Budget- en besparingstopic

Tandpasta en deo zijn echt altijd wel ergens 1+1 gratis, als je van A merken houdt! Behalve als je plots zonder zit is mijn ervaring :joy:. Net als wasmiddel, afwasmiddel etc. Want ik vind zelf bijv Dreft wel veel beter werken dan goedkope varianten. Idem voor tandpasta en deo. Huismerk doesn’t cut it.

1 like

Ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Want die uber FIRE dudes die kiezen er bijvoorbeeld voor om in een tiny house te leven, nooit een auto te bezitten, groente zelf te verbouwen etc. om op die manier een zo goedkoop mogelijk leven te kunnen lijden. Hoe kunnen mensen zich dit niet veroorloven? Dit zijn toch keuzes die je maakt?

En @Lemongrab Tuurlijk zijn er altijd mensen die Ă©cht geen enkele bewegingsvrijheid hebben. Dat is verdrietig. Maar maakt dat de beweging in zijn geheel iets negatiefs?

Ik blijf erbij dat de FIRE principes in principe* op iedereen toepasbaar zijn.
*nuance nuance nuance

Edit: Ik voel me nu een soort FIRE prediker maar dat ben ik totaal niet. :sweat_smile: Ik hang het zelf niet eens aan.

3 likes

Nederland is in elk geval nog niet echt goed ingericht op de tiny house movement. Denk dat dit wel een goede zaak zou zijn maar vooralsnog kan dat nog vrijwel in geen enkele gemeente echt makkelijk? Tenzij je mensen hebt met een groot erf bijv. Zijn wel steeds meer van die projecten gaande (komt wel vaker terug bij ‘doe alsof je thuis bent’ op npo). Maar blijft nu vaak echt nog bij projecten.

1 like

Plus het aantal tiny houses dat je kunt huren in de sociale huur is op twee handen te tellen, dus dan zit je al vast aan koop. En genoeg mensen die ĂŒberhaupt niet kunnen kopen.

2 likes

Anders taggen we @moderators even, zouden jullie willen heroverwegen of er (door voorgaande discussie) een FIRE-topic geopend mag worden? Volgens mij zijn er een aantal mensen die hier graag over willen doorpraten, maar zijn er hier een heleboel mensen die blij zouden zijn als het gescheiden wordt :slight_smile:

Wat mij betreft komt er ook geen nieuw topic speciaal voor FIRE. Zoals ik al zei houden we lekker op over de excessen (mijn situatie qua sparen) en focussen we hier gewoon weer op de beste budgettips. Volgens mij is alles ook wel zo’n beetje gezegd ondertussen.

6 likes

Even een tip voor de vaatwastabs van Dreft. Je hebt all-in-one platinum tabletten van dreft die best vaak 28 euro zijn voor 200 stuks bij de kruidvat. Dan kom je nog net wat goedkoper uit.

1 like

Ik zou de folder in de gaten houden. De ene keer is het namelijk de ene variant doos en de andere keer weer een ander. Als je nu op 1 soort die melding aan hebt staan kan het zo zijn dat er volgende week een doos met andere inhoud in de folder staat, prijs per tablet gelijk maar ander artikel.

Ik probeer te begrijpen waar de negativiteit vandaan komt. Ik denk dat dit het is. Het vĂłelt ook krom, de situatie die je hier schetst. En misschien zijn wij (deze generatie) gewoon zuur nu omdat onze situatie gemiddeld genomen gewoon echt kut is met corona en deze huizenmarkt. Maar in principe heeft het bezit of de privileges van mensen die de beweging aanhangen niet zo veel met de beweging zelf te maken. Het is een gewoon een bepaald principe. Een manier van prioriteiten stellen. Dat kun je proberen toe te passen op je leven. Je kunt het ook niet doen. Wat je wilt.

En ik zeg steeds dat in principe iedereen dit kan toepassen op zijn/haar levensstijl. Ik bedoel hier dus mee: uitzonderingen daargelaten.
Maar mag de gehele beweging dan niet bestaan omdat er uitzonderingen zijn?

@Eddie Nu ga je er een stom detail/voorbeeld uit halen. Je mag mascara van 7 euro ook vervangen door: Kies ik er nu voor om thee van 1 euro te kopen of drink ik de komende maand kraanwater en spaar ik dan 1 euro? Of wil ik thuis lekker warm zitten of zet ik de verwarming wat lager en trek ik drie truien aan.

3 likes

Nu is mijn situatie misschien een uitzonderlijke, maar ik denk dat deze weer het andere uiterste is.

Dat zijn ook uiteraard niet de mensen die mijn berichtjes lezen en mind=blown momenten ervaren.

Maar er zijn genoeg mensen die wel gemiddeld tot goed verdienen, zouden kunnen sparen maar het niet doen. Dat zijn de mensen die hopelijk gemotiveerd worden van de fire beweging.

1 like

Mijn vriend en ik hebben deze gekocht https://www.kruidvat.nl/finish-powerball-all-in-1-max-vaatwastabletten/p/5314737
een jaar lang vaatwassen voor 30 euro.

2 likes

Is ook zo, maar over het algemeen vinden mensen met ‘een lifestyle’ het toch gewoon leuk om anderen te motiveren om ook mee te doen. Al mijn collega’s lopen hard, die proberen mij ook continu erbij te krijgen, ik vind het verschrikkelijk. Maar als mensen enthousiast zijn, is het wel logisch dat ze het leuk vinden om anderen te motiveren om mee te doen.

1 like

Misschien is de uitzondering waar we het over hebben minder uitzonderlijk dan we denken en hebben jullie daar gelijk in.

Oke goed punt dan. Wat mij betreft prima als de boodschap op dit forum voortaan dan is: Dit is een beweging die sommigen willen aanhangen, ipv zo goed als iedereen kan dit.

Verder alsnog wel jammer dat er zo ontzettend zuur over wordt gedaan.

2 likes

Oh, ik kwam eigenlijk om te vertellen hoe ik

duizenden euro’s op prei bespaar

87 likes

@grace nescio is echt next level volwassen.

1 like

Ik denk dat we het er hier allemaal over eens zijn dat mensen met een inkomen zo laag dat ze de touwtjes niet aan elkaar kunnen knopen, hele andere hulp nodig hebben dan de principes van de FIRE movement. Daar hoeft niemand mij iig hiervan proberen te overtuigen.

En dat je vindt dat mensen die meer dan een ton verdienen makkelijk praten hebben, snap ik ook.

Dan nu: er zijn genoeg mensen die niet tot 1 van die 2 uitersten behoren, maar er tussen in zitten. Daar was ik er zelf ook 1 van tot vorig jaar. En veel van die mensen kunnen wél inspiratie halen uit de principes van de FIRE movement. Niet eens om zelf ook alles uit de kast te trekken om eerder te kunnen stoppen met werken, zoals ik doe. Maar wel om nu eindelijk eens te zorgen voor minder financiële stress door een buffer te bouwen die onverwachte grote uitgaven op kan vangen. Of om de bespaartips te gebruiken om te sparen voor een sabbatical.

Ik zeg nergens “dit is voor iedereen”. Ik denk alleen wel dat het voor meer mensen mogelijk is dan dat er nu mensen zijn die er ook wat mee doen.

17 likes

En ook op springuitjes zoals m’n schoonmoeder ze noemt. Alles x2

1 like

Ik heb deze ook gekocht naar aanleiding van jouw post! Dus dankjewel :smiley:

Het lijkt me dus echt leuk en handig om het soort tips uit te wisselen dat ik met mijn ludieke voorbeeld gaf. Op egf ging het meestal over kortingsacties en zo en dat kan ook handig zijn maar vond ik zelf niet heel interessant. Nu ik er over nadenk, het ging dan ook vaak over hoe je daarmee soort van vals kon spelen en dat vond ik maar mwoah. Maar dat terzijde.
Maar echt praktische tips voor mensen die dubbeltjes om moeten draaien, is daar niet een hoop mee te doen?
Gewoon kleine dingen waarmee je je leven net wat leuker aan kunt kleden.
Zoals zoiets simpels als nooit bosuitjes (springuitjes?) hoeven kopen echt een fijne gratis toevoeging aan je eten kan zijn.

Ik dacht trouwens eerst dat je een grapje maakte met theezakjes te drogen hangen @Eddie, vond ik hilarisch tot ik zag dat je refereerde aan een uit het leven gegrepen voorbeeld (of was dat ook bij wijze van spreken, mijn mind is zo blown dat ik het slecht kan inschatten). Then again, ik zal nooit de ‘consuminder’ (oeh dat lijkt wel een stom woord.) tip vergeten om voor het bezoek je lekkere koffie steeds verder te versnijden met de Palace koffie van 65 guldencent om ze er stiekem aan te wennen.
Dat soort immorele fratsen bedoel ik dus nadrukkelijk niet. Maar fijne tips om meer te genieten met minder.

9 likes

Nou, mijn tip is dan om het basilicumplantje dat je bij de supermarkt koopt meteen om te potten in een groter potje en er een beetje nieuwe aarde bij te doen! :slight_smile: Dan kan je er wel tot een jaar mee doen.

5 likes