Ik heb dit niet zelf bedacht, ik lees dit in alle reviews die ik over ze lees. Dat er dan ‘per ongeluk’ een cijfertje verkeerd staat en dat mensen daar achteraan moeten. Niet iedereen is zo oplettend natuurlijk.
Ik zit te kijken naar een infrarood kacheltje, schijnt duurzaam te zijn, iemand daar ervaring mee? Leek me wel fijn voor tijdens het thuiswerken.
Hier hebben ze het wel over ‘deals in de gaten houden’
Maar als de prijzen vorige week 40% gestegen zijn en deze week met 20% gedaald, dan zijn ze toch alsnog 20% gestegen nee? Of mis ik hier iets? Ik heb het gevoel dat ik het mij te simpel voorstel.
Laten we hopen dat ze verder dalen! Het onderhoud aan de nordic stream heeft er volgens mij voor gezorgd dat de prijzen afgelopen week zo gestegen zijn, dus wellicht dalen ze nu weer goed!
Fyi: gasprijs (dagprijs) is bij mij 3.48
Dat is idd iets te simpel volgens mij.
Even makkelijk bedrag, stel het was vorige week €10,-. Stijging van 40% dan zijn ze €14,-. Nu een daling van 20% vanaf die €14,- dus dan zijn ze nu €11,20. Tov vorige week zijn de prijzen nu dus geen 20% hoger maar 12%.
Als ik al die tips zie om het toch warm te hebben zonder verwarming aan en mensen hier die zeggen dat ze gewoon niet gaan stoken denk ik: hoe dan? De meeste van die tips pas ik altijd al toe: dikke truien, pantoffels, plaid, pittenzak voor in bed, elektrische kachel voor de badkamer (en evt als extra verwarming in de woonkamer). Maar daarmee ben ik echt niet comfortabel als ik niet óók de verwarming aanzet (op 18 of 19 of zo). Maar misschien ligt dit aan mij, ben wel een koukleum namelijk.
ik zat laatst op de UK-thread op Reddit waar een discussie was over wat je kan doen om energie te besparen (het is daar hetzelfde als hier) en daar zag ik dit:
hartstikke cosy!
hang er wat kerstlampjes in en je hoeft nooit meer naar buiten!
Oké, ik ben mee dankzij je uitleg.
Ik had dit jaar winterhanden door het nauwelijks verwarmen van mijn werkkamer en dat heeft zo lang zo veel pijn gedaan. Nou is het voor mij gelukkig financieel wel een optie om wél de verwarming aan te zetten en hebben we een vast contract, maar helemaal niet stoken vind ik dus zelf ook geen optie meer. Verwarmingen staan wel zoveel mogelijk uit met de thermostaat op max 18 graden. Ik vraag me wel af wat zuiniger is: zorgen dat het altijd een minimum temperatuur is en vanaf daar verwarmen, of zoveel mogelijk verwarming uit.
En zit ook niet zo te wachten op gesprongen leidingen, vochtproblemen, etc. Het is toch een oud huis.
De ongelijkheid in Nederland is al jaren groeiende en dan komt dit er bovenop. Ik vind het echt bizar dat mensen nu tips moeten geven om maar geen gas (en electra) te gebruiken. En niet de nou we doen het een graadje kouder en dikke trui aan. Ik vraag me echt af met wat voor maatregelen het kabinet gaat komen richting Prinsjesdag.
Ook als ik hier lees dat mensen wachten met verhuizen bijvoorbeeld, om te bedenken hoeveel impact dat ook heeft op mensenlevens, mensen die een onhoudbare thuissituatie hebben bijvoorbeeld.
Ik vind het overigens ook bizar dat ik bijvoorbeeld nog normale tarieven betaal omdat ik geluk heb en het vorig jaar drie jaar heb vastgezet. Maar hoe lang is het houdbaar dat een deel van de mensen zo substantieel minder betaalt en moet je dat niet gewoon balanceren?
O ja, ik had die draad nog niet gelezen. Wel goed dat ze dat zegt (ben net als Feather ook gevoelig voor winterhanden en -tenen). Uiteraard hoop ik dat het voor niemand in Nederland zover hoeft te komen dat ze de verwarming in het geheel niet aan kan zetten. En voor de mensen die het nog wel enigszins kunnen betalen (de meesten hier) is het goed om niet door te slaan lijkt me. Comfort en idd de staat van je leidingen zijn ook belangrijk.
Edit: maar een fleece onesie heb ik nog niet dus dat kan ik overwegen!
edit2: wat ik eigenlijk bedoel maar hier niet heel duidelijk heb verwoord is dat het uiteindelijk de overheid is die iets moet gaan doen en dat wij als individuen maar in heel beperkte mate invloed hebben op onze energierekening
Bij mijn vriend in huis is het normaliter in de winter al niet warm te stoken, in z’n huurhuis uit 1950 en niet geïsoleerd. Ik ben zo bang dat het helemaal verkeerd gaat daar. De woningbouw gaat pas na de winter het huis isoleren
Z’n maandelijkse kosten zijn al verdubbeld en het is zomer…
Ja da’s waar, die heb ik ook nog niet! Oké er zijn toch nog wat verbeterpunten voor mij.
Ik heb dat in een vorig huis eens geprobeerd omdat iedereen zei dat een constante temperatuur beter was (en dat was een slecht geïsoleerd hol). Nou als je de thermostaat constant op 15 laat staan slaat dat ding de héle nacht aan in de winter. En dan blijf je continu gas verbruiken. Dus ik deed ‘m in de nacht uit (ofja op 12 graden). Kon de woonkamer wel goed afsluiten dus daar warmde het dan redelijk snel op. Maar stoken terwijl je in bed ligt: ik doe ‘t nooit meer.
Haha dit heb ik ook eens geprobeerd afgelopen jaar. Het werd bij ons gerust 6 graden in de woonkamer dus zelf voor 12 graden ‘s nachts moest de verwarming regelmatig aan. En dat was dan energielabel D en niet eens F ofzo
Is uiteraard afhankelijk van de woning. Bij mij sloeg die op 12 graden af en toe aan. Gelukkig wordt het hier niet vaak zo koud dat de leidingen zomaar bevriezen
Ik bedoel zo’n ding:
Keramisch ventilatorkacheltje klinkt ook goed, daar ga ik ook nog even op zoeken! Infrarood schijnt qua warmte ook veel gezonder voor je te zijn, dus ik dacht voor mijzelf tijdens het werken of als we op de bank zitten of zo of voor bij mijn zoontje van 2 op de kamer als het echt te koud is 's nachts.
Goede sloffen zijn inderdaad echt key, ik ga dat ook voor de hele familie kopen. Thermo kleding is inderdaad ook nog een goede tip!
Hebben jullie nog tips voor een fijne elektrische deken voor op de bank? Dus geen onderdeken. Die van Hema is helaas uitverkocht.
Ik zie dat ie nu ook niet beschikbaar is maar ik heb er vorig jaar een van lidl gekocht voor 35eu oid en die vond ik heel fijn. Denk dat het alleen nog even te vroeg is voor de verkoop