Ik ben aan mijn 3e brood bezig en deze keer dacht ik een kleine variatie te maken met 10% roggemeel, 40% (was 50%) speltbloem en 50% smeltmeel. Ik gebruikte bij de vorige broden Smaakt speltbloem en volkoren speltmeel, omdat ik die in een aanbieding kon krijgen.
Maar nu ik het zo leuk vind om brood te bakken, dacht ik, ik ga eens meel bij de molen halen! Was heel leuk, rondleiding gehad, doodenge ladders/trapjes op en neer, en meel en bloem gehaald. Wat ik niet verwachtte is dat dit meel heel anders reageert op water dan het in de supermarkt gekochte meel. Nu weet ik dat roggemeel meer water opzuigt, maar het vorige meel was vloeibaar als pap. Nu heb ik direct een bol deeg, en de fermentatie is nog niet eens begonnen. Dus ik doe het vochtpercentage weer naar 75% zoals in het originele recept. Maar wat een verschil zeg!
Ook de kleur is heel anders, de bloem is veel geler/grijzer. Niet gebleekt, denk ik, en dat andere wel? Heel benieuwd wat dit met de smaak gaat doen. Morgen het resultaat.