wil ook brood gaan bakken! Bak wel gebak (cake koekjes taarten ect) maar nog nooit brood geprobeerd. Maar vers gebakken brood is zooo lekker.

Zag een broodvorm van Emile Henry voorbij komen en leek me handig, maar geen idee of t zinnig is om te kopen? Hebben jullie hier ervaring mee of tips?

https://www.fonq.nl/product/emile-henry-broodbakvorm-s/512423/

Heb je geen gietijzeren pan als je graag een vorm wilt gebruiken?

Ik heb 1 gietijzeren pan maar die is vrij groot dus dan worden al mijn broden of vrij plat of heel groot dacht ik? Dit is natuurlijk meer de vorm van een brood dus ook makkelijker bewaren of zo?

Ik wil niet per se een vorm hoor, ik zit me gewoon af te vragen of het handig/zinnig is om te hebben. Heb een tegoedbon van Fonq die binnenkort op moet dus ben op zoek naar iets leuks binnen het budget dus vandaar dat ik me afvraag of dit iets is om te hebben. Maar als jullie zeggen “nee heb je echt totaal niet nodig” dan doe ik t niet maar heb gewoon geen idee haha.

Ik heb niet eens een gietijzeren pan, ik bak in een BK Fortalit braadpan. Gaat prima.
De grootte van je brood is eigenlijk het recept. Ik ga voor rond de 400 gr bloem plus nog wat zaden. Dat levert een mooi bolletje op.

3 likes