Budget- en besparingstopic

En check altijd de prijs per kilo of liter, de kleinste verpakking in verhouding vaak duurder.

6 likes

deze snap ik niet, knip je weleens een stuk van je badmat af?
ik heb gewoon badmat zonder noppen die in de wasmachine kan

3 likes

Ik denk zo’n rubberen ding voor in je douche of bad. Jij bedoelt zo’n kleedje voor op de vloer toch?

2 likes

Uhm ja denk ik ?
Ze bekijken naar wat ik vorig jaar heb verbruikt.

Ik had al app contact gehad met ze. Maar ze zijden dat ze het mogen verhogen dat stond in mijn contract.
Maar ik ga me er eens in verdiepen.

ja gewoon zo’n ding
of gaat het om een anti-slip?
dan snap ik het beter, al denk ik nog steeds ‘stukjes knippen??’
maar terug on topic, ik ga een hooimadam knutselen

Kan er niet een apart topic komen voor deze crisis?

11 likes

Veel tips spreken voor zich als je ze leest, maar er zijn weinig mensen die het daadwerkelijk doen of eraan denken als ze in huis bezig zijn. Alle tips waardevol zijn hoe klein of groot dan ook. In mijn optiek ook als het niet extreem budgetteren is.

Het is zo belangrijk om geld bespreekbaar te maken, in ieder geval met je directe omgeving zoals @Barbamama doet. Mensen trekken vaak te laat aan de bel. Je bent niet de enige in deze situatie, en mensen tonen over het algemeen veel begrip en dan kun je ook tips uitwisselen. Mensen die geen begrip tonen wil je sowieso niet in je leven hebben.

De realiteit als je echt geld wilt besparen is dat je er veel mee bezig moet zijn. Ik heb zoveel geleerd sinds ik een kasboekje bijhoud. Ik zou dat echt aanraden en hou je ook aan vooraf gestelde budgetten. Als je geen inzicht hebt in wat je binnenkrijgt en uitgeeft dan maak je het onnodig moeilijk voor jezelf.

5 likes

Hoe ben je begonnen met het bijhouden van een kasboek? Gewoon op een notitieblok of excel? Of heb je een speciale template ergens gevonden?

Ja hier ben ik het heel erg mee eens! Ik besteed er denk ik elk weekend 30 minuten aan. Houd het trouwens bij in een zelfgemaakt exceltemplate @Lady_Mary maar er zijn ook templates online te vinden (of app YNAB).

5 likes

Ga je regenwater opvangen om te besparen op de kosten voor water? 1000 liter (koud) water kost minder dan een euro. Voor een eurocent krijg je 12 liter water. Misschien begrijp ik je verkeerd en het is totaal niet bijdehand bedoeld maar als je al zoveel keuzes moet maken is het misschien ook zonde om energie te steken in iets wat niet echt een besparing oplevert.

5 likes

In excel, ik heb een eigen template gebouwd maar er zijn veel goede gratis te vinden.

Elke maand kopieer ik het excel en maak ik een nieuwe projected costs per categorie. De echte kosten en inkomsten houd ik elke week bij.

Ik doe het op de 0 euro methode (inkomsten - uitgaves en sparen) dus ik budgeteer elke euro die binnenkomt.

Om een idee te geven dit zijn mijn categorieen:

Inkomen
-Salaris
-Overig (vinted verkoop bijvoorbeeld)

Uitgaves categorieen
-Huis
-Entertainment
-Vervoer
-Verzekering en bankkosten
-Belastingen
-Boodschappen
-Cadeaus en donatie
-Shoppen
-Persoonlijke verzorging
-Onvoorzien

Per categorie specificeer ik bijv huis is huur, stadsverwarming, elektriciteit, water etc.

Sparen beleggen:

  • Sparen vakantie
  • Sparen buffer
  • Beleggen

Dit is aangepast over de maanden heen. Als je begint ermee zal je merken dat het voor jou misschien net iets anders handiger is.

7 likes

Ik heb altijd de luxe gehad mijn collegegeld in 1x te kunnen betalen (het is evenveel geld maar ok) maar dit jaar betaal ik het maandelijks en het is zoveel geld. Ik kom met mijn lening gewoon niet meer rond. Dit is verder een beetje een lege post maar ik weet nog dat ik in mijn eerste studiejaren makkelijk rondkwam met de basisbeurs en een beetje lenen. Nu is max lenen al niet meer voldoende…

3 likes

Je kan de bonen ook goed invriezen. Ik week dan 1 hele zak bonen in 1x en ga die vervolgens gaar koken. Daarna doe ik het in jampotten in de diepvries.

Nog een andere tip: in mijn stad is er een facebookgroep waarin mensen eten aanbieden die ze over hebben. Het heet “prakkie over”. Vaak worden er hele avondmaaltijden aangeboden, maar ook wel pakken drinken/eten. Het is wel echt bedoelt voor mensen die echt weinig geld hebben.

6 likes

Mbt water opvangen voor bv je was voor te weken, wat je ook kan doen is een emmer in je douche zetten en het water opvangen tot je eronder stapt. Vaak is je douche in het begin nog koud en dat levert meer op dan regenwater opvangen.

6 likes

Ohhhh dat is echt een goede tip, zo dom dat ik daar niet aan gedacht heb :sweat_smile:.

@papaver je hebt gelijk, ik heb iig een goude tip binnen van het douchewater dus dat is ook fijn.

1 like

Ik gebruik heel veel gedroogde bonen en peulvruchten, als ik die eerst een nacht laat weken in water in de koelkast hoeven ze vaak nog maar 30 minuten te koken. Dat is op zich ook best lang natuurlijk maar niet uren. Je kan ze ook gewoon droog in de slowcooker mikken

3 likes

Je zou het zolang er geen zeepresten bij zitten dan ook nog kunnen gebruiken om planten water te geven etc.

2 likes

Dit is iniminie maar wij zijn hier thuis uit duurzaamheidsoverwegingen en inmiddels ook kosten overgestapt op blokken zeep ipv versies in plastic flessen, en je doet er ZIEK lang mee. We kwamen er pas een keer op toen we begin Corona veel hand wasmiddel kochten en ik ergens nog een gekregen stuk handzeep in een la vond, en we dat ding maar niet op kregen. Inmiddels koop ik het ook ipv douchegel en shampoo en mijn Kruidvat uitgaven zijn drastisch verminderd. Wij gebruiken:

Voor handen (we hebben een zeepbakje met gaten en opvangschaaltje, dat is wel heel fijn erbij)

Shampoo (hier zit een lintje aan om mee op te hangen en wordt niet goor)

Lichaam

Dit kost (berekend op basis van multi packs) €5,10 voor één stuks van elk en we gebruiken dat ene stukje shampoo met twee volwassenen al sinds mei (!), de handzeep en lichaamszeep ook vele keren langer dan de varianten in fles (wat gewoon 90% water is).

Sorry voor dit essay ik voel me gewoon echt gescamd door al die jaren flessen shampoo enzo en de fucking troep die je eraan hebt in je douche

39 likes

Dit is echt waar! Ik heb bij de lush kerst sale uit 2020 een verrassingsdoos gekocht waar vooral zeep in zat (ik koop nooit meer een verrassingsdoos). Ik gebruik dat nu als handzeep in de badkamer en keuken en je doet er zo lang mee dat ik met mijn voorraad de komende 2 jaar geen zeep hoef te kopen gok ik :joy:. Tip houdt het bij neutrale zeep want de geur komt op een gegeven moment echt je neus uit.

5 likes

Ja ik bedoel antislip! Ik zag dit eens bij mensen dat ze een rol hadden van dat spul en dan eens in de zoveel tijd een nieuw stuk knipten en het oude weggooiden. Maar idd niet heel duidelijk opgeschreven. Zoiets:

Koop gewoon een goed matje met noppen. Gaan super lang mee en zijn makkelijk schoon te maken.

1 like